Praag

Uit Wikitravel
Praag

Praag [1] (Tsjechisch: Praha) is de hoofdstad en de grootste stad van Tsjechië. Het is al eeuwenlang een belangrijke historische stad in de streek van Bohemen. De stad heeft 1.198.094 inwoners (2007).

Buurten[bewerken]

De belangrijke buurten in het historische stadscentrum zijn:

  • Burcht (Hradčany)— Het historische centrum van de stad, en het hoogste punt op de linkeroever.
  • Kleine Zijde (Malá strana)— De nederzetting rond de burcht. Hier bevinden zich de meeste regeringsgebouwen, ook het Tsjechisch Parlement.
  • Oude Stad (Staré město)— De kern op de rechteroever, het oude deel van Praag.
  • Joodse Stad (Josefov)— Een kleine enclave in de Oude Stad, het oude Joodse getto.
  • Nieuwe Stad (Nové město)— Het district grenzend aan de Oude Stad, gesticht in de 14e eeuw.
  • Vysehrad (Vyšehrad)— De omgeving van het Vyšehrad-kasteel ten zuiden van middeleeuws Praag.

Info[bewerken]

Praag is groot, deze stad telt meer dan één miljoen inwoners en is zeer romantisch. Praag ligt aan de rivier de Moldau. Het historische centrum staat op de lijst van UNESCO-werelderfgoed.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De luchthaven van Praag, Ruzyně International Airport [2], bevindt zich 17 km. vanaf de stadscentrum op de noordwestgrens van Praag. Het vervoer vanaf de luchthaven naar het centrum duurt ongeveer 25-30 minuten, of ongeveer 45 minuten indien u met het openbaar vervoer reist. In oktober 2012 werd het vliegveld Praag-Ruzyně officieel omgedoopt tot Václav Havel luchthaven Praag.

  • KLM [3] heeft dagelijks 5 directe vluchten vanuit Amsterdam.
  • Brussels Airlines [4] heeft dagelijks 3 vluchten vanuit Brussel.
  • Czech Airlines [5] doet 3 vluchten vanuit Brussel en 3 vanuit Amsterdam

Hierna kan je naar het centrum van Praag overgebracht worden:

  • Taxi: voorkant van de hal, ten koste van 600 tot 800 CZK / 25 tot 35 euro, vooraf geboekte prive-transfer 500 tot 550 CZK / 20 - 22 EUR
  • Shuttle: 120 CZK per persoon naar het Náměstí Republiky
  • Openbaar vervoer: bus 119 voor 32 CZK per persoon naar Dejvická, vandaar transfer via o.a. metrolijn A. Kaartje op de bus zelf gekocht kost 32 CZK. Deze mogelijkheid is niet aan te bevelen voor mensen die slecht ter been zijn aangezien de metro niet aangepast is aan rolstoelpatiënten (slechts enkele haltes). Sporadisch rijdt er een lijn die voor hen geschikt is, lijn AE.

Per trein[bewerken]

Alle internationale treinen komen aan in Praha hlavní nádraží (het centraal station, afgekort als Praha hl.n.). Het park voor het station is een aantrekkingspool voor louche figuren, en is best te mijden na zonsondergang. Het station wordt momenteel (juli 2010) heringericht, wat een verbetering zal zijn.

Eurocity-treinen verbinden Praag met Berlijn, Wenen en Boedapest. Dit is een comfortabele manier van reizen, maar niet zo snel als in andere landen, doordat het netwerk nog geen hogere snelheden aankan. Vanuit Amsterdam is er een rechtstreekse nachttrein naar Praag. Vanuit Brussel is er een goede treinverbinding (met Thalys en ICE) tot Neurenberg, en tussen Neurenberg en Praag rijdt er 6x per dag een expresbus, die er maar 3u45 over doet (de gewone treinen meer dan 5 uur). Reserveren is aan te raden op de treinen, anders moet je op de vloer zitten.

Tsjechië maakt nu ook deel uit van de Eurail-pas [6].

Per auto[bewerken]

Praag is niet zo geschikt om in te rijden, buitenlanders worden merkbaar meer geviseerd als het gaat over verkeersovertredingen. Deze zijn direct te betalen. Zorg dus altijd dat je genoeg cash geld bij je hebt om nare verwikkelingen te vermijden.

Per bus[bewerken]

België[bewerken]

Eurolines [7] biedt reizen aan vanuit verscheidene plaatsen in België naar Praag. De reis duurt ongeveer 14 uren.

Nederland[bewerken]

Eurolines [8] biedt reizen aan vanuit verscheidene plaatsen in Nederland naar Praag.

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Rotonde aan Vysehrad.

Te voet[bewerken]

Praag is te voet goed te verkennen. Je kan gemakkelijk van het Wenceslasplein naar het stadsplein in de Oude Stad wandelen en verder naar de Karelsbrug en de Burcht. Veel straten bestaan uit kasseien, wat een probleem kan zijn voor oudere mensen of rolstoelgebruikers.

Onthou dat het in Tsjechië strafbaar is om een zebrapad over te steken terwijl het licht op rood staat, als je betrapt wordt kan het je 1000 kronen kosten.

Per Taxi[bewerken]

Taxi's in Praag zijn berucht om het opdrijven van ritprijzen. Met name in de buurt van toeristische trekpleisters staan louche taxi's te posten voor onwetende reizigers. Wees voorbereid en bereken van tevoren wat een rit ongeveer mag kosten, bijvoorbeeld via een * Prijsberekeningssite, [9].  edit. Beter nog is om een taxi via een van de grote centrales te bestellen, en de centralist een schatting van de ritprijs te laten maken.

Fietsen in Praag[bewerken]

Op dit moment ligt er ongeveer 120 kilometer aan fietspaden in Praag. Om zich te oriënteren in dit complex netwerk, is het belangrijk om eerst wat informatie te vergaren.

Alle fietsers kunnen gebruik maken van de website Fietsen in Praag. Via deze website publiceert de gemeente van Praag nieuws en nuttige informatie over fietsen in deze hoofdstad. De website bevat ook twee praktische kaarten - Praag Fietsroutes en een dynamische kaart van Praag. Een al afgedrukte fietskaart is gratis beschikbaar bij het Stadhuis van Praag in Mariánske Square.

Er zijn verschillende tour bedrijven gevestigd in Praag, zoals[Stadfiets Praag] en Praag Experience

Praag kan gezien worden als een echte fiets-stad. Dit wordt duidelijk door bijvoorbeeld het grote aanbod van diensten voor een fietser in nood. De reparatie centra, verhuur en plaatsen waar fietsers hun fiets veilig kunnen stallen zijn gemarkeerd op de meeste stadsplattegronden. Een van de nieuwste diensten is de zogenaamde Park & Ride, waar fietsers hun fiets kunnen achterlaten bij een P + R parkeergarage, gelegen aan de rand van Praag. Deze stallingen zijn in de nabijheid van het openbaar vervoer en kunnen gratis gebruikt worden. Hoewel het mogelijk is om een fiets te transporteren in het openbaar vervoer wordt dit afgeraden om veiligheidsredenen. Voor meer informatie over de exacte regels over het vervoeren van fietsen in het openbaar vervoer bekijk de fietsen in Praag pagina.

Per boot[bewerken]

Je kan rondvaren op de beroemde Moldau-rivier (Vltava), die een inspiratiebron was voor schrijvers en componisten als Smetana en Dvorak.

Openbaar vervoer[bewerken]

voor metro, tram en bus geldt hetzelfde vervoersbewijs

  • Buslijnen: niet zo belangrijk, enkel buslijn 119 is van belang voor vervoer naar de luchthaven
  • Metro: drie lijnen (A, B en C) doorkruisen het gebied, zeer frequent (+/- om de 6 minuten in de week, +/- 10 minuten in het weekend) de meeste bezienswaardigheden zijn te bezoeken via de metro
  • Tram: bijzonder typische trams doorkruisen Praag
  • Tandradspoorbaan: hier kan eveneens het ticket voor het openbaar vervoer gebruikt worden, maar is veel te klein om de toeristen te slikken

Een ticket kost 24 CZK (maximum 30 minuten geldig, geen overstap) of 32 CZK (75 minuten geldig, overstappen is mogelijk). Dit zijn eenvoudige papiertjes die je dient af te stempelen aan een automaat en steeds bij je moet hebben gedurende de rit. Controle is er nauwelijks, maar een steekproef is mogelijk. Toeristen worden geviseerd hierbij, dus rij a.u.b. niet grijs of zwart.

Uitgebreide informatie op de website van het Openbaarvervoerbedrijf Praag: in het Engels en in het Duits.

Zien[bewerken]

Zicht over Praag, links de burcht
  • Joodse begraafplaats, De Joodse wijk Josefov in Praag herbergt de oudste begraafplaats van Europa. 12.000 zerken staan hier praktisch op elkaar gestapeld en men vermoedt dat er ongeveer 100.000 joden werden begraven. De begraafplaats is slechts 1 ha groot. Als het kerkhof niet moest open zijn kan je door de tralies van de omheining een zeer goede indruk van het geheel opdoen. Ze ligt dicht bij de Parijzerstraat.
  • Kasteel van Praag [10], de grootste oude burcht ter wereld, volgens het Guinness-recordboek. Bewonder het panoramisch zicht, en bezoek de Sint-Vitus-kathedraal (gratis, maar wachtrijen van 1 uur zijn mogelijk). Elk uur is er de wissel van de presidentiële wacht.
  • Karelsbrug, een van de vele bruggen over de Moldau, maar deze is autovrij. Overdag staat de brug vol met straatartiesten en verkopers van tekeningen en andere kunst.
  • Oude stad, Stare mesto, met de astronomische klok op het Jan Hus-plein, en talrijke kerken en monumenten.
  • Josefov
  • Nieuwe stad, Nove Mesto, met het Wenceslausplein, dat met zijn 700m bij 60m eerder op een boulevard lijkt. Op het uiteinde ligt het Nationaal Museum, en op nr. 50 staat het mooie hotel Evropa in Jugendstil-stijl.
  • Kleine Zijde, Mala Strana
  • Loreta
  • Strahov-klooster
  • Dansende Huis— Befaamd gebouw met een bijzondere deconstructivistische architectuur. Bereikbaar via metrostation Karlovo náměstí.

Doen[bewerken]

Petrin uitkijktoren. Hij ziet er uit als een 'mini-Eiffeltoren' en is zeker een bezoek waard, door het schitterende uitzicht krijg je als toerist een goede impressie van de stad. De Petrin toren is te bereiken met een speciale 'bergtrein' (kostprijs: 26Kč) of lopend. De toren staat in Praag 1 de Kleine Zijde.

Zlute Lazne. Wil je even relaxen en uit de drukte bezoek dan Zlute Lazne, dit is een soort resort aan de rivier en bevindt zich buiten het toeristische deel in Praag 4. Hier vind je o.a. meerdere tentjes om wat te eten en/of drinken, een strandje, een groot grasveld aan de rivier, sport mogelijkheden zoals volleybal/tennis en een afgeschermd deel voor kleine kinderen met een mini water pretparkje. Te bereiken met tram 17 vanaf de Karluv most (Charlesbridge) of tram 3 vanaf Vaclavske Namesti, uitstappen bij halte Dvorce. Zie ook Zlute Lazne

Openbaar vervoer. Door het grote, uitgebreide metrostelsel kan men makkelijk overal naartoe, dit is zeker makkelijk indien je van plan bent een ander hoogtepunt (het presidentieel paleis) te bezoeken. De grootste schoonheid van Praag vind ik echter de kleine details op de gebouwen. Een andere aanrader is om gewoon lekker rond te zwerven door de steegjes. Het is er veilig en uiteindelijk vind je ook hier vele leuke, kleine eetzaakjes. Het enige nadeel van Praag is het treinstation: klokken die voorlopen/achterlopen, daklozen die voor het station hangen (in de rest van de stad zie je ze niet) en de naargeestige sfeer op het station zelf. De geur is ook niet om over naar huis te schrijven. De rest van de stad is echter zeer mooi.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

De tijd dat er gouden zaakjes te doen waren in de winkels is mede door de toeristen al lang gedaan. In iets rustiger straten met veel Tsjechen en weinig toeristen kan je wel nog goedkoop ondergoed, schoenen,... aanschaffen.

Een typisch souvenir is Boheems kristal, dat in alle vormen en kleuren te koop is. Vraag een certificaat want namaak uit Taiwan is ook te koop.

Eten[bewerken]

Lunch is traditioneel de hoofdmaaltijd in Praag. De Tsjechische keuken is gebaseerd op varkens- of rundsvlees met een zetmeelbestanddeel zoals aardappelen, frieten, of knoedels (dumplings, knedliky). Vis is niet zo populair, maar tegenwoordig wel overal verkrijgbaar. Forel of karper vind je vaak, al de rest is uiteraard geïmporteerd. Populaire desserten zijn fruitbeignets (ovocné knedlíky), pannenkoeken, of ijs.

De fooi bedraagt rond de 10 tot 15% en is niet vrij te geven, ze staat op de rekening vermeld. In goedkopere restaurants of cafés kan je het bedrag afronden naar boven of enkele muntstukken achterlaten. Indien de fooi niet aangerekend is, staat dit duidelijk vermeld. Anders is het gebruikelijk minstens 20Kč-40Kč of €1-2 te geven als fooi. Sommige toeristenvallen zoals U Golema (Bij de Golem) rekenen 20% fooi. Vraag hier dus naar als het niet op de kaart staat.

Bier is uitermate goedkoop. De gebruikelijke prijs voor een halve liter (velké) is ongeveer 50Kč. In sommige pivnice (bierkelders) kan je zelfs een halve liter vinden voor 35Kč. Ter vergelijking: op de luchthaven is dit 160Kč. Je hebt de keuze tussen diverse pilsmerken: Staropramen, Pilsner/Plzeňský en Budweiser/Budvar. Er is ook een soort bokbier te krijgen: Kozel.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Double Trouble. Melantrichova 970/17, een zijstraatje vanaf het grote plein waar het oude stadhuis staat, Praha-Staré Město. Na een steile trap omlaag komt je in een ruimte met gewelven en twee bars. Lekker druk, leuke populaire muziek uit de Top 40. Een grote bier kost 50Kc.

Vagon [11], Narodni 25, enkele deuren naast het hostel DownTown. Afgeladen vol, eveneens een aanrader. Ook hier vanaf de straat een trap af. Hier speelt elke avond een band tot middernacht. Daarna wordt het een disco met dagelijks andere muziek. Donderdag ska en vrijdag louter rock. Het bier is hier echt goedkoop, 28Kc voor een halve liter.

Communicatie[bewerken]

Praag is een zeer toeristische stad en naast het Tsjechisch is het Engels alom tegenwoordig, daarnaast spreken veel mensen ook Duits.

Veiligheid[bewerken]

Vergeleken met veel andere steden van een vergelijkbare omvang is Praag eerder veilig te noemen, wie zijn gezond verstand gebruikt zal in Praag normaal gesproken nooit in de problemen komen.

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

  • Pilsen - Een kleinere stad iets ten westen van Praag, wie met de auto vanuit de Benelux richting Praag reist passeert er en een bezoek is een aanrader.

Dit artikel is een gids-artikel. Het is in wezen compleet en bruikbaar voor de gemiddelde reiziger. Er zijn nog een aantal imperfecties, dit artikel kan een sterartikel worden, door erin te duiken en het uit te breiden!

Hoofdsteden in Europa

Amsterdam · Andorra La Vella · Athene · Belgrado · Berlijn · Bern · Boedapest · Boekarest · Bratislava · Brussel · Chisinau · Dublin · Helsinki · Kiev · Kopenhagen · Ljubljana · Londen · Lissabon · Luxemburg · Madrid · Minsk · Monaco · Moskou · Nicosia · Oslo · Parijs · Podgorica · Praag · Reykjavik · Riga · Rome · San Marino · Sarajevo · Skopje · Sofia · Stockholm · Tallinn · Tirana · Valletta · Vaticaanstad · Vaduz · Vilnius · Warschau · Wenen · Zagreb

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites