Pitcairneilanden

Uit Wikitravel
Oceanië : Pitcairneilanden

De Pitcairneilanden [1] zijn een groep van vijf eilanden halverwege Paaseiland en Tahiti waarvan alleen het hoofdeiland Pitcairn bewoond is. De eilanden vormen een overzees gebiedsdeel onder soevereiniteit van het Verenigd Koninkrijk.

Regio's[bewerken]

  • Pitcairn - Het hoofdeiland en enige bewoonde eiland.
  • Henderson - Het grootste eiland waar veel bedreigde vogelsoorten voorkomen.
  • Oeno Island - Samen met Sandy Island is het de vakantieplek voor de bewoners van Pitcairn.
  • Sandy Island - Samen met Oeno Island is het de vakantieplek voor de bewoners van Pitcairn.
  • Ducie Island - Ligt op grote afstand van de andere eilanden, met veel exotische vogelsoorten.

Steden[bewerken]

  • Adamstown - De hoofdstad.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Pitcairn werd in 1767 ontdekt en vernoemd naar de matroos die het als eerste in zicht kreeg: Robert Pitcairn. In 1790 landde er een groep muiters met het schip de Bounty. Samen met enkele Tahitianen hielden zij zich hier gedurende achttien jaar schuil voor de Britse overheid. Toen in 1808 het Amerikaanse schip Topaz het eiland bereikte bleek dat er nog slechts één muiter (John Adams) in leven was, alsmede een aantal vrouwen en kinderen. Het enige dorp op het eiland, Adamstown, is naar hem vernoemd.

Klimaat[bewerken]

Bevolking[bewerken]

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Dit is één van de meest afgelegen en geïsoleerde plaatsen ter wereld en het is dus moeilijk om de eilanden te bereiken.

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Er is geen luchthaven op de eilanden.

Per boot[bewerken]

De enige reguliere weg voor passagiersvervoer is met het schip MV Claymore II, er is plaats voor 12 passagiers met hun eigen kamer, die 8 keer per jaar vertrekt vanuit Mangareva, het hoofdeiland van de Gambiereilanden in Frans-Polynesië, de dichtstbijzijnde bewoonde eilandengroep.

Rondreizen[bewerken]

Per boot[bewerken]

Taal[bewerken]

het Pitcairnees (Pitkern) en Engels zijn officiële talen.

Geldzaken[bewerken]

Er zijn geen geldautomaten op het eiland, men moet dus al op voorhand cash bij hebben. De officiële munteenheid is de Nieuw-Zeelandse dollar, de prijs van veel producten wordt echter ook in Amerikaanse Dollar aangegeven.

Kopen[bewerken]

De plaatselijke economie draait vooral om zelfgemaakte producten zoals honing en kleine souvenirs, de postzegels die door Pitcairn uitgeven worden zijn ook zeer in trek bij toeristen en postzegelverzamelaars.

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

  • Christian's Café - Dit café wordt uitgebaat door Steve & Olive Christian en is de enige uitgaansgelegenheid op Pitcairn.

Overnachten[bewerken]

Er zijn onder meer bungalows te huur in Adamstown.

Voor meer informatie kunt u de toeristische dienst van Pitcairn contacteren op volgend e-mailadres: tourism@pitcairn.pn

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites