Poperinge

Uit Wikitravel

De charmante stad Poperinge situeert zich in de uiterste zuidwesthoek van de provincie West-Vlaanderen, tegen de Frans-Belgische grens. Het heeft een oppervlakte van 11 933 ha met 20 000 inwoners en zes deelgemeentes: Proven, Krombeke, Watou, Reningelst, Roesbrugge en Haringe.

Poperinge is beter gekend als de hopmetropool van Vlaanderen. Het vernieuwde Hopmuseum, de driejaarlijkse Hoppefeesten (volgende editie september 2011) en 190 ha hop zorgen ervoor dat de stad haar naam alle eer toekomt. Op culinair vlak worden bezoekers verwend met de exclusieve hopscheuten (periode februari-april) en de wereldvermaarde streekbieren van brouwerij Sint-Bernardus, Van Eecke en het Poperings Nunnebier.

Tijdens WOI werd Poperinge de draaischijf voor de Britse oorlogsmachine en lag de stad als oase van rust en ontspanning voor de Britse soldaten achter het loopgravennet rondom Ieper.

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Hopmuseum De Stadschaal, Hop is één van de primaire grondstoffen voor bier en haar jonge uitlopers, hopscheuten, zijn een delicatesse op het bord. Hopfiguren, kijkkasten, audiovisuals, authentieke documenten en gereedschap brengen het verhaal van hop en mens in heden en verleden doorheen de vier seizoenen. Een interactieve hopquiz laat de opgedane kennis toetsen. Bovendien nodigt het museum uit om het hopfenomeen in het landschap te ontdekken.
  • Talbot House,[1] Poperinge was tijdens de eerste wereldoorlog de eerste stad achter het front. Brigade-aalmoezenier Clayton kreeg in 1915 de toestemming van de legerleiding om een herenhuis te huren van de hophandelaar Coevoet en er een every man's club (soldatenclub) te starten voor de strijders die even op adem mochten komen. Op de hopzolder werd een kapel ingericht. Er was een friendship's corner. In de hal er stond een piano om te musiceren en in elke kamer trachtte men een opgewekte sfeer te realiseren. Het is nu een museum en er zijn enkele kamers ingericht om er te logeren.
  • Lijssenthoek Military Cemetery is de grootste militaire WOI- hospitaalbegraafplaats ter wereld. De hoeve van Remi Quaghebeur fungeerde als veldhospitaal en verklaart meteen de ligging van het kerkhof in de Boescheepseweg. Chinese dwangarbeiders, Fransen, Amerikanen, een Britse verpleegster, Duitsers en Britten vind je gememoreerd op 10 779 uniforme grafzerkjes.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

In deze streek kan je niet naast de velden met de metershoge staken kijken waartegen de hopplanten groeien. Hop is een hoofdbestanddeel bij het bierbrouwen maar de scheuten kunnen ook gegeten worden. De zeer hoge prijs heeft te maken met het beperkt aanbod en de handenarbeid die er mee gepaard gaat. Tijdens het oogstseizoen is er thuisverkoop bij de meeste hopboeren.

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites