Paaseiland

Uit Wikitravel
Amerika : Zuid-Amerika : Chili : Paaseiland
Moai-beeld op Paaseiland

Het Paaseiland of Rapa Nui (Spaans: Isla de Pascua) [1] is een Polynesisch eiland in de Grote Oceaan, dat staatkundig bij Chili hoort en een provincie van dat land is. De hoofdstad van Paaseiland is Hanga Roa.

Info[bewerken]

Het eiland is met 163,6 vierkante kilometer ongeveer even groot als het Nederlandse waddeneiland Texel (170 km²). Er wonen naar schatting 3791 mensen (2005). Het is één van de meest geïsoleerde eilanden ter wereld: het dichtstbijzijnde bewoonde eiland, Pitcairn, ligt er 2075 km van verwijderd. Staatkundig is het een provincie van Chili binnen de regio Valparaíso. De Chileense gouverneur van het eiland is Melania Carolina Hotu Hey.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De luchthaven Mataveri (IATA: IPC, ICAO: SCIP) ligt net buiten de hoofdstad Hanga Roa. De nationale Chileense luchtvaartmaatschappij LAN Airlines is de enige luchtvaartmaatschappij die vluchten aanbiedt naar Mataveri.

Per boot[bewerken]

Avonturiers die houden van lange reizen op zee kunnen één keer per jaar met het grote zeilschip Soren Larsen meevaren naar Paaseiland vanuit Nieuw-Zeeland. De reis duurt 35 dagen en tijdens de reis bereikt men de plaats die het verst verwijderd is van land op aarde.

Rondreizen[bewerken]

Paaseiland is eerder klein en de verplaatsingen zijn dus ook eerder kort, men kan het eiland gemakkelijk te voet en met de (huur-)fiets verkennen. Men kan ook een scooter of auto huren op het eiland.

Bekijken[bewerken]

De moai - De beelden waar het Paaseiland beroemd door is geworden, ze zijn tot 9,5 meter hoog en vervaardigd uit zacht vulkanisch gesteente (tufsteen). De witte oogschijven, die oorspronkelijk in de oogkassen zaten, werden pas in 1978 voor het eerst teruggevonden.

Doen[bewerken]

Het Paaseiland is ook geschikt voor wie wil duiken.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites