Oss

Uit Wikitravel

Oss Is een stad in de provincie Noord-Brabant. Het heeft 57.391 (2011) bewoners. Oss is stad met een belangrijk industrieel verleden.

Begrijpen[bewerken]

Oss heeft een rijke industrie gekend. Bedrijven als Unilever, Organon en Zwanenburg zagen voor het eerst het levenslicht in deze stad. Nadat er veel industrie verkaste naar steden als Rotterdam ontstond er een hoge werkloosheid. Dit leidde tot veel criminaliteit in de stad. De Bende van Oss zorgden voor een slecht imago van Oss in het land. De stad stond bekend om de messentrekkerij en dat leverde de bijnaam 'Messentrekkers' op.

De Socialistische Partij (SP) is in Oss opgericht onder aanvoering van Ossenaar Jan Marijnissen.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

De stad is gelegen tussen een aantal internationale vliegvelden. Dit zijn: Eindhoven Airport (45km) Weeze Airport (75km). Op wat verdere afstand liggen Schiphol (110km), Dusseldorf Airport (130km) en Maastricht Airport (130km).

Per Trein[bewerken]

Oss heeft twee treinstations. Oss-West wordt aangedaan door sprinters op de lijn Nijmegen-Deurne. Dit geldt ook voor Oss-Centraal, maar hier stopt ook de intercity op de lijn Zwolle-Roosendaal.

Per Auto[bewerken]

De N329 zorgt voor een aansluiting met de A50 en de A59.

Per Bus[bewerken]

Oss kent een sober bussysteem, met gelimiteerde mogelijkheden. De bus naar Eindhoven vertrekt doordeweeks ieder half uur en doet ook plaatsen als Uden en Veghel aan.

Per Boot[bewerken]

Oss beschikt over een eigen haven. Deze is echter volledig op de industrie gericht.

Rondreizen[bewerken]

De stad is gemakkelijk te voet te bezichtigen. De gemeente Oss beschikt over een uitstekend fietsnetwerk. Met ondermeer twee fietsstraten, die tot de grootste van Nederland behoren.

Zien[bewerken]

  • De neogotische Grote Kerk uit 1859. Het rijke interieur is mede tot stand gekomen door giften van katholieke Osse industriëlen zoals Anton Jurgens. In 1999 is de toren voorzien van een carillon.
  • Villa Constance, een zeer groot neoclassicistisch huis, gebouwd in 1888 door margarinefabrikant Arnold van den Bergh en genoemd naar zijn dochter. Van 1921 tot 1974 deed het dienst als stadhuis en nu is het bekend als Museum Jan Cunen, de naam van de eerste archivaris van Oss.
  • De Watertoren, deze dient nu als plaatselijke moskee.
  • Overblijfselen van het Kasteel van Oss, bij Winkelcentrum de Gelderse Poort
  • Vorstengraf, de reconstructie van een vorstengraf uit de zevende eeuw v.Chr., waar ook een ijzeren zwaard werd gevonden. Het bevindt zich aan de Brierstraat, waar deze samenkomt met de Vorstengraflaan, nabij het woonwagenkamp Vorstengrafdonk. Ook enkele andere grafheuvels werden hier gereconstrueerd.
  • Stellingsmolens Zeldenrust(1860) en Nieuw Leven(1895)
  • Oud kantoorpand Groene Engel van Anton Jurgens' Margarinefabrieken uit 1912, ontworpen in de stijlen art nouveau en art deco. In 1999 verbouwd en in gebruik genomen als cultuurpodium Groene Engel. Het gebouw is een Rijksmonument.
  • Oud kantoorpand van fa. Gebr. v/d Bergh, de voorloper van tapijtfabriek Bergoss. Het uit 1919 stammende gebouw is ontworpen door de Nijmeegse architect Oscar Leeuw en bevindt zich aan de Bram van den Berghstraat. Het is een rijkversierd gebouw met ornamenten in Art Nouveau-stijl en het is geklasseerd als Rijksmonument.
  • Het Frans Heesen Stadion is de thuisbasis van de lokale betaaldvoetbalclub FC Oss. Het stadion met de bijnaam 'Het Osse Kuipje' biedt plaats aan 4.700 toeschouwers.

Doe[bewerken]

  • Maak een mooie fietstocht in de omgeving van Oss. De stad is omringd door verschillende landschappen, op de rand van hogere, droge zandgronden en lagere, vochtige kleigrond, met de rivier de Maas in de nabijheid.
  • Bezoek een wedstrijd van de plaatselijke betaaldvoetbalclub FC Oss.

Leren[bewerken]

Naast de vele middelbare -en basisscholen beschikt Oss ook over een locatie van ROC de Leijgraaf en De Volksuniversiteit.

Werken[bewerken]

In Oss zijn hoofdzakelijk industriële en logistieke bedrijven gevestigd.

Kopen[bewerken]

Naast het stadscentrum, beschikt Oss ook over vele kleinschalige winkelcentra.

Eten[bewerken]

  • Het Balkan Restaurant aan de Spoorlaan 32, is al jaren een bekend restaurant in Oss en omstreken.

Drinken[bewerken]

In het centrum van de stad bevinden zich verschillende terassen waar je gezellig een hapje kan eten onder genot van een drankje. Ook zijn er een aantal kleine koffiezaken.

Slapen[bewerken]

Oss heeft een beperkt aantal mogelijkheden, wat betreft overnachtingsaccomodaties.

Budget[bewerken]

  • Bed and Breakfast Oss, De Drossaard 8. 2km vanaf het centrum gelegen. Enige low-budget accomodatie in Oss. Tweepersoonskamer: € 45-55.

Medium[bewerken]

  • Best Western Hotel de Naaldhof, Docfalaan 22. Gelegen aan de rand van de stad en beschikt over vele faciliteiten, zoals een uitgebreid restaurant en een tennisveld. Éénpersoonskamer: €70 Tweepersoonskamer: €85.
  • City Hotel, Raadhuislaan 43. Dichtbij het centrum gelegen. Tweepersoonskamer: € 97,50-107,50

Duur[bewerken]

  • Hotel de Weverij, Oostwal 175. Is heel dichtbij het stadshart gelegen. Beschikt over een Michelin-ster restaurant. Tweepersoonskamer: € 135-154.

Communicatie[bewerken]

Zoals in heel Nederland spreekt ook in Oss een overgroot deel van de bevolking een goed woordje Engels.

Telefoon[bewerken]

De landcode voor Nederland is 31, Osse telefoonnummers zijn te herkennen aan de cijfers 0412. Vanuit het buitenland moet de eerste nul worden weggelaten uit het netnummer.

Post[bewerken]

PostNL, voorheen TNT, heeft alle postkantoren gesloten en heeft nu kleine afhaalposten om toch nog van dienst te zijn. De diensten verschillen per plaats. Voor de meeste zaken kan men terecht bij boekenwinkels en supermarkten.

Internet[bewerken]

Er zijn plannen om gratis wi-fi hotspots te creëren in openbare ruimtes. Vele restaurants en hotels beschikken al over deze faciliteit. Net als de Openbare bibliotheek.

Veiligheid[bewerken]

Oss is een redelijk veilige stad. Het is onwaarschijnlijk dat u zich niet veilig voelt op straat. De criminaliteit bestaat vooral uit het plegen van diefstal en inbraak en het kweken van wiet. De openbare orde in Oss wordt ondermeer gehandhaafd door wijkagenten, stadwachten en politieagenten.

  • In de gemeente Oss ligt ook het pitoreske vestigingstadje Ravenstein. Het is gelegen aan de Maas en staat vooral bekend om haar geweldig mooi historisch stadscentrum. Ravenstein beschikt over haar eigen station, gelegen tussen Oss en Nijmegen. Het wordt ieder half uur aangedaan door de sprinters van de NS.
  • Oss beschikt over een aantal mooie natuurgebieden. De Herpse bossen, het Ossermeer en De Maashorst zijn zeker het bezoeken waard.
  • Steden als Den Bosch en Nijmegen hebben een mooi, oud stadscentrum en zijn per trein vanuit Oss bereikbaar.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen