Paramaribo (district)

Uit Wikitravel
Amerika : Zuid-Amerika : Suriname : Paramaribo

Paramaribo (district) is een district in Suriname. Het district Paramaribo bestaat uit de stad Paramaribo en het gebied ten noorden van de stad. Het ligt ingeklemd tussen de districten Wanica in het westen, Commewijne in het oosten en de monding van de rivier de Suriname in het noorden. Het district Paramaribo bestaat uit twaalf ressorten

Regio's[bewerken]

Het district Paramaribo bestaat uit twaalf ressorten, die in het stedelijk gebied van Paramaribo meer de functie van een wijk op zich nemen:

Steden[bewerken]

Paramaribo

Zie Paramaribo voor meer info.

Info[bewerken]

Het district Paramaribo heeft een oppervlakte van 183 km² en had 242.946 inwoners bij de volkstelling in 2004. Qua oppervlakte is het daarmee het kleinste district van Suriname, maar qua aantal inwoners het meest bevolkte: de helft van de Surinaamse bevolking woont in Paramaribo. Het is daardoor ook het dichtst bevolkte district.

48% van de bevolking van Paramaribo is christelijk, 14% hindoe, 9% moslim, 4% heeft een ander geloof, 4% heeft geen geloof en 21% gaf bij de volkstelling geen antwoord op deze vraag.

Taal[bewerken]

Het Nederlands is veruit de meest gesproken taal in de huishoudens van Paramaribo. In 66,4% van de huishoudens is het de meest gesproken taal en in de meeste andere huishoudens wordt het gesproken als tweede taal. Andere veel gesproken talen zijn Sranantongo, Sarnami Hindoestani en Javaans.

Arriveren[bewerken]

Paramaribo heeft een regionaal vliegveld Zorg en Hoop, vanwaaruit naar de vliegvelden en airstrips in de rest van het land kan worden gevlogen. In vliegbewegingen gemeten is het de drukste luchthaven van het land. Internationale vluchten komen echter aan op Internationale Luchthaven Johan Adolf Pengel bij Zanderij, ruim 40 kilometer ten zuiden van de stad.

Zie Paramaribo voor meer info.

Rondreizen[bewerken]

Zie Paramaribo voor meer info.

Bekijken[bewerken]

Zie Paramaribo voor meer info.

Doen[bewerken]

Zie Paramaribo voor meer info.

Eten[bewerken]

Zie Paramaribo voor meer info.

Uitgaan[bewerken]

Zie Paramaribo voor meer info.

Veiligheid[bewerken]

Paramaribo is een veilige stad al moet men als toerist wel opletten voor zakkenrollers. In bepaalde wijken zal men relatief veel bouwvallige huisjes en braakliggende terreinen met afval zien maar ook daar is het eerder veilig. Veel panden zijn voorzien van beveiliging en alarminstallatie's omdat, zoals in de meeste grote steden, ook inbraken regelmatig voorkomen.

Rondom[bewerken]

Aangrenzende districten zijn Wanica (met als hoofdplaats Lelydorp) en aan de overzijde van de Surinamerivier Commewijne (met als hoofdstad Nieuw-Amsterdam).

Zie Paramaribo voor meer info.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites