Oostende

Uit Wikitravel

Oostende is een stad en de grootste badplaats aan de Vlaamse kust, in België. Oostende telt ongeveer 68.000 inwoners. De stad beschikt ook over een zee- en luchthaven.

Info[bewerken]

Oostende is, samen met Nieuwpoort, de enige stad aan zee. Het hele jaar door worden er tal van evenementen georganiseerd. Door de vele musea en attracties is Oostende ook de ideale plaats om te vertoeven wanneer de zon het wat laat afweten.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De Internationale luchthaven Oostende-Brugge is gelegen op een paar minuten rijden van het stadscentrum en is in volle expansie. Naast charters kunnen hier ook privé-jets landen. Meer informatie te vinden op [1]

Per trein[bewerken]

Het treinstation is gelegen in het centrum van de stad op wandelafstand van de zeedijk en de winkelstraten. Er is een rechtstreekse verbinding naar Kortrijk, Brussel en Antwerpen. Ook is er een rechtstreekse verbinding tussen Oostende en Lille en een rechtstreekse verbinding met de Thalys naar Parijs over Brussel. Voor de volledige dienstregeling: [2]

Per bus en tram[bewerken]

Met het openbaar vervoer ben je in een mum van tijd in Oostende. Aan het station kan je de tram nemen die naar het stascentrum rijdt, naar Mariakerke en Raversijde, en naar de omliggende badplaatsen. Ook het busnetwerk is uitgebreid.

Per auto[bewerken]

De E40 autosnelweg verbindt Brussel met Oostende. In anderhalf uur bent u met de auto of autocar van Brussel in Oostende. Vanuit Antwerpen neemt u de E17 en vervolgens de E40 naar Oostende.

Per boot[bewerken]

In Oostende heb je een verbinding per boot naar Groot-Brittannië (Ramsgate) met Transeuropa Ferries. Meer informatie op: [3]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Oostende heeft heel wat bezienswaardigheden, musea en attracties die een bezoekje zeker en vast waard zijn:

Ensor Museum Baron James Ensor woonde en werkte in de Vlaanderestraat 27. Het was zijn laatste woonhuis. Het huis dat nu een museum is, kan bezocht worden.

Kunstmuseum aan Zee (Mu.ZEE) Romestraat 11. De verzameling bestaat uit hoofdzakelijk werk van Belgische kunstenaars.

Amandine Een interactief Museumschip in de Vindictivelaan.

De Plate Langestraat 69. Een museum over de geschiedenis van Oostende.

Het bloemenuurwerk in het Leopoldpark telt meer dan 20.000 bloemen en planten. De moeite waard om eens van dichtbij te bekijken. Dikke Mathille, een bronzen naakt uit 1954, vind je ook aan het Leopoldspark. De Sint-Petrus- en Pauluskerk, voltooid in 1907 staat op het Wapenplein. De Koninklijke Gaanderijen werden opgetrokken in 1905 om de burgers tegen zon en regen te beschermen. De Venetiaanse Gaanderijen werden door Leopold II gebouwd. Hier kan je ook het standbeeld van Boudewijn I bezichtigen.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

De bekendste winkelstraat is de Kapellestraat, midden in het centrum, uitkomend op het Wapenplein. Oostende heeft ook een shoppingcenter, het Feest- en Kultuurpaleis op het Wapenplein. In Oostende vind je ook heel wat straten met exclusievere winkels en speciaalzaken, zoals in de Adolf Buylstraat, de Christinastraat, De Witte Nonnenstraat, De Alfonspieterslaan...

Een heel handig weetje is dat de meeste winkels ook open zijn op zondag!

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Lekker eten doet men in restaurant St-Malo aan de Albert I Promenade [4], waar men Belgische alsook Thaise gerechten serveert.

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Een beruchte straat om uit te gaan is de Langestraat. Enkele cafés in de Langestraat waar je zeker eens moet langsgaan wanneer je in Oostende bent zijn: White Interiors (n°55), La Fayette (n°12), Bar Tao (n°24), Twilight (n°21)...

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Kwaliteit[bewerken]

Thermae Palace Hotel ( www.thermaepalace.be )

Grootste 4-sterren hotel aan onze Belgische kust.Bestand:Voorbeeld.png

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

de Belgische kust van West naar Oost

De Panne · Sint-Idesbald · Koksijde · Oostduinkerke · Groenendijk · Nieuwpoort · Westende · Middelkerke · Raversijde · Oostende · Bredene · De Haan · Wenduine · Blankenberge · Zeebrugge · Heist · Knokke

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites