Nusa Tenggara

Uit Wikitravel
Zuidoost-Azië : Indonesië : Nusa Tenggara

Nusa Tenggara, Kleine Soenda-eilanden, is een regio behorend bij Indonesië.

Regio's[bewerken]

Kaart van Nusa Tenggara

Nusa Tenggarra is administratief verdeeld in twee provincies:

West-Nusa Tenggara (Nusa Tenggara Barat)[bewerken]

Lombok
Voor diegenen die een vredig tropisch eiland zoeken, het is hier een stuk rustiger dan op het nabij gelegen Bali.
Sumbawa
Nog vrijwel onontdekt, behalve door wat surfers en trekkers

Oost-Nusa Tenggara (Nusa Tenggara Timur)[bewerken]

Flores
Komodo nationaal park, het mysterieuze Kelimutumeer met drie kleuren is een fantastische duiklocatie.
Solorarchipel
Weinig bezochte eilanden tussen Flores en Alor
Alorarchipel
duiklocatie van wereldklasse met prachtige achtergrond van rokende vulkanen
West-Timor
Administratieve hoofdstad van de regio
Savoe-eilanden
Afgelegen, weinig bezochte eilanden tussen Sumba en Timor
Sumba
Afgelegen, ruig en bijzonder mooi

Alhoewel Bali geografisch ook deel uit maakt van de archipel wordt het behandeld in een apart artikel.

Steden[bewerken]

  • Denpasar, de hoofdstad van Bali.
  • Kuta, wereldse badplaats
  • Sanur, wat rustigere badplaats

  • Komodo - De Komodovaranen zijn wereldwijd bekend en de belangrijkste toeristische troef van het gelijknamige eiland.
Het schitterend gekleurde meer bij het Kelimutugebergte in Flores
  • Alorarchipel - Uitstekende buiten de platgetreden paden eilandengroep uitstekend voor duiken en vissen, en om rokende vulkanen te zien.
  • Gili-eilanden - Drie prachtige kleine eilandjes bij Lombok, vroeger zeer populair bij backpackers.

Info[bewerken]

Nusa Tenggara is een van de minst ontwikkelde en minst bezochte gebieden van Indonesië. Terwijl de inwoners van Lombok en Sumbawa voornamelijk islamitisch zijn, is de meerderheid (90%) van de rest van het gebied Christen, met een sterke Hindoe invloed op Lombok.

Taal[bewerken]

Indonesisch wordt gesproken in het hele gebied, samen met verschillende regionale talen. Engels wordt wel begrepen in sommige grotere steden en dorpen, vooral in die plaatsen met genoeg toeristische infrastructuur. Verwacht buiten deze plaatsen niet dat Engels gesproken of begrepen wordt.

Arriveren[bewerken]

Daar dit een enorme eilandengroep is, zijn de belangrijkste transportmiddelen om te arriveren per vliegtuig en per boot.

Per vliegtuig[bewerken]

De voornaamste vliegvelden, met regelmatige vluchten van Java en Denpasar (Bali), zijn in Lombok, Maumere (Flores) en Kupang (West-Timor). Er gaan ook een paar vluchten per week van Denpasar, Bali naar Waingapu, Sumba (oostelijke deel van het eiland) en Waikabubak (westelijk deel).

De enige directe internationale vluchten zijn met SilkAir vanuit Singapore, dat 3 keer per week naar Lombok's internationale luchthaven vliegt, (Bandara Internasional Lombok), (BIL), (IATA: LOP), wat vlakbij de stad Praya ligt.

Per boot[bewerken]

Er zijn regelmatige veerbootdiensten van Bali naar Lombok. Verbindingen tussen Nusa Tenggara en de andere Indonesische eilanden zijn beperkt tot de sporadische PELNI-dienst dat vaart tussen Makassar (Zuid-Sulawesi) en Flores. Als je echt even weg wil, dan zijn er diensten van de verschillende havens in Papoea via Tual en van Saumlaki, Maluku naar Kalabahi, Alor en verder naar Flores.

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De voornaamste regionale luchtvaartmaatschappij is Merpati Nusantara Airlines [1]. TranNusa Air Services [2] biedt een aantal korte afstand vluchten tussen de eilanden.

Per bus en veerdienst[bewerken]

Vanaf Bali in het westen tot Timor in het oosten, loopt de klassieke eiland-hoppen backpackerroute door Nusa Tenggara ongeveer als volgt:

Populaire routes omvat onder andere een bezoek aan de drie Gili-eilanden, die een paar kilometer ten westen van de kust van Lombok liggen, en aan Komodo ten noorden van Flores. Minder populair is de route via Sumba in plaats van Flores.

Er gaat af en toe ook een avond veerdienst, van Waingapu, Sumba naar Ende, in Flores, deze reis duurt ongeveer 11 uur.

Bekijken[bewerken]

Komodo Dragon leaping.jpg
  • Zie de Komodovaraan. De Komodovaraan, die op Rinca en Flores leeft, en ook op de Komodo-eilanden, is de grootste hagedis ter wereld. Er zijn excursies beschikbaar om deze dieren in het wild te zien. Toeristen moeten vergezeld worden door een parkwachter, die gevorkte houten stokken gebruiken om naderende komodovaranen op afstand te houden, en ze geven informatie over de eilanden en de wilde dieren die hier voorkomen.

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

  • Pasolas, festivals met rituele gevechten tussen strijders, in het westen van Sumba in februari of maart.
  • Zwemmen in de Floreszee tussen Sumbawa en Flores, onderweg naar een van de eilanden in het Komodo nationaal park.

Eten[bewerken]

Met een droger klimaat in vergelijking met Midden- en West-Indonesië is er minder rijst en sago (zetmeelproduct), maïs, cassave en taro. Vis is populair waaronder sepat, versnipperde vis in kokos en jonge mangosaus.

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites