Parijs/9e arrondissement

Uit Wikitravel
Europa : Frankrijk : Ile-de-France : Parijs : 9e arrondissement

Het 9e arrondissement ligt in Parijs

Het 9e arrondissement is vooral bekend als plaats waar de Opera (Garnier) staat en waar de bekende winkelboulevards Bd.Hausmann en Bd. des Italiens zijn.

Arriveren[bewerken]

Trein[bewerken]

Het SNCF-station Paris St.Lazaire ligt in het 9e arrondissement. Hiervandaan vertrekken de treinen naar o.a. Rouen en Le Havre.

RER[bewerken]

De RER stations Auber (lijn A) en Hausmann-St.Lazaire (lijn E) liggen in het 9e arrondissement.

De RER kun je gebruiken om van/ naar de volgende bestemmingen te reizen:

  • Arc de Triomphe - Lijn A richting La Defense tot Charles de Gaulle-Etoile (1 station)
  • Eurodisney - Lijn A richting Marne La Vallée / Parc Eurodisney (eindpunt)
  • Gare du Nord en Gare de l'Est - Lijn E (uitstappen op station Magenta , 1 stop)
  • La Defense - Lijn A tot La Défense Grand Arche (2 stations)
  • Vliegveld Roissy Charles De Gaulle - Lijn E tot Magenta/Gare du Nord, dan met lijn B richting Roissy Aeroport Charles de Gaulle (let op er zijn 2 RER stations op Charles de Gaulle: Terminal 1+3 en Terminal 2)

Metro[bewerken]

De volgende metrostations liggen in het 9e arrondisement:

  • St.Lazaire - Lijn 3, 12,13 en 14
  • Havre Chaumartin - Lijn 3 en 9 (dit station is verbonden met RER-station Hausmann - St.Lazaire)
  • Opera - Lijn 3,7 en 8 (dit station is verbonden met RER-station Auber)
  • Chaussée d'Antin Lafayette - Lijn 7 en 9
  • St.Augustin - Lijn 9 (dit station is verbonden met station St.Lazaire)
  • Trinité - Lijn 12

Bus[bewerken]

Place de l'Opera is het eindpunt van heel veel buslijnen van de RATP, het stadsvervoerbedrijf van Parijs. De RATP-bus naar het vliegveld Charles de Gaulle (Roissy-Bus) vertrekt van de Place de l'Opera op de hoek van de Rue Scribe. Deze verbinding kan vooral buiten de spitsuren heel handig zijn : De prijs van een kaartje naar het vliegveld is praktisch gelijk aan die van een kaartje met de RER, maar je hoeft niet over te stappen en op het vliegveld is bij iedere (sub)terminal een halte.

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

De bekende warenhuizen Printemps en Galeries Lafayette zijn gevestigd aan de Boulevard Hausmann (metro Haussmann Lafayette of Havre Chaumartin; RER Haussmann-St.Lazaire). Vooral "Lafayette", zoals Galeries Lafayette in de volksmond heet is de moeite van het bezoeken waard, echter neem een goed gevulde portemonnee of hoge creditcardlimiet mee want de prijzen zijn erg hoog! Maar zelfs als je niets koopt, loop toch eens binnen om de schitterende koepel te bewonderen. Lafayette bestaat uit twee gebouwen, van elkaar gescheiden door de Rue Mogador. Een voetbrug op de 2e en 3e verdieping verbindt de twee gebouwen met elkaar. Lafayette is voor Parijs wat Harrods en Selfridges zijn voor London, KDW voor Berlijn en De Bijenkorf voor Amsterdam.

Voor de iets minder draagkrachtigen is er om de hoek (tussen Printemps en het Gare St.Lazaire) het winkelcentrum Havre Chaumartin, eigendom van het Amsterdamse Vastgoedbeleggingsfonds Eurocommercial Properties.

Verder zijn er veel winkels in de oostelijke richting op de Boulevard Haussmann tussen de Rue de la Chaussée d'Antin en de splitsing met de Boulevard des Italiens.

Eten en drinken[bewerken]

Het wereldberoemde Café de la Paix is gevestigd aan de Place de l'Opera, tussen de Rue Auber en de Boulevard des Capucins.

Aan de Boulevard des Italiens zijn heel veel restaurants gevestigd, variërend van fastfoodketens tot meer luxere restaurants.

Tip: ga eens op zoek naar brasseries in de straten achter de grand boulevards (dus buiten de Boulevard des Italiens en Boulevard Hausmann). Hier zijn veel gezellige echte Parijse bistro's en brasseries gevestigd waar je de echte Parijse sfeer kunt proeven en die niet zo toeristisch zijn.

Uitgaan[bewerken]

Slapen[bewerken]

Contact[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen