Papoea

Uit Wikitravel

Papoea (Papua) is een provincie van Indonesië, in Irian Jaya. De hoofdstad van Papoea is Jayapura.

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

Van 1607 tot 1949 maakte het deel uit van Nederlands-Indië. Na de onafhankelijkheid van Indonesië werd het gebied een aparte Nederlandse kolonie onder de naam Nederlands Nieuw-Guinea.

In 1963 werd het gebied, na een korte periode onder bestuur van de Verenigde Naties te hebben gestaan, overgedragen aan Indonesië.

Na het aftreden van Soeharto, in 1998, kwam in Papoea een vernieuwd verlangen naar onafhankelijkheid op.

Taal[bewerken]

Indonesisch en vele lokale talen en dialecten.

Arriveren[bewerken]

De provincie is alleen vanuit het westen en midden van Indonesië te bereiken, en wel per vliegtuig of per boot. De meest voordehandliggende plaats om te arriveren is via de hoofdstad Jayapura.

Vluchtschema's zijn sterk aan verandering onderhevig en het is verstandig om zich ter plaatse op de hoogte te laten stellen. Ook bootschema's veranderen vaak.

Vanuit Australië of Papoea-Nieuw-Guinea zul je alleen via een grote omweg naar Papoea kunnen reizen.

Rondreizen[bewerken]

Rondreizen kost hier veel tijd. Door gebrek aan infrastructuur en door de grote afstanden is het moeilijk om geregelde lijndiensten rendabel te maken. Die zijn dan ook niet zo geregeld of ze ontbreken gewoon. De laatste tijd zijn er wel veel kleinere vliegmaatschappijtjes en daardoor is vliegen een beter alternatief geworden. Andere optie wordt gevormd door de schepen van PT PELNI die de grotere plaatsen frequenteren. Over kleinere afstanden ben je aangewezen op busjes of liften (tegen betaling) voor zover er wegen zijn, want daaraan is een groot gebrek. Tegenwoordig ziet men veel zogenaamde ojek's, dat zijn mensen op een brommer bij wie je tegen betaling achterop kunt. Ze zijn vaak te herkennen aan gele valhelmen.

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Qua criminaliteit is deze regio zeer veilig. Je moet het meest uitkijken voor dingen die je niet kunt zien: virussen, bacteriën en parasieten. Wees dus bedacht op dingen die "prikken", insecten, injectienaalden etc.

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites