Oceanië

Uit Wikitravel

Oceanië ligt ten zuidoosten van Azië en is het kleinste werelddeel van de wereld! Oceanië is een echte waterwereld in de Grote Oceaan, die ondanks de beperkte oppervlakte (op land) is uitgestrekt over een enorm groot gebied (water). Het mag dan ook niet verbazen dat enkele van de meest afgelegen plaatsen op aarde hier te vinden zijn.

Verder is Oceanië ook de thuisbasis van glinsterende witte stranden, kokospalmen, prachtige koraalriffen en ruige vulkanische eilanden die uit de blauwe oceaan stijgen.

Regio's[bewerken]

Oceanië wordt etnologisch meestal in drie grote eilandgroepen ingedeeld:

Overzichtskaart van Oceanië.

Landen[bewerken]

  • Australië - Het grootste land in deze regio. Grote variatie in landschap van verlaten woestijn, bush of outback tot tropisch strand, koraalriffen en miljoenensteden. Ook de flora en fauna is bijzonder, met onder andere buideldieren als koala, kangoeroe, bomen als eucalyptus en tropische vissen.
  • Nieuw-Zeeland - Het andere grote land in deze regio. Bestaat uit een aantal eilanden waarvan het Noordereiland en het Zuidereiland de belangrijkste zijn qua grote en aantal inwoners. Ook hier komen door de geïsoleerde ligging veel bijzondere flora en fauna voor.

Afhankelijke gebieden[bewerken]

Landen van Oceanië

Australië · Fiji · Kiribati · Marshalleilanden · Federale Staten van Micronesië · Nauru · Nieuw-Zeeland · Palau · Papoea-Nieuw-Guinea · Salomonseilanden · Samoa · Tonga · Tuvalu · Vanuatu

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites