Pieterpad

Uit Wikitravel

Dit artikel beschrijft een speciale Reisroute

Het Pieterpad (LAW 9) is de bekendste lange-afstand-wandelroute van Nederland. De route voert van Pieterburen aan de Groningse Waddenkust naar de Sint Pietersberg bij Maastricht en heeft een lengte van 490 kilometer, onderverdeeld in 27 etappes. De route voert door de meest uiteenlopende landschappen. Op elke etappe komen vrijwel dagelijks wandelaars van het Pieterpad langs. Op de Sint Pietersberg sluit het Pieterpad aan op de Europese GR5 welke tevens onderdeel is van wandelroute E2. De GR5, die via de Ardennen en de Franse Alpen naar Nice loopt, is een van de populairste internationale wandelpaden voor Nederlandse wandelaars.

Begrijpen[bewerken]

Hoewel de route de bekendste van Nederland is, is deze pas eind jaren '70 van de vorige eeuw bedacht en uitgestippeld door de dames Toos Goorhuis-Tjalsma en Bertje Jens. Op 21 april 2006 is er in Vorden, halverwege het Pieterpad, een bronzen plaquette onthuld als eerbetoon aan Toos en Bertje. Ook in de boswachterij het Sleenerzand bevindt zich een monument met plaquette ter ere van de ontwerpers van de wandelroute. Het Pieterpad wordt onderhouden door een werkgroep, onder aanvoering van Maarten Goorhuis, de zoon van Toos Goorhuis, en Wim van der Ende.

Het Pieterpad is aangegeven met de internationaal bekende wit-rode merktekens van langeafstandswandelpaden (LAW) en staat in detail beschreven in twee Nivon-wandelgidsen.

Etappes[bewerken]

etappe van naar lengte (km)
1 Pieterburen Winsum 11
2 Winsum Groningen 18
3 Groningen Zuidlaren 21
4 Zuidlaren Rolde 16
5 Rolde Schoonloo 19
6 Schoonloo Sleen 22
7 Sleen Coevorden 19
8 Coevorden Hardenberg 20
9 Hardenberg Ommen 22
10 Ommen Hellendoorn 20
11 Hellendoorn Holten 15
12 Holten Laren 15
13 Laren Vorden 14
14 Vorden Doetinchem 26
15 Doetinchem Hoch Elten 19
16 Hoch Elten Millingen aan de Rijn 12
17 Millingen Groesbeek 20
18 Groesbeek Gennep 15
19 Gennep Vierlingsbeek 17
20 Vierlingsbeek Swolgen 21
21 Swolgen Venlo 22
22 Venlo Roermond 31
23 Roermond Pey (Echt) 21
24 Pey Sittard 18
25 Sittard Strabeek (Valkenburg)   21
26 Strabeek Maastricht 11
27 Maastricht Sint Pietersberg 4

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen