Noorwegen

Uit Wikitravel
Europa : Scandinavië : Noorwegen
noframe
Locatie
noframe
Vlag
No-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Oslo
Regering Constitutionele monarchie met een parlementaire democratie
Munt Noorse Kroon (Kroner) (NOK)
Oppervlakte 324.220 km 2
Bevolking 4.593.041 (Schatting juli 2006)
Taal Noors (Bokmål en Nynorsk) en Sami
Religie Protestante Staatskerk
Elektriciteit 230V/50Hz (Europese stekker)
Oproepcode +47
Internet TLD .no
Tijdzone UTC +1

Noorwegen is een uitgestrekt land gelegen in het noordwesten van Europa, ten noorden van de Noordzee en Denemarken, ten oosten van de Atlantische Oceaan, ten westen van buurland Zweden en in het uiterste noordoosten grenst het aan Finland en Rusland. De hoofdstad van Noorwegen is Oslo, welke aan de zuidoostkust van Noorwegen ligt. Noorwegen is een land van fjorden, inhammen, baaien en eilanden en met een duizenden kilometers lange kustlijn.

Regio's[bewerken]

Noorwegen regio's
Oost-Noorwegen
daadwerkelijk zuidoosten, het gebied rond de hoofdstad Oslo, waar het grootste deel van de bevolking woont
Midden-Noorwegen
met de oude stad Trondheim
Noord-Noorwegen
ook met grote fjorden, de middernachtzon en de oude Sami-cultuur
Zuid-Noorwegen
de kuststrook in het uiterste zuiden van het land met een milder klimaat.
Spitsbergen
Arctische eilanden in de buurt van het poolijs
West-Noorwegen
met de beroemde fjorden en de stad Bergen

Steden[bewerken]

Grotere steden[bewerken]

  • Oslo - Hoofdstad en de grootste van stad van Noorwegen, met museums van nationaal belangrijkheid, een mooie plaats met een een levendig nachtleven en een culturele scene.
  • Bergen - voormalige hoofdstad van Noorwegen, oude Hanse-stad met een rijke cultuur en een dramatische scene, tweede grootste stad van Noorwegen. Wondermooie schattige houten gebouwen, een schitterende bergen en heel veel nachtleven en een atmosfeer die Bergen tot de leukste stad van Noorwegen maakt. De stad heeft de reputatie om "de meeste regenachtige stad van Europa" te zijn met een gemiddelde van 250 regendagen per jaar. Breng je paraplu mee!
  • Trondheim - De voormalige hoofdstad van Noorwegen.
  • Drammen - Ooit was dit een grimmige industriestad, maar recent geherwaardeerd is het een leuke stad geworden in de buurt van Oslo.
  • Fredrikstad - Het schitterende oude dorp onderscheid zich van de rest van de stad. Lovenswaardige dagtrip vanaf Oslo.
  • Kristiansand - De vrolijke hoofdstad van het Zuiden.
  • Stavanger - De vierde grootste stad en de derde grootste stedelijke omgeving. Van commercieel belang door de olienijverheid. Het houten centrum met kasseistenen is een van de meest charmante plaatsen van Noorwegen. Je vindt er een van Noorwegen's middeleeuwse kerken, je kan ook museum bezoeken van het IJzeren Tijdperk, grotten uit het stenen tijdperk en sites waar de Vikingkoningen bijeen kwamen bij Ullandhaugtårnet. In Stavanger werd Erik de Rode geboren.
  • Narvik - Eindpunt van de op een na (Moermansk) noordelijkste spoorlijn.
  • Alta - Grootste stad van Finnmark.
  • Tromsø - Bekend van de schitterende moderne kathedraal, genaamd IJszeekathedraal.
  • Røros - Een oude mijnstad

  • Noordkaap - deze klif is de noordelijkste punt van contintentaal Europa. Excellente plaat om de middernachtzon te ervaren.
  • Atlanterhavsveien - "de mooiste weg ter wereld". Een unieke weg die spectaculaire bruggen verbindt omgeven door de wildheid van de Atlantische Oceaan.
  • Jostedalsbreen - de grootste gletsjer op het Europese vasteland.
  • Jotunheimen een majestueus langdschap waar je de hoogste bergen van Noorwegen vindt.
  • Lofoten - Ervaar de middernachtzon en de traditionele visindustrie in het noorden met eilanden en bergen.
  • Sognefjorden - gletsjers, bergen en pittoreske dorpen zijn maar enkele van de zichten op het Sognefjord. Flåm en Nærøyfjorden (ook een UNESCO-Werelderfgoed site) zijn onderdeel van de machtige Sognefjorden.

De bekendste fjorden van Noorwegen[bewerken]

  • Sognefjord
  • Geirangerfjord
  • Hardangerfjord
  • Lysefjorden

Eilandengroep[bewerken]

Info[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Noorwegen is gemakkelijk per vliegtuig te bereiken. Zie Vliegvelden in Noorwegen

Per trein[bewerken]

Treinreizen kunnen ondanks de opkomst van de budgetluchtvaartmaatschappijen nog steeds een goedkope en zeker gerieflijke optie voor vervoer zijn.

Momenteel zijn in België online alleen tickets te bestellen voor de buurlanden en een paar populaire steden wat verderop. Overige tickets kunnen alleen maar telefonisch of aan de balie worden aangeschaft.

Het is echter wel goed mogelijk om je treinreis vanaf huis uit te stippelen. De sites die hieronder staan vermeld geven niet alleen informatie over de reizen vanuit de Benelux maar ook bijvoorbeeld de treinverbindingen tussen Moskou en Madrid.

Via deze link kom je op de site van de Belgische spoorwegen: [1].

Dit is het online Internationale loket van de Nederlandse Spoorwegen: [2].

Zowel in België als in Nederland is het in alle treinen verboden te roken. De Noorse treinen rijden echter lang niet zo frequent als in Nederland of België. Op lange afstandstrajecten, zoals Oslo - Bergen, rijdt maar vier maal per dag een trein. Ook is het spoornet niet heel uitgebreid.

De treinreis vanaf Brussel naar Oslo duurt 24 uur bevat minstens 4x overstappen.

Op de Engelstalige website [3] van de Noorse Spoorwegen kun je vanaf drie maanden van tevoren kaarten bestellen die je vervolgens in de kaartautomaten in Noorwegen ophaalt. Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper de kaarten zijn.

Per auto[bewerken]

Per auto via de boot, of via de Grote Belt-brug in Denemarken en de Oresundbrug van Denemarken naar Zweden naar Noorwegen.

Per bus[bewerken]

Per bus via de boot.

Vlaanderen
  • Lauwers en Verhoeven Autocars organiseren kwaliteitsvolle reizen naar Noorwegen.

Per boot[bewerken]

Vanuit o.a. Denemarken, Engeland, Duitsland en Zweden is Noorwegen per boot te bereiken. Hieronder toelichtingen bij de voornaamste verbindingen:

Stena Line biedt de volgende mogelijkheid:

  • van Frederikshavn (noord Denemarken) naar Oslo. Duur 9 uur; dagboot naar Oslo, nachtboot naar Frederikshavn.
  • vele Noorwegen liefhebbers nemen echter Stena Lines veerdienst van Kiel (Noord-Duitsland) naar Gotenburg (West-Zweden). De veerboot vertrekt steeds 's avonds en komt toe in de late ochtend. Vanuit Gotenburg is Oslo slechts 3 uur rijden via een vlotte snelwegverbinding.

Color Line heeft de volgende service:

  • van Hirtshals (Denemarken) naar Kristiansand - 2,5 uur. Er is vanaf de laatstgenoemde stad een relatief goede autowegverbinding naar Oslo.
  • van Hirtshals naar Larvik - 3,5 uur.
  • interessant voor wie graag zo min mogelijk kilometers in de auto wil doorbrengen, is Color Lines verbinding Kiel - Oslo een aanrader. Deze boot vertrekt echter in de vroege namiddag, wat minder comfortabel is voor diegenen ten zuiden van Utrecht.
Stena versus Color Line

Voor Vlamingen en Zuid-Nederlanders wordt de Stena-verbinding naar Gotenburg aanzien als de meest comfortabele, omdat deze hen toelaat 's ochtends op een niet al te vroeg uur te vertrekken. De tarieven van Kiel-Gotenburg zijn ten opzichte van Kiel-Oslo niet zo exorbitant duur. Ondanks het voordeel dat men een dikke 300 km aan autoweg uitspaart, blijft Kiel-Oslo een der minst goedkope veerverbindingen. Een noemenswaardig voordeel bij deze ferry is echter het ruimere aanbod aan accommodatie en eetgelegenheden.

Andere rederijen
  • Fjordline: Hirtshals - Egersund - Bergen (vrij duur)
  • Fjordline: Hanstholm - Kristiansand (schappelijk)
  • DFDS Seaways: Kopenhagen - Oslo (schappelijk)
Voormalige rederijen en verbindingen
  • Amsterdam - Bergen
  • Amsterdam - Gotenburg
  • Kystlink (opgedoekt)
  • Masterferries (gefusioneerd met Fjordline)

Rondreizen[bewerken]

Er zijn genoeg mogelijkheden tot rondreizen in Noorwegen. Dit kan gemakkelijk op eigen gelegenheid. Voor georganiseerde reizen naar Noorwegen zijn er een aantal specialisten, waaronder Buro Scandinavia [4].

Per boot[bewerken]

  • Hurtigruten Per postboot op en neer varen langs de Noorse kust.

Taal[bewerken]

Het Noors kent twee officiële talen, namelijk:
Bokmål
Nynorsk (Nieuw Noors)

Weer[bewerken]

Actuele weersvooruitzichten worden verzorgd door YR.

Zie ook:

Kaarten[bewerken]

Een handige kaart voor Noorwegen is Noorwegen.

Kopen[bewerken]

Noorwegen is in het algemeen een duur land. Dagelijkse producten vallen heel goed mee, maar tabak, alcohol en horeca zijn erg prijzig. Dit komt door de hoge levensstandaard en de hoge taksen (deels omwille van hoge exportkosten, maar ook wegens principiële belastingen door jarenlang socialistisch beleid).

Benzine- en dieselprijzen fluctueren enorm en zijn per dorpje of regio erg verschillend. Soms vallen ze gelijk met Nederlandse of Vlaamse prijzen, maar dat is eerder een uitzondering dan een regel. Zelfs al is het een olieland, de olieprijzen zijn er niet lager door. Buiten de steden is er ook een degelijk aanbod aan tankstations, maar het valt regelmatig voor dat men daar niet boven het type 95 kan tanken, wat voor zwaardere motoren een hoger verbruik betekent.

Vele winkels hebben ook een postpunt.

Geld[bewerken]

In Noorwegen wordt de Noorse Kroon gebruikt. Om makkelijk terug te rekenen naar de Euro, deel je het bedrag in Noorse kronen door 7. Voor de meest recente wisselkoers klik je hier. Er zijn in de meeste dorpjes en winkelcentra geldautomaten te vinden (let vooral op gebouwen met een opschrift "...senteret" of op bordjes met kjøpesenter).

Kosten[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Zoals gezegd, het leven is hier duur. Een biertje kost dan ook € 12
Bier wordt in het Noors "ØL" uitgesproken als "eul"

Overnachten[bewerken]

In Noorwegen geld het zogenaamde "allemannsretten" of te wel "allemansrecht",dat wil zeggen dat men overal in de vrije natuur vrij kamperen mag.Er zijn echter wel een paar regels waar men aan zich moet houden.Bijvoorbeeld is het niet toegestaan om binnen een straal van 150 meter van een privé-terrein te kamperen. Voorwaarde is dat geen schade aan de natuur of aan landbouwgewassen wordt aangericht.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Om een baan te vinden in Noorwegen, kan je al veel vinden op de website:Finn.no
Op deze website kan je o.a. ( Auto's kopen, Boten kopen, Huizen zoeken, en dus ook een baan. En nog veel meer)

Maar ook via Monsterboard kan je natuurlijk ook opzoek naar een baan in Norge (Noorwegen)

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Landen in Europa: (Balkan, Baltische staten, Benelux, Britse en Ierse eilanden, Centraal-Europa, Iberisch Schiereiland, Kaukasus, Scandinavië)

Albanië · Andorra · België · Bosnië en Herzegovina · Bulgarije · Cyprus · Denemarken · Duitsland · Estland · Finland · Frankrijk · Georgië · Griekenland · Hongarije · IJsland · Ierland · Italië · Kroatië · Letland · Liechtenstein · Litouwen · Luxemburg · Macedonië · Malta · Moldavië · Monaco · Montenegro · Nederland · Noorwegen · Oekraïne · Oostenrijk · Polen · Portugal · Roemenië · Rusland · San Marino · Servië · Slovenië · Slowakije · Spanje · Tsjechië · Turkije · Vaticaanstad · Verenigd Koninkrijk · Wit-Rusland · Zweden · Zwitserland

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites