Panama

Uit Wikitravel
noframe
Locatie
noframe
Vlag
Pm-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Panama-Stad
Regering Constitutionele Democratie
Munt Panamese Balboa (PAB), Dollar (USD of $)
Oppervlakte 78.200 km2
Bevolking 3.405.813 (mei 2010)
Taal Spaans
Religie Rooms-Katholiek 85%, Protestant 15%
Elektriciteit 120V/60Hz
Oproepcode +507
Internet TLD .pa
Tijdzone UTC-5

Panama is een land in Centraal-Amerika.

Regio's[bewerken]

Kaart van Panama
Kaart van Panama
Centraal-Panama
Panama-Stad plus de provincies Colón en Cocle.
Caraïbische westen
De provincies Bocas del Toro, Ngöbe-Buglé en ook het noordelijke deel van de provincie Veruguas.
Pacifische westen
Vele van de grote attracties van Panama in de provincie Chiriqui, hier bevinden zich ook de provincies Herrera en Los Santos, en het zuidelijke deel van de provincie Veraguas.
Oost-Panama
De bossen en stukken van de provincie Darien, een stuk van de provincie Panama, Kuna Yala en de San Blas-eilanden.

Steden[bewerken]

Havens[bewerken]

San Blas

Info[bewerken]

Panama ligt in Centraal-Amerika, en vormt de verbinding met Zuid-Amerika. Het land is uitgestrekt van oost naar west, en onderverdeeld in een aantal regio's, die erg van elkaar verschillen.

Panama is vooral bekend van het Panama-kanaal, die loopt van Panama-Stad naar Colón, en waar elke dag tientallen enorme schepen een reis van een paar weken besparen.

Maar Panama is meer dan alleen het kanaal; economisch gezien leunt het land vooral op zijn dienstensector, met name banken zijn er goed vertegenwoordigd.

Qua toerisme heeft Panama ook erg veel te bieden. Er zijn schitterende tropische eilanden, ondoordringbare oerwouden, unieke natuur, vulkanische bronnen, wilde bergbeken en sporen van de koloniale Spaanse overheersing.

Geschiedenis[bewerken]

Met steun van de Verenigde Staten van Amerika scheidde Panama zich af van Colombia in 1903 en tekende prompt een verdrag met de VS dat de aanleg van een kanaal toeliet en dat de Verenigde Staten van Amerika soevereiniteit over een strook land aan weerszijden van het kanaal (de Panama Kanaal Zone) gaf. Het Panamakanaal werd gebouwd door het Amerikaanse Army Corps of Engineers tussen 1904 en 1914.

Op 7 september 1977 werd een overeenkomst getekend voor de volledige overdracht van het Kanaal van de VS aan Panama voor het einde van 1999. Bepaalde gedeelten van de zone en het vergroten van de verantwoordelijkheid voor het kanaal werden overgedragen in de tussenliggende jaren. Het gehele Panamakanaal, het gebied dat het kanaal ondersteunt en de rest van de Amerikaanse militaire bases werden overgedragen aan Panama op 31 december 1999.

Bevolking[bewerken]

Klimaat[bewerken]

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Paspoort en visuminfo[bewerken]

Nederlanders en Belgen hebben geen visum nodig voor een bezoek aan Panama, maximum verblijf 90 dagen.

Per vliegtuig[bewerken]

Op dit moment wordt er slechts vanuit twee Europese steden rechtstreeks naar Panama-Stad gevlogen. Vanuit de Verenigde staten zijn er verbindingen via onder andere Miami, vanuit Zuid-Amerika via onder andere Guayaqil. Een overstap maakt uw reis meestal goedkoper maar minder comfortabel.

  • KLM [1] vliegt 5x per week rechtstreeks van Amsterdam Schiphol (AMS) naar Panama Tocumen (PTY), op di wo do vr en zo.
  • Iberia [2] vliegt rechtstreeks van Madrid (MAD) naar Panama (PTY).

Per trein[bewerken]

Panama heeft geen internationale treinverbindingen. Wel rijdt er dagelijks een trein langs het Panamakanaal van Panama-Stad naar Colón en omgekeerd.

Per auto[bewerken]

  • Vanuit Colombia kunt u niet per auto naar Panama rijden. De Darién Gap is een bijna ondoordringbaar gebied dat vanwege de aanwezige guerrilla's nog onbegaanbaarder wordt.
  • De grens met Costa Rica kan niet zonder meer per (huur-)auto overgestoken worden; informeer hierover bij uw verhuur- of verzekeringsbedrijf.

Per bus[bewerken]

Vanuit Costa Rica zijn er twee busdiensten naar Panama :

  • Tica Bus [3] De bustocht van San Jose (Costa Rica) naar Panama City, via David, duurt ongeveer 16 uur en kost maar $26. De bussen zijn groot, comfortabel en gewoonlijk air conditioned.

Per Boot[bewerken]

Boot Cartagena - Panama! Info

Per Cruise schip[bewerken]

Transit door Panamakanaal

Verschillende cruise maatschappijen hebben cruises waar een stop en transit door het Panamakanaal op de route staat.

Rondreizen[bewerken]

Heb je geen zin om alles op eigen houtje te doen, dan kun je een rondreis via een touroperator boeken. Dit kan bij aankomst in Buenos Aires bij een lokale agent, maar kan ook vanuit Nederland. Olaf Reizen ([5]) is een goede aanrader voor avontuurlijke reizigers die zo min mogelijk zelf willen regelen en toch op eigen gelegenheid mooie plekken willen ontdekken.

Per vliegtuig[bewerken]

Voor binnenlands transport naar de diverse streken van Panama is vliegen waarschijnlijk de gemakkelijkste manier.

  • Air Panama [6]
  • Aeroperlas [7]

vliegen voor ongeveer $80-100 dollar (retour) naar tientallen binnenlandse bestemmingen.

Per bus[bewerken]

Panama heeft een uitgebreid busnetwerk; voornamelijk met oude Amerikaanse schoolbussen. Niet comfortabel, wel goedkoop en avontuurlijk.

Per trein[bewerken]

De Panamaspoorweg verbindt Colón in het noorden met Panama-Stad in het zuiden, in ongeveer 77 km. De spoorlijn volgt ruwweg het traject van het Panama-kanaal. De spoorlijn is aangelegd tussen 1850 en 1855, een onderneming die naar schatting aan vijf- tot tienduizend mensen het leven gekost heeft. Meer informatie hierover vindt u [8]

Een enkele reis kost $22, en reserveren is niet nodig.

Per taxi[bewerken]

Een taxi in Panama-Stad kost beduidend minder dan wat de taxichauffeur u aanbiedt. Binnen de stad betaalt u meestal $2; alles staat open voor onderhandeling.

Taal[bewerken]

De meeste Panamezen spreken alleen Spaans, hoewel met u met de combinatie handen-en-voeten en Engels over het algemeen ook uit de voeten kunt. Het wordt echter erg op prijs gesteld wanneer u als toerist de moeite genomen hebt om (een beetje) Spaans te leren.

Zien[bewerken]

Doen[bewerken]

Panama's sterkste aantrekkingskracht is zijn diversiteit. In minder dan vijf dagen kun je van alles doen en zien: strand, bergen, moderne stad en de historische ruïnes. Als je in Panama ben dan moet je zeker het Panamakanaal, Panama Viejo, Casco Antiguo (ook bekend als Casco Viejo) en de jungles rond het kanaal bezoeken.

Panama Stad[bewerken]

  • Panama Viejo was de eerste stad in Panama, gesticht door de Spanjaarden in 1519. Het werd al snel een welvarende plaats waarvandaan goud uit de zuidelijke kolonies naar het Caribisch gebied zou gaan en later naar Europa. Het werd meerdere malen door piraten aangevallen, de laatste keer door Piraat Henry Morgan, die de stad geheel vernietigde in 1671. In 1673 werd er een nieuwe stad gebouwd. De Spanjaarden wisten toen goed wat de risico's waren van het bouwen van steden in tropische moerassen: muggen, tropische ziekten en de moeilijkheid om het territorium te verdedigen. De tweede stad werd gesticht aan de andere kant van de baai in zeer verschillende omstandigheden: een rotsachtig schiereiland gemakkelijk te verdedigen en met winden van verschillende richtingen die zou zorgen voor de gezondheid van haar inwoners. Deze stad is vandaag de dag bekend als Casco Antiguo, en het is hier waar de Republiek Panama werd geboren als het nu bekend is.
  • Parque Soberania, Parque Chagres en Parque Metropolitano: een kwartiertje van de moderne Panama Stad (Panama) kun je door tropische regenwouden wandelen. Je kunt hier vogels kijken bij Gamboa´s Pipeline Road of vissen bij Gatun Lake, of de grotten van Madden bezoeken.
  • Het Panama Kanaal is waarschijnlijk een van de belangrijkste bestemmingen van een reiziger naar Panama. Je kunt het Kanaal op verschillende manieren ervaren. Er zijn bijvoorbeeld twee musea die geheel in het teken staan van het kanaal. Het Kanaal Museum in Casco Antigo, en er is een museum bij de Miraflores Locks (the sluizen). Je kunt hier de schepen door het kanaal zien varen vanaf het terras van het restaurant.

Een andere manier om het Kanaal te ervaren is om er zelf langs te gaan, gedeeltelijk (dit duurt ongeveer 4 uur) of het gehele kanaal (dit duurt ongeveer 8 uur). Hier is uiteraard wel een gids voor nodig.

Ook kun je langs het Kanaal rijden per trein. De Panama Railroad werd voor het eerst gebouwd in 1855 en daarna herbouwd in 1909 tijdens de bouw van het Panamakanaal. Al vele jaren is de spoorlijn een onschatbare verbinding tussen de Atlantische en de Stille Oceaan. Van Oceaan naar Oceaan per trein duurt de reis een hele dag en voert je door het tropische regenwoud.

Per luxe Cruiseschip kun je het Panama Kanaal ook perfect ervaren. De transit begint meestal al ´s ochtends vroeg en duurt de gehele dag. Vele cruiseschepen maken ook een stop in Panama Stad (Panama) vanuit waar schitterende excursies gedaan kunnen worden naar onder andere de indieanen in het regenwoud.

Alhoewel het Panama Kanaal de meest bekende bestemming is in Panama, worden reizen buiten de stad ook steeds populairder.

Stranden[bewerken]

Er is veel te doen in Panama, maar lekker relaxen op een strand staat ook hoog op de lijst van vele reizigers. Gelukkig heeft Panama prachtige stranden in verschillende plaatsen.

  • Bocas del Toro aan de Caribbische kant heeft verschillende eilanden. Isla Colon, het grootste eiland met Bocas stad, is een favoriete plaats bij backpackers die willen feesten op het strand. De andere eilanden zoals Bastimentos, bieden meer afgelegen strandjes.
  • Boca Chica is aan de Pacifische kant en is de ingang naar de Golf van Chiriqui Nationaal Marine Park, waar je honderden onbewoonde eilanden met witte zandstranden kunt vinden. Excursies hiernaartoe kunnen geboekt worden vanuit Boquete of Boca Brava.
  • San Blas-eilanden zijn aan de Caribische kant, dichterbij Panama Stad (Panama). De inheemse groep Kuna bewoont deze autonome regio, en de meeste reizigers boeken een boottocht van een week, om eiland te hoppen en te genieten van de prachtige witte zandstranden.
  • Santa Catalina is een kleine badplaats aan de Pacifische kant, waar het beste gesurft kan worden. Het dient ook als haven om naar Isla Coiba te gaan.

Kopen[bewerken]

Omdat Panama een internationaal handelscentrum is, zijn er mogelijkheden genoeg om te shoppen. In de stad Colón bevindt zich de op een na grootste vrijhandelszone ter wereld [9].

Eten[bewerken]

Panamezen zijn onterecht niet trots op hun lokale keuken. De betere restaurants serveren Frans, Amerikaans, Italiaans of Mexicaans eten.
In lokale restaurants kunt u erg lekker en goedkoop eten, mits u van knoflook houdt. De piccante de la casa is een uitdaging voor wat betreft 'heet'. Vooral vis en kip zijn populair in Panama.

Uitgaan[bewerken]

Panama is de bakermat van de Reggaeton. De beste plaats om uit te gaan in Panama-Stad is in de "Calle Uruguay". Hier zijn diverse clubs, met diverse muziekstijlen en insteken. Ook zit hier een aantal prima restaurants zoals Market, La Posta en Pepperoncino's.

Overnachten[bewerken]

Panama kent een divers aanbod aan hotels. En in iedere prijsklasse is er wat te vinden, zeker in de stad.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

  • Voor een bezoek aan Panama zijn inentingen nodig. (Bron:gezondopreis.nl)
  • Voor een kort bezoek wordt een inenting tegen Gele Koorts, Hepatitis A en DTP aanbevolen; bij een langer verblijf ook tegen Tyfus en hepatitis B. Verder is er in delen van Panama een risico op Malaria (Bron:CDC). Bekijk een van de vermelde sites voor up-to-date informatie!

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Panama heeft een van de meest geavanceerde telecommunicatiesystemen in Latijns Amerika. Dit komt door het feit dat de meeste grote onderwaterglasvezelkabel kabels het Panama Kanaal kruisen, hetzij over land of water. Gesprekken naar de VS en Europa zijn tussen de 4 en 10 cent per minuut. De beste manier om internationale gesprekken vanuit Panama te maken is om prepaid telefoonkaarten te kopen, die worden verkocht op elke hoek van de straat. De meest populaire is de Telechip kaart. Deze kaarten doen het overal en ze doen het zelfs vanuit uit de VS, Mexico, Europa, Brazilië, Costa Rica, Colombia, etc.

Het landnummer van Panama is 507. Alle mobiele telefoonnummers beginnen met 6 en hebben 8 nummers. Vaste lijnen hebben 7 nummers.

Vertrekken[bewerken]

Landen in Amerika

Antigua en Barbuda · Argentinië · Belize · Bolivia · Brazilië · Canada · Chili · Colombia · Costa Rica · Ecuador · El Salvador · Guatemala · Guyana · Honduras · Mexico · Nicaragua · Panama · Paraguay · Peru · Suriname · Uruguay · Venezuela · Verenigde Staten van Amerika

Niet zelfstandig: Falklandeilanden · Frans-Guyana

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites