Pristina

Uit Wikitravel
Europa : Balkan : Kosovo : Pristina

Pristina (Albanees: Prishtinë) is de hoofdstad van Kosovo. De stad heeft ongeveer 550.000 inwoners.

Info[bewerken]

De stad Pristina ontstond in de middeleeuwen op de ruïnes van de door keizer Justinianus I van Byzantium herbouwde stad Ulpiana, dat zich ongeveer 15 kilometer ten zuiden van het huidige Pristina bevond. Later maakte koning Milutin van Pristina zijn hoofdstad maar de stad viel in 1389, na de slag om Kosovo, in handen van de Ottomanen. In 1912 behoorde Kosovo en Pristina tot Albanië maar na een jaar werd de jonge Albanese staat gedwongen om de streek aan Servië af te staan. In 1946 kreeg de stad haar status als officiële hoofdplaats van de Servische provincie Kosovo i Metohija, vaak afgekort als Kosmet. Later werd de provincie de facto uit de republiek Servië losgemaakt en verkreeg het door de Joegoslavische grondwet van 1974 een nagenoeg gelijke status als de zes republieken van Joegoslavië. Formeel werd het gebied autonoom binnen Servië. Tot de afschaffing van de Kosovaarse grondwettelijke autonomie in 1989 beschikte Kosovo over een eigen parlement, regering en gerechtelijke organisatie.

In 1997 werd de autonomie van Kosovo door de Servische president Milošević teruggedraaid en werd de regio een gewone Servische provincie. Als reactie op deze politiek begon het Kosovaarse Bevrijdingsleger (UÇK) een burgeroorlog tegen het Servische regeringsleger. Op zondag 17 februari 2008 volgde uiteindelijk de eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring van Kosovo en werd Pristina de hoofdstad van het de facto onafhankelijke Kosovo.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven van Pristina [1] (Albanees: Aeroporti Ndërkombëtar i Prishtinës) (IATA: PRN, ICAO: BKPR) ligt op 16 kilometer afstand van het stadscentrum. Er zijn onder meer vluchten vanuit Brussel naar Pristina (Adria Airways en Jetairfly).

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites