Pula

Uit Wikitravel

Pula is de zuidelijkst gelegen stad van het Kroatische schiereiland Istrië. Het is de 7e stad van Kroatië naar inwonertal en is al meer dan 3000 jaar oud.

De Italiaanse benaming voor Pula is Pola, en is afkomstig van de Romeinse naam van de provincie Iulia Pola Polentia Herculanea.

Begrijpen[bewerken]

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

De allereerste keer dat Pula genoemd wordt is in de 5de eeuw v.o.j., de stad behoorde tot het volk Histria, de oudste bewoners van Istrië.

Pula (en geheel Istrië) behoorden in 1848 tot Oostenrijks-Hongarije "Küstenland". De haven van Pula was de belangrijkste basis voor de scheepswerf.

Na het uit elkaar vallen van Oostenrijk-Hongarije in 1918 kwam Pula (en geheel Istrië) in handen van Italië.

Tot 1947 behoorde Pula tot Italië en heette tot die tijd Pola. Vanaf dat jaar behoorde het tot Joegoslavië (vanaf mei 1945 was de stad reeds bezet gehouden door Joegoslavische troepen). Dit alles had tot gevolg dat het Italiaanse bevolkingsaandeel (de meerderheid van de stad was Italiaans) vertrok naar Italië.

Sinds 1991 is Pula onderdeel van de nieuwe staat Kroatië.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Per Trein[bewerken]

Per Auto[bewerken]

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

  • Tempel van Augustus
  • Tempel van Diana - Het tegenwoordige stadhuis
  • Het amfitheater is qua grootte de zesde nog bewaard gebleven Romeinse arena. Er konden ong. 23.000 toeschouwers door de twee hoofdingangen en vier zij-ingangen naar binnen. Op de tribunes kregen ze brood en spelen voorgeschoteld. In de arena vonden gladiatorengevechten plaats en er werden ook mensen voor de wilde dieren geworpen. In 404 verbood men dit soort vermaak en werd de arena een marktterrein. Tegenwoordig leent de Arena zich voor concerten, opera's en filmfestivals.
  • Sergiusboog (Zlatna Vrata)
  • Nationaal Park Brijuni
  • Archeologisch Museum van Istrië
  • Zerostrasse - Een ondergronds gangenstelsel voor militaire doeleinden dat tijdens de Oostenrijkse periode werd aangelegd.

Doe[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

  • Boutique Hotel Valsabbion - Mooi gelegen hotel, even buiten het centrum van Pula. Dit driesterrenhotel herbergde tot januari 2012 het gelijknamige restaurant dat tot de beste van het land behoorde. In de basis prijs is bijna niets inbegrepen. Het ontbijtbuffet is supplementair te bekomen (14 euro p.p.) en de strandstoelen zijn te huur aan 105 kuna!!

Communicatie[bewerken]

Naast Kroatisch is ook Italiaans een officiële taal, daarnaast spreken de meeste mensen in Pula ook voldoende Engels.

Veiligheid[bewerken]