Orval

Uit Wikitravel

Orval is een klein plaatsje in het zuiden van de Belgische provincie Luxemburg. De naam betekent in het Nederlands Gouden Vallei. Het is vooral bekend van de abdij waar het gelijknamige trappistenbier "Orval" wordt gebrouwen. De meeste toeristen die naar het kleine dorpje reizen komen voor een rondleiding in de abdij.

Arriveren[bewerken]

De meeste bezoekers zullen Orval bereiken via de straat met de naam Chanteselve, het is de weg naar Florenville. Aan het meer(tje) van Orval ziet men de abdij liggen en langs de weg naar de abdij is parking voorzien.

Rondreizen[bewerken]

Orval ligt aan de weg die Florenville verbind met het kleine plaatsje Limes. Aan de abdij kan men afslaan richting Villers-Devant-Orval, het dorpje met ongeveer 700 inwoners waar de abdij bijhoort.

Bekijken[bewerken]

Abdij Notre-Dame d'Orval (Onze-Lieve-Vrouw abdij van Orval).

Doen[bewerken]

Orval wordt volledig omringd door grote bossen en de bosrijke omgeving leent zich uitstekend voor lange boswandelingen.

Kopen[bewerken]

Het trappistenbier van Orval waarvan de lichte variant alleen in de abdij te koop is.

  • Orval (Blauw) (33 cl, alcoholgehalte van 6,2%) is het bekende trappistbier.
  • Orval (Groen), ook "Kleine Orval" genoemd, (33 cl, alcoholgehalte van 3,5%, geen etiket) is alleen verkrijgbaar in de abdij en in het nabij gelegen café.

Eten[bewerken]

Dagjestoeristen kunnen iets eten in het café nabij de abdij.

Uitgaan[bewerken]

Niet echt van toepassing in het rustige en wat afgelegen Orval.

Overnachten[bewerken]

De trappistenabdij van Orval heeft afzonderlijke verblijven voor gasten die zich voor gebed, meditatie, studie of rust een tijd willen terugtrekken uit hun dagelijkse omgeving. Bezoekers zijn er welkom, mits zij zich houden aan enkele regels, zoals het gezamenlijk gebruiken van de maaltijden zonder dat zij daarbij converseren.

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

  • Torgny (Het meest zuidelijk gelegen dorp van België)

Land van Gaume

Chassepierre · Chiny · Izel-sur-Semois · les Epioux · Florenville · Lacuisine · Muno · Orval · Sainte-Cécile · Torgny · Virton

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites