Ohrid

Uit Wikitravel
Ohrid en het Ohridmeer.

Ohrid is een stad in het zuidwesten van Macedonië aan de oevers van het meer Ohrid.

Info[bewerken]

Een stad vol met geschiedenis en erfenis, het is UNESCO Werelderfgoed site geworden in 1980. Genesteld tussen hoge bergen tot 2800m en het Ohrid meer is het niet enkel een historische plaats maar ook van een uitgenomen natuurlijke schoonheid. Ohrid is het juweel van de Macedonisch kroon.

Van oudsher was Ohrid een zeer belangrijke handelsplaats langs de Via Egnatia, de van oorsprong Romeinse "snelweg" van de Adriatische kust in Albanië tot Istanbul die meer dan 2000 jaar dienst heeft gedaan. Vanuit Ohrid liepen er zelfs 3 verschillende tracés van deze weg in oostelijke richting.

Recentelijk is er een initiatief gestart om de Via Egnatia weer in ere te herstellen en te onderzoeken en te beschermen. meer hierover

Bovenpoort van Ohrid.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Het oude centrum is slecht tot niet toegankelijk voor auto's, maar er is een grote goedkope parkeerplaats. Je moet hier wel elke paar dagen even langs om te verlengen, maar om het geld hoef je dit niet te laten.

Per bus[bewerken]

EuroBus Macedonia, +436643014416 (), [1]. Website is in het Duits, men spreekt Duits en Engels. Bijna dagelijks van Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië en Slovenië.. Gaat naar Skopje, Tetovo, Gostivar, Kicevo, Ohrid, Struga. € 75 / € 140 retour uit Wenen, Oostenrijk. €75/€140rt aus Wien.  edit

Per boot[bewerken]

Vanaf de grensovergang met Albanië bij Pogradec vertrekt er bij Sveti Naum een veerboot direct naar Ohrid.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Kerken. Ohrid is bekend met zijn middeleeuwse kerken gebouwd in de Byzantijnse stijl, die zijn er in overvloed met prachtige fresco's uit verschillende eeuwen.
  • Het monument voor de Nederlandse schrijver A. den Doolaard: http://www.kvkmk.org/doolaard.htm Het monument staat voor Hotel Millennium Palace.
  • Foto Galerie en Cultureel Centrum "Cultura 365" op de Car Samoil straat, in de buurt van de twee kleine kerken St. Nikola Bolnički en St. Bogorodica Bolnička. Gratis toegang, elke dag open. Uitstekende foto tentoonstellingen. Hier is ook een herdenkingskamer van A. den Doolaard met boeken en documenten die het leven en werk van de schrijver uitleggen.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Onze Nederlandse vriend A. den Doolaard van Misjo Joezmeski is een boek over de Nederlandse schrijver A. den Doolaard en zijn connecties met Ohrid en Macedonië. Dit boek is verkrijgbaar ook in het Nederlands. Een van de mooiste en meest originele souvenirs om mee naar huis te nemen van Ohrid.

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Zoek de jazzclub in het oude centrum op. Deze zit tegenover een kade, de sfeer is hier gemoedelijk, veel mensen spreken Engels. Het leukste is dat het licht er zo zwak is afgesteld, dat je niet veel verder dan een paar meter ziet, wat echt bijdraagt aan de sfeer. De club is op de Kosta Abras.

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Sunny Lake hostel is mooi gelegen in het oude dorp op de heuvel. De kamers zijn prima. Vraag om een goede beschrijving van de route omhoog, anders is het bijna niet te vinden in de smalle straatjes.

Robinson Sunset House [2]Het door groen omgeven Robinson Sunset House ligt net buiten Ohrid centrum verstopt in het National Park of Galicia. Op deze plek kun je opgaan in de natuur en kun je onder het genot van plaatselijke drankjes, zelf gebarbecuede maaltijden, of typisch Macedonische lekkernijen genieten van het prachtige uitzicht.

Medium[bewerken]

Hotel Aleksandrija [3], Kosta Abrasevic, 6000 Ohrid. Gelegen aan het meer van Ohrid, op minder dan een kilometer van het centrum.

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites