Pommeren

Uit Wikitravel
Polen : Pommeren
Zie Pommeren (Polen) voor het artikel over de woiwodschap Pommeren.

Pommeren (Duits: Pommern, Pools: Pomorze) is een historische regio in Polen en het uiterste oosten van Duitsland. Het gebied ligt aan de zuidkust van de Oostzee. De naam is net als bij de Russische landstreek Pomorje van Slavische oorsprong en betekent ongeveer "Zeeland" (po morzu is Pools voor bij de zee).

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

Het gebied is onder te verdelen in Voor-Pommeren en Achter-Pommeren, waartussen de Oder sinds 1945 als grensrivier fungeert, alhoewel de hoofdstad Szczecin aan de linkerzijde van de rivier ligt. Vanouds was deze stad de voornaamste van Pommeren. Oostelijk van het eigenlijke Pommeren ligt nog de landstreek Pommerellen, die al sinds de 11e eeuw niet meer tot het Pommerse vorstendom behoort en waarvan Gdansk (Danzig) de voornaamste stad is.

Het sinds 1945 Duits gebleven Pommeren, vanouds Voor-Pommeren geheten, behoort tot de deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren. Het in 1945 Pools geworden Pommeren, vanouds Achter-Pommeren, is tegenwoordig ingedeeld in de provincies (woiwodschappen) West-Pommeren met de hoofdstad Szczecin, Pomorze (Pommeren) met de hoofdstad Gdansk en Koejavië-Pommeren.

Taal[bewerken]

Pools en Duits.

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites