Peru

Uit Wikitravel
(Doorverwezen vanaf Peru (land))
El Misti, Arequipa
Locatie
noframe
Vlag
Pe-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Lima
Regering Constitutionele republiek
Munt Nuevo sol (PEN)
Oppervlakte 1.285.220 km2
Bevolking 27.925.628 (geschat juli 2006)
Taal Spaans (officieel), Quechua (officieel), Aymara
Religie Rooms-katholiek 90%
Elektriciteit 220V/60Hz (Noord-Amerikaanse stekker)
Oproepcode +51
Internet TLD .pe
Tijdzone UTC -5

Peru (Perú) is een land in het westen van Zuid-Amerika, gelegen aan de Stille Oceaan en doorkruist door het Andes-gebergte. Peru grenst in het noorden aan aan Ecuador en Colombia, in het oosten aan Brazilië en Bolivia, en in het zuiden aan Chili. Peru is een land met veel diversiteit en rijkdom. De belangrijkste attracties zijn de archeologische nalatenschap van de precolumbiaanse culturen en het center van de Inca beschaving, de gastronomie, de koloniale architectuur, en de natuurlijke rijkdommen (Peru is een paradijs voor ecologisch toerisme).

Regio's[bewerken]

Peru regions map.png
Centrale Kust
Zuidelijke Kust
Noordelijke Kust
Zuidelijke Sierra
Centrale Sierra
Noordelijke Sierra
Altiplano
San Martín
Peruviaanse Amazone
Madre de Dios

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

De Peruviaanse bevolking wordt gekarakteriseerd door een enorme etnische diversiteit.

De grootste bevolkinggroep is de indiaanse (de oorspronkelijke bevolking van het continent), daarna komen de mestiezen (gemend indiaans en blank bloed) en tenslotte de blanken. Er is ook een kleine groep zwarten, Japanners, Chinezen en anderen.

Hoewel de Indianen de grootste groep vormen, zijn zij de meest achtergestelde bevolkingsgroep binnen de maatschappij. Ze leven vooral op het platteland, waar het onderwijs en de levensomstandigheden minder goed zijn. De mannen en vrouwen werken op het land om zich te voorzien van hun primaire behoeften en ook de kinderen worden al snel van school gehaald om te helpen.

Binnen de indiaanse groep onderscheiden zich (naast de vele kleine subgroepen) twee grote groepen: de hooglandindianen die leven in de Andes en de regenwoudindianen. Met hooglandindianen worden de indianen bedoeld die in de Andes leven, waarvan de bekendste en grootste groep de Quechua’s zijn.

Taal[bewerken]

In toeristische centra zoals Cuzco en Machu Picchu of in hogekwaliteithotels is het mogelijk dat er Engels en soms andere talen worden gesproken. Als je van plan bent andere plaatsen te bezoeken, of andere regio’s in Peru, is het noodzakelijk dat je een woordje Spaans kunt spreken. Zoals in alle andere Latijns-Amerikaanse landen wordt het woordje vosotros in het Peruviaans Spaans vervangen door ustedes. De hele tweede persoon meervoud vervalt hierdoor. Het Zuid-Amerikaanse Spaans houdt verder van verkleinwoorden (gringuito is veel liever bedoeld dan gringo).

Als je goed bent in het leren van talen, dan is het een leuk idee om Quechua te leren, de taal van de Inca's. Het zal heel goed gewaardeerd worden op het platteland van de Sierra, waar Quechua de eerste taal is van veel locale bevolkingsgroepen. Op de Altiplano is de onofficiële taal Aymara. Aymara was de taal van de Tihuanacu-cultuur.

Peruaans-Spaans, vooral in de Sierra en in de jungle, wordt veel duidelijker uitgesproken dan het Europeaans-Spaans en Spaans in andere Latijns-Amerikaanse landen, vooral Mexico, Colombia en Chili. Mensen spreken niet erg snel, alhoewel in sommige kustgebieden, zoals Lima, de mensen een stuk sneller spreken. In het algemeen is Peru een goede en goedkope plek om Spaanse lessen te volgen.

Arriveren[bewerken]

Visa[bewerken]

Toeristen vanuit onder meer de Europese Unie krijgen een toeristenvisum wanneer ze arriveren. Dit is maximaal 183 dagen geldig. Bij aankomst in Peru hangt dat af van de migratie ambtenaar die je paspoort controleert en er een toeristenvisum in stempelt. Hij stelt mogelijk een of meer vragen en neemt dan een besluit. Je kunt ook op eigen initiatief om bijvoorbeeld 183 dagen vragen als je denkt die nodig te hebben. De gegeven periode kan niet verlengd worden. Als je langer blijft dan het toegestane aantal dagen, dan kan je bij vertrek een boete betalen van US$1 per dag dat je te lang gebleven bent. Die boete (multa) kan je voor vertrek ook betalen bij de staatsbank Banco de la Nación, die vrijwel overal in het land te vinden is (código 1651). Als het toegestane aantal dagen bijna op is en je wilt toch langer wilt blijven, kan je ook vlak voor het aflopen van de toegestane periode de grens oversteken naar een buurland en weer terugkomen (dat kan wat Peru betreft in principe binnen het uur) en een nieuw toeristenvisum krijgen (eventueel weer 183 dagen).

Als je het land binnenkomt zul je een formuliertje krijgen (Tarjeta Migratoria Andina) dat in je paspoort gevouwen wordt (niet verliezen, bijvoorbeeld met een paperclip in je paspoort vastzetten). Als je vertrekt moet je weer langs een migratie ambtenaar, die je een vertrekstempel geeft en het briefje inneemt. Als je dat briefje dan niet meer hebt en dus niet meer kunt teruggeven kun je problemen krijgen.

Met het vliegtuig[bewerken]

In de stad Callao, vergroeid met de hoofdstad Lima, ligt de luchthaven "Aeropuerto Internacional Jorge Chavez", waar vluchten van en naar diverse delen van de wereld aankomen en vertrekken, voornamelijk Noord, Midden en Zuid Amerika, en Europa. Onder meer Air Canada, American Airlines, Delta Airlines, United, Air France, KLM, Iberia, Air Europa, LAN. Diverse vliegtuigmaatschappijen verzorgen non-stop vluchten tussen Peru en Europa (bijvoorbeeld KLM, Air France, Iberia en LAN).

Als je naar de website gaat van de luchthaven van Lima, www.lap.com.pe, dan kun je daar een up to date lijst vinden van alle maatschappijen (en hun websites) die buitenlandse en binnenlandse vluchten op Lima uitvoeren. Ga dan op het eerste scherm naar het raampje "Información de vuelos", links boven en klik dan op "Lineas aéreas / reservas". Als je klikt op "llegadas" of "salidas", dan zie je de aankomst en vertrektijden (voor die dag/nacht).

Als je het land weer verlaat met een internationale vlucht, dan moest je voorheen een vertrektaks betalen. Die is afgeschaft. Deze luchthavenbelasting zit tegenwoordig in de prijs van het vliegbiljet. Maar ondanks dat dit sinds enige jaren al niet meer betaald hoeft te worden, kun je nog steeds hier en daar verouderde informatie tegenkomen of krijgen, die ten onrechte zegt dat dit betaald moet worden.

De stad Iquitos heeft vluchten naar Leticia, Colombia met ’AviaSelva’. Zij hebben een vertrektaks van 10 dollar.

Met de boot[bewerken]

De stad Iquitos in de Amazone-regio heeft bootconnecties naar Leticia in Colombia en Tabatinga in Brazilië (duurt ongeveer 10 uur).

Rondreizen[bewerken]

Een rondreis doorheen Peru aan de hand van honderden foto's per thema, aangevuld met veel informatie, vind je hier Peru.

Tijd en afstanden[bewerken]

Yurimaguas-Iquitos (water): 2,5 dag Quito-Lima (bus): 25 uur Lima-Cuzco (bus): 24 uur Lima-Cuzco (vliegtuig): 1,5 uur

In en om steden[bewerken]

In de steden is het meestal geen probleem om rond te reizen met bussen of taxi’s. De bus kost meestal tussen 0,70 en 1,50 Soles in de stad zelf, taxi’s kosten meestal tussen 7 en 8 Soles in Lima, meestal minder in andere steden. (bijvoorbeeld maar rond de 3 Soles in Huaraz). Een taxi betekent niet altijd een auto, het kan ook refereren naar mototaxi’s. Taxi’s kunnen verdeeld worden in formele taxi’s en informele taxi’s. De taxi’s hebben geen meter in de auto maar de prijs moet van te voren afgesproken worden. Vraag bij je hotel of hostel naar de standaardprijzen voor speciale afstanden.

Combibusjes zijn kleine busjes die ook een vorm van publiek transport zijn. Er zijn meestal niet echt busstops, maar als je in of uit wil stappen moet je gewoon even wuiven of het aangeven. Meestal zijn er wel terminals in de grote steden vanwaar de busjes vertrekken. De bestemming wordt vaak aangegeven op de ruiten of op de muren achter de vertrekplaatsen. Het is wel noodzaak om altijd even te vragen of de bus wel echt heen gaat naar waar je naartoe moet. Als je langs de weg een bus wilt aanhouden, dan moet je met je hand aangeven dat je meewilt en als de bus niet totaal vol zit (en soms zelfs dan) dan zal hij stoppen en je meenemen. Tijdens of na de rit zal er iemand langs komen aan wie je moet betalen en soms moet je ook een passagierslijst invullen. Het is noodzaak contant te betalen, en het liefst zo klein mogelijk. Het is een goedkope vorm van transport maar de busjes zijn vaak slecht onderhouden, vies en overvol.

Met de bus[bewerken]

Sommige grote wegen, vooral langs de kust, zijn geasfalteerd, maar er zijn nog steeds ontzettend veel ongeasfalteerde wegen in Peru die in niet al te goede staat verkeren. In het regenseizoen kunnen aardverschuivingen de wegen voor langere tijd afsluiten.

Reizen tussen steden wordt meestal met de bus gedaan. Sommige steden hebben treinverbindingen (bv. Cuzco, Machu Picchu en Puno). In contract met de colectivos vertrekken bussen en treinen altijd van een vast punt, bij een terminal in een grote stad. Het is een goed idee om je busticket een dag van te voren te kopen zodat je zeker bent van je stoel en je vaak nog kan kiezen waar je wilt zitten. Als je aankomt vlak voordat de bus vertrekt, kan het gebeuren dat er geen stoelen meer zijn en ben je genoodzaakt de busreis te staan of op de volgende bus te wachten, vaak enkele uren later. De bussen zijn gemaakt naar Peruaanse maatstaven en lange mensen zitten dan ook niet altijd comfortabel. Het is een goed idee voorin de bus te gaan zitten, daar heb je meer beenruimte, naast het gangpad, of als het mogelijk is naast de bestuurder.

Eersteklasbussen compleet met video, ingecheckte bagage en soms zelfs maaltijden rijden tussen de grootste steden. Het is misschien noodzakelijk om je paspoort te laten zien als je een ticket wil kopen voor deze bussen. Wees er wel zeker van dat je bagage tegen de regen kan, aangezien ze vaak op de dak wordt vervoerd als je naar de Andes reist.

Met de trein[bewerken]

Zelfs als je met de trein reist is het handig van te voren een ticket te kopen. Er zijn vier treinlijnen in Peru:

De treinen rijden helaas niet meer tussen Arequipa en Juliaca sinds 2007. Voor meer informatie over de treinen ga naar de website van PeruRail.

De Ferrocarril Central Andino is de treinlijn die tussen Lima en Huancayo loopt en is de hoogste treinlijn ter wereld. De reis aan boord van de trein van de Andes, door het gard van Peru is prachtig om mee te maken. Het is een 11 uur durende treinreis waar de trein een hoogte bereikt van 4781m boven zeeniveau en gaat door 69 tunnels, over 5 bruggen en maakt 6 zigzags. In 1999 werd de treinmaatschappij geprivatiseerd en in 2005 heeft de maatschappij haar treinwagons gerenoveerd naar meer luxueus en comfortabel. Dit heeft er voor gezorgd dat deze treinreis hoog op de ranglijst staan van meest populaire treinreizen, net onder de Orient Express en de Transsiberië Express.

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Landen in Amerika

Antigua en Barbuda · Argentinië · Belize · Bolivia · Brazilië · Canada · Chili · Colombia · Costa Rica · Ecuador · El Salvador · Guatemala · Guyana · Honduras · Mexico · Nicaragua · Panama · Paraguay · Peru · Suriname · Uruguay · Venezuela · Verenigde Staten van Amerika

Niet zelfstandig: Falklandeilanden · Frans-Guyana

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites