Oudenaarde

Uit Wikitravel
Oost-Vlaanderen : Oudenaarde

Oudenaarde [1] is een stad gelegen in Oost-Vlaanderen.

Arriveren[bewerken]

Als je uit Antwerpen of Nederland komt, neem je best de autosnelweg E17, richting Gent - Kortrijk. Voorbij Gent vind je een afrit naar Oudenaarde.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Oudenaarde is in de eerste plaats befaamd om zijn stadhuis, dat bekend staat als schoolvoorbeeld van Brabantse laatgotiek. Het stadhuis en de belendende lakenhal werden opgetrokken tussen 1525 en 1536 door de Brusselse bouwmeester Hendrik van Pede. Als bouwsteen diende Balegemse steen, maar bij recente restauratie zijn de sculpturen op de torens vervangen door replica’s in een Noord-Franse steen, die beter bestand zou zijn tegen luchtvervuiling door zure regen. Op de spits van het stadhuis staat een bronzen beeld van de plaatselijke volksheld Hanske de Krijger. Binnenin het gebouw is tegenwoordig een museum ondergebracht, waar wandtapijten en zilverwerk worden tentoongesteld.

De gotische Sint-Walburgakerk werd herbouwd rond het jaar 1150 nadat een eerdere kerk in 1126 deels verwoest werd bij een brand. Aan de oorspronkelijke kerk herinnert thans alleen nog het koor in Scheldegotiek, dat van de ramp gespaard bleef. Omstreeks 1620 bouwde meester Simon de Pape een barokke kapconstructie aan de gotische torenspits. De kooromgang werd uit Doornikse zandsteen vervaardigd, terwijl voor de recentere delen ook Balegemse steen werd gebruikt. De kerk is rijk aan beeldhouwwerken, schilderijen en verdures.

Tegenover de Sint-Walburgakerk ligt de stadsbibliotheek. Dit classicistische bouwwerk dateert uit de achttiende eeuw en wordt soms het „Vleeshuis” genoemd, omdat de Oudenaardse slagersgilde er eertijds haar onderkomen had. Het Vleeshuis werd gebouwd ter vervanging van een oudere overdekte vleesmarkt uit de veertiende eeuw.

Verderop aan de rechteroever van de Schelde staat de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Pamele, die tussen 1234 en 1300 werd opgetrokken door Arnulf van Binche. Het bouwwerk geldt als typevoorbeeld van Scheldegotiek; exemplarisch zijn onder meer de nog zeer romaans aandoende vensters en kooromgang, terwijl de zuilengalerij boven het middenschip al duidelijk gotische kenmerken vertoont. Zeer kunstig zijn ook de hoektorentjes van deze dertiende-eeuwse kerk.

Verder telt de stad vier bruggen over de Schelde. De meest opmerkelijke daarvan is de Ohiobrug in Nederename. Ze werd gebouwd in opdracht van de Amerikaanse staat Ohio als compensatie voor de oorspronkelijke brug, die verwoest werd tijdens de Eerste Wereldoorlog. Aan weerszijden van het bouwsel staan twee gebeeldhouwde bizons. Daarnaast herinnert in de binnenstad ook een herdenkingszuil voor gevallen Amerikaanse infanteriesoldaten nog aan de Eerste Wereldoorlog. Het monument van Tacámbaro werd dan weer opgericht ter nagedachtenis aan Oudenaardse strijders die sneuvelden tijdens de Franse interventie in Mexico.

Andere bezienswaardigheden zijn onder meer het geboortehuis van Margaretha van Parma en de aanpalende negende-eeuwse Boudewijnstoren, het middeleeuwse begijnhof van Oudenaarde, de abdij van Maagdendale, het Bisschopskwartier, het Huis de Lalaing, het neoclassicistische Kasteel Liedts en het spoorwegstation in belle époquestijl.

Doen[bewerken]

  • Adriaen Brouwer Bierfeesten [2]- Jaarlijks feest rond het thema 'Bier' tijdens laatste weekend van juni.
  • Havenfeesten - Jaarlijks feest in de passantenhaven van Oudenaarde met veel animatie en boottochtjes. Dit jaar van 4 tot 6 juli 2014.
  • Ronde van Vlaanderen, aankomst in Oudenaarde [3] -Dit jaar op 5 april 2014.
  • Feest in het Park [4] - 21 tot en met 24 augustus 2014.
  • MOU, Museum Oudenaarde
  • Den Donk - Dit recreatiedomein net buiten het centrum van Oudenaarde is 40 hectare groot. Meer dan de helft daarvan bestaat uit een vijver en een onbewoond eiland. De buitensportorganisator The Outsider[5] is hier ook zeer actief en werkt arrangementen uit voor groepen.
  • Fietsnetwerk Vlaamse Ardennen - De Vlaamse Ardennen zijn een echt fietsparadijs. Dit fietsnetwerk biedt 830 kilometer fietsplezier. Met de fietsnetwerkkaart kunnen de fietsers zelf hun eigen route uitstippelen.
  • Vlaamse Ardennen auto- en motorroute - Deze bewegwijzerde autoroute ontsluit de heuvelende regio van Oost-Vlaanderen tussen Oudenaarde, Zottegem en Ronse. De route (ongeveer 100 kilometer) start op de markt in Oudenaarde en verbindt de belangrijkste toeristische attracties in de Vlaamse Ardennen en de Zwalmstreek.
  • Getuigenheuvels in de Vlaamse Ardennen - Dit is het eerste volwaardige wandelnetwerk uitgebracht door Toerisme Oost-Vlaanderen in 2010. Aan de hand van 152 knooppunten kunnen wandelaars hun eigen trajecten uitstippelen in Vlaanderens Mooiste Landschap.
  • De Route van Vlaanderen - Naast de Vlaamse Ardennen ontdekken met een fiets,een gewone auto of te voet kun je ook de heuvelachtige streek ontdekken met een 2pk of een Vespa.
  • Centrum Ronde van Vlaanderen- Dit uniek bezoekers- en belevingscentrum in het centrum laat je opnieuw het speciale gevoel van de Ronde van Vlaanderen beleven.
  • Bierwandeling - Via een gids krijg je meer informatie over de geschiedenis en productieproces van het bruine bier.

Brouwerijen[bewerken]

Bezoekers kunnen de volgende brouwerijen bezichtigen:

Kopen[bewerken]

Op het marktplein vindt u wekelijks een markt op donderdagvoormiddag.

Twee keer per jaar is er een avondmarkt in de centrumstraten.

Eten[bewerken]

Oudenaarde staat natuurlijk bekend omwille van zijn Oudenaardse bruine bieren zoals Adriaen Brouwer. Maar Oudenaarde heeft ook nog een ander streekproduct,namelijk De Blauwe Duif. Dit is een jonge jenever uit de Vlaamse Ardennen gestookt door de Braeckman Graanstokerij[9] in Oudenaarde.

  • Brasserie- Bier-Love café De Mouterij, Meerspoortsteeg 2, +32 55 30 48 10, [10].  edit
  • Restaurant-Brasserie Comte de Flandre, Markt 38, +32 55 21 51 55, [11].  edit
  • Brasserie Priorij van Elsegem, Markt 41, +32 55 30 30 77, [12].  edit
  • Restaurant La Pomme d'Or, Markt 62, +32 55 31 19 00, [13].  edit
  • Restaurant en feestzaal De Zalm, Hoogstraat 2-4, +32 55 31 13 14, [14].  edit
  • Bistro 't Verloren Hart, Stationsstraat 40, +32 55 20 65 62, [15].  edit
  • Gastenverblijf Steenhuyse, Markt 37, +32 55 23 23 73, [16].  edit
  • Brasserie De Flandrien, Markt 45, +32 55 33 99 33, [17].  edit
  • Brasserie Huis van Parma, Markt 33, +32 55 31 19 44, [18].  edit
  • Brasserie Stad Gent, Stationsstraat 68, +32 55 31 68 99, [19].  edit
  • Restaurant De Harmonie, Markt 63, +32 55 31 14 06, [20].  edit
  • Restaurant De Rantere, Jan zonder Vreeslaan 8, +32 55 31 89 88, [21].  edit
  • Restaurant Tijl, Stationsstraat 60, +32 55 31 84 88, [22].  edit
  • Restaurant-Tea-room De Cridts, Markt 58-59, +32 55 31 17 78, [23].  edit
  • Restaurant-Brasserie Crombé, Markt 30, +32 55 31 13 17, [24].  edit
  • Restaurant-Wijnbar Margaretha's (1 Michelinster), Markt 40, +32 55 21 01 01, [25].  edit
  • Taverne Den Dronk, Donkstraat 50, +32 55 30 37 81, [26].  edit
  • Wine en Dine café, Hoogstraat 34, +32 55 23 96 97, [27].  edit
  • Chinees restaurant-Fu Lai, Beverestraat 17, +32 55 31 52 56.  edit
  • Pita Pyramide, Markt 17-18, +32 55 30 37 24, [28].  edit
  • Restaurant- Pizzeria Colosseo, Stationsstraat 59, +32 55 30 48 88, [29].  edit
  • Pizzeria-Ristorante Arcobaleno, Bergstraat 26, +32 55 33 09 50, [30].  edit
  • Restaurant Acropolis, J.Braetstraat 29, +32 55 31 93 04.  edit

Uitgaan[bewerken]

  • Bar a Bar, Markt 53. Trendy night club.  edit

Overnachten[bewerken]

Overnachten in Oudenaarde kan in een hotel, bed and breakfast of vakantiewoning. Hieronder vindt u alvast enkele hotels in Oudenaarde.

Hotels

  • Hotel De Rantere, Jan zonder Vreeslaan 8, +32 55 31 89 88 (fax: +32 55 33 01 11), [31]. 28 kamers ter beschikking. Faciliteiten: televisie, draadloos internet,mini-bar, airconditioning, sauna, tuinterras + een vergaderzaal tot 45 personen.  edit
  • Hotel Da Vinci, Gentstraat 58, +32 55 31 13 05, [32].  edit
  • Hotel De Zalm, Hoogstraat 2-4, +32 55 31 13 14, [33].  edit
  • Hotel Het Moriaanshoofd, Moriaanshoofd 27, +32 9 384 37 87, [34].  edit
  • Hotel La Pomme d'Or, Markt 62, +32 55 31 19 00, [35].  edit
  • Hotel Tijl, Stationsstraat 60, +32 55 31 84 88, [36].  edit
  • Leopold Hotel, De Ham. opening voorzien half april 2014, boeken van overnachtingen mogelijk vanaf 1 mei 2014.  edit

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

De Vlaamse Ardennen zijn niet ver. In dit heuvelachtig landschap kan je prachtige wandelingen maken.

  • Ename

Hier kunnen mensen de archeologische site met de restanten van een benedictijnenabdij bezoeken. Bezoek ook zeker het beschermde Bos t'Ename. In het dorp zelf staat het PAM centraal, het Provinciaal Archeologisch Museum.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites