Oblast Leningrad

Uit Wikitravel
Azië : Noord-Azië : Rusland : Noordwest-Rusland : Oblast Leningrad
Vyborg gezien vanaf de Sint-Olaftoren van het kasteel.

Oblast Leningrad (Russisch: Ленинградская область) ligt in Noordwest-Rusland.

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

  • Sint-Petersburg - De hoofdstad van de oblast, ook al maakt de stad er zelf geen deel van uit.
  • Gatsjina - De locatie van een paleis dat vermeld staat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst.
  • Vyborg - Een toeristisch bijzonder interessante stad met een groot Zweeds kasteel, gelegen op de Karelische landengte.
  • Ivangorod - Grensstad, aan de andere kant van de grensrivier ligt het Estische Narva, op beide oevers staat een kasteel.
  • Priozersk - Een stadje met een middeleeuws Karelisch kasteel.
  • Shlisselburg - Een stadje met een eilandburcht (UNESCO-Werelderfgoed).
  • Staraya Ladoga - Dit was ooit de eerste hoofdstad van Rusland, geregeerd door Vikingprins Rurik.

Info[bewerken]

De oblast is het gebied rond de stad Sint-Petersburg die er zelf echter geen deel van uitmaakt, in tegenstelling tot de stad is de oude naam van de oblast behouden en dat na een referendum. Het gebied grenst zowel aan Finland als Estland en aan de Finse Golf. Het gebied was vroeger bekend als Ingermanland, en werd door Fins-Oegrische volkeren bewoond. De Wepsen, Woten en Ingriërs zijn volkeren die nog steeds in dit gebied leven.

Taal[bewerken]

De oblast is veruit de meest Europees aandoende regio van Rusland, dat is te merken aan de architectuur maar ook aan de talenkennis van de plaatselijke bevolking. De kennis van het Engels is veel algemener verspreid en ook in het Fins, Estisch en Duits kan men soms terecht.

Arriveren[bewerken]

Er zijn mogelijkheden genoeg om de regio te bereiken, er zijn grensovergangen (voor auto's en treinen) met zowel Finland als Estland en Helsinki en Tallinn liggen op doenbare afstand. De luchthaven van Sint-Petersburg ligt zowat in het midden van de oblast en er zijn verschillende havensteden.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites