Perth

Uit Wikitravel

Perth is de hoofdstad en tevens de grootste stad van Western Australia (West-Australië). De stad telt ongeveer 1,5 miljoen inwoners.

Begrijpen[bewerken]

Perth is een grote metropool met veel voorsteden en verstedelijkte randgemeenten. De stad ligt op grote afstand van andere bevolkingscentra in Australië. Perth ligt aan de westkust van Australië nabij de Indische Oceaan, aan de monding van de rivier de Swan. De eerste nederzetting waaruit Perth is gegroeid werd in 1829 gesticht door kapitein James Stirling.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Perth International Airport ligt ca 8km ten oosten van het stadscentrum. Er zijn directe internationale vluchten naar o.a. Singapore, Bangkok, Kuala Lumpur, Dubai en Johannesburg. Binnenlandse vluchten naar bijna alle belangrijke bestemmingen binnen Australië.

Daar Perth nogal afgelegen is van de rest van het continent zal vliegen de goedkoopste en snelste optie zijn om Perth te bereiken.

Per Trein[bewerken]

Een spoorlijn (de Transcontinental of Trans-Australian Railway) verbindt Perth met Adelaide, de dichtstbijzijnde grote stad, op 2800 kilometer afstand.

Per Auto[bewerken]

Highway 94 verbindt Perth met Coolgardie en Norseman alwaar deze weg uitkomt op Highway 1 (Eyre Highway) via de Nullarbor naar Adelaide (South Australia)

Highway 1 (Great Northern Highway) volgt grofweg de Westkust van Australië naar Port Hedland, Broome en uiteindelijk Darwin (Northern Territory).

Highway 95 gaat via het binnenland van West Australië langs een aantal nationale parken in Noordelijke richting en komt bij Port Hedland weer op Highway 1 uit.

Per Bus[bewerken]

Greyhound Australia onderhoudt busdiensten vanuit Perth naar Adelaide via Coolgardie-Kalgoorlie en naar Darwin via Port Hedland - Broome.

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

Doe[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

In Perth zijn de fabrieken van een tweetal Australische automerken gevestigd.

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Freemantle: neem de trein vanaf Perth Central Station naar het stadje Freemantle aan de monding van de Swan River (reisduur ongeveer 30 minuten). In Freemantle is vooral het Maritime Museum erg interessant voor Nederlanders: je kunt hier een permanente tentoonstelling zien over de vele VOC schepen die door gebrekkig ontwikkelde navigatie in de 16e en 17e eeuw op de Australische Westkust gestrand zijn.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites