Oman

Uit Wikitravel
noframe
Locatie
noframe
Vlag
Mu-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Muscat
Regering Monarchie (sultanaat)
Munt Omaanse rial (OMR)
Oppervlakte totaal: 212.460 km2
water: 0 km2
land: 212.460 km2
Bevolking 3.204.897 (Juli 2007 schatting)
Taal Arabisch (officieel), Engels, Baluchi, Urdu, Indische dialecten
Religie Ibadische moslims (75%), Soennitische moslims, Sjiietische moslims, Hindoes
Elektriciteit 240V/50Hz (VS & VK-stekkers)
Oproepcode +968
Internet TLD .om
Tijdzone UTC+4

Oman is een land in Midden-Oosten.

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

Muscat - De hoofdstad.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Klimaat[bewerken]

Het klimaat in Oman is over het algemeen erg warm, met temperaturen richting de 54 graden Celsius in het hete seizoen, die van mei tot september loopt.

De jaarlijkse gemiddelde regenval in Oman is 100 mm. Het meeste valt in de maand januari.

Bevolking[bewerken]

De meeste Omani's stammen af van inheemse stammen, zoals de Azd en de Nizary. De stammen hebben in de geschiedenis van Oman een belangrijke rol gespeeld. Pas onder de huidige sultan Qabous is het Omaanse volk verenigd.

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Taal[bewerken]

Steden & Plaatsen[bewerken]

Werelderfgoed UNESCO[bewerken]

  • Aflay-Irrigatiessystemen in Oman.
  • Bat, Al-Khutm en Al-Ayn
  • Fort Bahla
  • Olibanumroute

Steden[bewerken]

Geldzaken[bewerken]

Kosten[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

De Omaanse keuken is een combinatie van de Arabische en de Indische keuken. Veel (kleine) restaurants worden gerund door Indiërs waardoor Indiaas eten niet meer weg te denken is uit Oman. Rijst, kip, vis en groente vormen meestal de basis van de maaltijd. Daarnaast zijn er met name in Muscat ook andere restaurants, zoals Italiaans, Japans, Marokkaans etc. In de kleine restaurants heeft u voor een paar euro een volledige maaltijd. In de restaurants van de luxe hotels zijn de prijzen vergelijkbaar met Nederland.

De Omaanse keuken is zeer voedingrijk en gevarieerd, waarbij saffraan een centrale rol speelt. Visgerechten en fruit zijn in Oman populair. Hoewel specerijen, kruiden, ui, knoflook en limoen vrijelijk worden gebruikt in de traditionele Omaanse keuken, is het eten niet pittig. Twee bekende gerechten zijn Balaleet, een ontbijt van zoete vermicelli met ei, ui en kaneel en Machboos, vlees en rijst met ui, kruiden en gedroogde citroen. Het drinken van alcohol is bij de wet verboden, maar veel restaurants en hotels beschikken over toestemming om alcohol te schenken.

De Omani drinken sterke koffie (Kahwa) op smaak gebracht met kardemom, waarbij dadels of Halwa geserveerd wordt; een kleverige zoete substantie die is gemaakt van bruine suiker, eieren, honing en kruiden. Halwa wordt bereid met veel verschillende ingrediënten, zoals noten, rozenwater of zelfs chocolade.

De belangrijkste maaltijd van de dag wordt meestal ‘s middags gegeten; het avondeten is een lichtere maaltijd. Een geliefd drankje is Laban, een zoute karnemelk. Yoghurt dranken, gekruid met kardamom en pistache noten zijn ook erg populair.

De islamitische wereld viert twee belangrijkste religieuze feesten - Eid Al Fitr en Eid Al Adha. Eid Al Fitr wordt gevierd na de heilige vastenmaand. Eid Al Adha wordt gevierd na de voltooiing van de Hadj/ bedevaart naar Mekka, ter herdenking van het offer van Abraham. Tijdens deze feestdagen worden gerechten gekookt, die vrijwel de rest van jet haar niet bereid worden. Zo wordt dan in Dhofar een gerecht gemaakt van gekookte rijst en geserveerd met gebakken vis, en maqdeed, speciale gedroogd vlees; Ruz al mudhroub.

In Muscat, Al Batinah en Sharqiya regio's wordt tijdens de religieuze feesten bijvoorbeeld muqalab bereid; een schotel van pens gekookt met gebroken of gemalen specerijen (kaneel, kardemom, kruidnagel, zwarte peper, gember, knoflook en nootmuskaat). Andere gerechten geserveerd tijdens Eid festiviteiten zijn Arsia, een schotel van lamsvlees gekookt met rijst, en mishkak, vleesspiezen gegrild op houtskool.

Een populaire feestelijke maaltijd is Shuwa - het vlees wordt gemarineerd met rode peper, kurkuma, koriander, komijn, kardemom, knoflook en azijn en vervolgens verpakt in zakken gemaakt van gedroogde banaan- of palmbladeren. Deze zakken worden vervolgens in een smeulende oven geworpen, die is afdekt met een deksel zodat er geen rook ontsnapt. In sommige dorpen wordt het vlees 24 uur gekookt, terwijl op andere plekken wordt verondersteld dat het vlees veel beter smaakt na 48 uur.

De Omani zijn ook dol op zoete lekkernijen bij de koffie en als nagerecht.

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Oman is een relatief veilig land en zware criminaliteit is zeldzaam. De Royal Oman Police is efficiënt en eerlijk.

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Vertrekken[bewerken]

Landen in Azië (Centraal-Azië, Midden-Oosten, Noord-Azië,Oost-Azië,Zuidoost-Azië, Zuid-Azië)

Afghanistan · Armenië · Azerbeidzjan · Bahrein · Bangladesh · Bhutan · Brunei · Cambodja · China · Filipijnen · Georgië · India · Indonesië · Irak · Iran · Israël · Japan · Jemen · Jordanië · Kazachstan · Kirgizië · Koeweit · Laos · Libanon · Maldiven · Maleisië · Mongolië · Myanmar · Nepal · Noord-Korea · Oezbekistan · Oman · Oost-Timor · Pakistan · Qatar · Rusland · Saoedi-Arabië · Singapore · Sri Lanka · Syrië · Tadzjikistan · Taiwan · Thailand · Turkije · Turkmenistan · Verenigde Arabische Emiraten · Vietnam · Zuid-Korea

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites