Ile-de-France

Uit Wikitravel
(Doorverwezen vanaf Parijs-Ile-de-France)

Île-de-France is de regio in Frankrijk waarin Parijs ligt. Dit gebied strekt zich uit in een straal van zo'n 100 km rond Parijs.

Départementen[bewerken]

De regio is onderverdeeld in acht departementen:

Steden[bewerken]

  • Parijs -- De hoofdstad.
  • Saint-Denis -- Voorstad van Parijs, en de enige veilige voorstad om te bezoeken. De stad staat bekend om de basiliek, die in het stadscentrum staat.
  • Fontainebleu -- Deze plaats ligt ten zuidoosten van Parijs en dankt zijn bekendheid aan het gelijknamige kasteel. Ook het bos rondom het kasteel draagt de zelfde naam. Het kasteel is opgetrokken rond diverse binnenplaatsen. Een daarvan draagt de naam Cour des Adieux. Deze naam dankt zij aan het feit dat Napoleon Bonaparte op deze binnenplaats op spectaculaire wijze afscheid nam van zijn garde, nadat hij de eerste keer als keizer werd afgezet.
  • Chevreuse
  • Conflans-Sainte-Honorine
  • Gif-sur-Yvette
  • Marne-la-Vallée
  • Rambouillet
  • Saint-Germain-en-Laye
  • Saint-Rémy-lès-Chevreuse
  • Versailles -- In 1961 werd onder het bewind van koning Lodewijk XIV met de bouw begonnen van het beroemde paleis van Versailles. Vanaf 1676 tot 1789 was het de koninklijke residentie. Beroemd is de spiegelzaal. Het park rond het paleis is ontworpen door Le Notre die eveneens het Jardin des tuilleries (Parijs) ontwierp.
  • Meaux
  • Melun

  • Disneyland Paris - Dit pretpark is een Europese vestiging van het Amerikaanse Disneyland (Californië).
  • Le Parc Astérix -- Themapark gebaseerd op de strips over Asterix en Obilix. Ongeveer 30 kilometer ten noorden van Parijs.

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites