Philadelphia

Uit Wikitravel
Het standbeeld van Rocky voor het Philadelphia Museum of Art.

Philadelphia is de grootste stad van de Amerikaanse staat Pennsylvania. De stad heeft 1.526.006 inwoners (2010).

Begrijpen[bewerken]

Philadelphia (Grieks voor broederliefde) speelde een belangrijke rol in de geschiedenis van de Verenigde Staten. De stad werd gesticht in 1681 en was in 1776 de plaats waar de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring werd aangenomen. Wat veel mensen niet weten is dat Philadelphia van 1790 tot 1800 de hoofdstad van de Verenigde Staten was.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Philadelphia International Airport (IATA: PHL, ICAO: KPHL) [1] ligt vlakbij de stad.

Per Trein[bewerken]

Philadelphia is een belangrijk spoorwegknooppunt in de VS, verschillende maatschappijen bieden een ruime keuze aan bestemmingen aan.

Per Auto[bewerken]

Philadelphia ligt op een kruispunt van vele interstates (snelwegen) waarvan de belangrijkste:

  • Interstate 95 Verbindt Miami met Maine (noord-zuid).
  • Pennsylvania Turnpike doorkruist de staat van oost naar west.

Per Bus[bewerken]

Greyhound, Trailways, Bieber en Peter Pan zijn busmaatschappijen die de stad met de andere grootsteden in de VS verbinden.

Per Boot[bewerken]

De RiverLink and Freedom Ferry services [2] zorgt voor de veerverbinding met het nabijgelegen Camden in New Jersey.

Rondreizen[bewerken]

Er is een voorstedelijk spoorwegnetwerk en een metro, bovendien is het stadscentrum ook gemakkelijk te voet te verkennen.

Zien[bewerken]

Liberty Bell
  • Independence Hall - Een historisch gebouw waar op 4 juli 1776 de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring werd aangenomen.
  • De Liberty Bell (Vrijheidsklok) - De klok is een van de meest bekende symbolen van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog en staat bekend als symbool voor de vrijheid in het algemeen. De Liberty Bell is gehuisvest in een paviljoen gelegen tegenover Independence Hall in Philadelphia.
  • Stadhuis van Philadelphia (Engels:Philadelphia City Hall) - Met een hoogte van 167 meter is het stadhuis het hoogste gemetselde bouwwerk ter wereld. Bovendien was het bij de inhuldiging het hoogste gebouw ter wereld.
  • Philadelphia Museum of Art - Een van de grootste kunstmusea in de Verenigde Staten.

Doe[bewerken]

  • De Philadelphia Marathon vindt plaats op de derde zondag van november.
  • Het All-You-Can-Eat Ice Cream Festival is een heel ander soort evenement, de naam zegt genoeg. Ieder jaar begin juli.

Leren[bewerken]

De stad is rijk aan universiteiten, hoge scholen en andere onderwijsinstellingen. Een beknopt overzicht:

  • Temple University, Philadelphia University [3]
  • Drexel University [4]
  • University of Pennsylvania [5]

Werken[bewerken]

Er is een ruim jobaanbod in de dienstensector, er verrijzen steeds nieuwe kantoorgebouwen wat zorgt voor voldoende werkgelegenheid.

Kopen[bewerken]

De Italian Market in het zuiden van de stad is een Italiaans markt waar je vooral mediterrane voedingswaren kunt kopen.

Eten[bewerken]

Een cheesesteak in Jim's Steak met Provolonekaas en uitjes.

Budget[bewerken]

De cheesesteak is een culinaire specialiteit van Philadelphia. Een van de vele eethuisjes die de cheessteak op het menu heeft staan is Jim's Steaks [6] (zie afbeelding).

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Interessant om weten: de grote supermarktketens verkopen geen alcohol in Philadelphia omwille van een complexe wetgeving hieromtrent, wie toch bier of andere geestrijke drank wil drinken moet zoeken in de kleine kruidenierswinkeltjes.

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

De bekende ketens zijn gevestigd in het centrum van de stad: Four Seasons, Crowne Plaza, Sofitel.

Duur[bewerken]

  • Residence Inn Philadelphia Center City [7]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Er is veel criminaliteit in Philadelphia maar het centrum en de meeste toeristische buurten blijven daar meestal van gespaard. Er is ook veel politie op straat waardoor het veiligheidsgevoel vergroot. Blijf weg uit mindere buurten, loop niet te koop met geld en waardevolle spullen en let op zakkenrollers.

Rondom[bewerken]

Regio's van de Verenigde Staten van Amerika

Alaska · de Grote Vlakten · Hawaii · het Midwesten · New England · de Oostkust · de Rocky Mountains · de Westkust ·het Zuiden · het Zuidwesten

Staten van de Verenigde Staten van Amerika

Alabama · Alaska · Arizona · Arkansas · Californië · Colorado · Connecticut · Delaware · Florida · Georgia · Hawaii · Idaho · Illinois · Indiana · Iowa · Kansas · Kentucky · Louisiana · Maine · Maryland · Massachusetts · Minnesota · Michigan · Mississippi · Missouri · Montana · Nebraska · Nevada · New Hampshire · New Jersey · New Mexico · New York · North Carolina · North Dakota · Ohio · Oklahoma · Oregon · Pennsylvania · Rhode Island · South Carolina · South Dokata · Tennessee · Texas · Utah · Vermont · Virginia · Washington · West Virginia · Wisconsin · Wyoming

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen