Noord-Ierland

Uit Wikitravel
(Doorverwezen vanaf Noord Ierland)
Locatie
LocationNorthernIreland.PNG
Vlag
Northern Ireland Flag.png
Beknopt
Hoofdstad Belfast
Regering Regio met zelfbestuur binnen een Constitutionele monarchie.
Munt Britse Pond (GBP)
Oppervlakte totaal: 13.843 km²
Bevolking 1.710.300 (2004)
Taal Engels, Iers (Gaelic), Ulster Schots
Religie Katholiek 40.3%, Presbyteriaans 20.7%, Ierse Kerk (Anglicaans) 15.3%, Methodistische Kerk in Ierland 3.5%, Andere Christenen 6.1%, Andere godsdiensten 0.3%, vrijzinnigen 13.9%
Elektriciteit 230V, 50 Hz
Oproepcode +44
Internet TLD .uk
Tijdzone zomer: UTC +1
winter: UTC

Noord-Ierland behoort tot het Verenigd Koninkrijk.

Regio's[bewerken]

Kaart van Noord Ierland
County Antrim - Belfast ligt in County Antrim, net als de North Coast en de Giant's Causeway.
County Armagh - waar Navan Fort gelegen is.
County Derry - met de ommuurde stad Derry/Londonderry, de Sperrin mountains, en de prachtige kust.
County Down- De prachtige kuststad Bangor is hier, net als de Mourne Mountains.
County Fermanagh - het merendistrict
County Tyrone

Steden[bewerken]

  • Belfast - de hoofdstad van Noord-Ierland, In de afgelopen jaren de stad heeft ondergaan, een renaissance en is nu een levendige, bruisende stad. Werd gekozen als vierde beste stad in de UK voor een stedentrip in de Guardian / Observer Travel Awards.
  • Armagh - Kerkelijke hoofdstad van Ierland
  • Derry - De stad is een bezoek waard voor zijn beroemde stenen stadsmuren (die dateren uit de 16de eeuw en zijn een van de weinige complete stadswallen in Europa). Derry is ook de enige resterende ommuurde stad in Ierland en Europa's best bewaarde ommuurde stad. Het is officieel bekend als Derry.
  • Lisburn -werd een stad in 2002
  • Newry - werd een stad in 2002

Towns[bewerken]

  • Ballymena - Interessante winkelstad in het graafschap Antrim.
  • Bangor -Een prachtige kust stad in Noord-Ierland met de grootste jachthaven en goed winkelen.
  • Coleraine - Gelegen aan de rivier de Bann in County Derry, Vijf km van de zee en met een indrukwekkende geschiedenis die teruggaat tot de Ierland's vroegst bekende kolonisten, Coleraine is vandaag de dag een belangrijke toegangspoort tot de populaire Causeway Coast gebied. Coleraine is een uitstekende winkelstad en heeft ook een groot theater gelegen aan de Universiteit van Ulster in de stad.
  • Enniskillen - Pittoreske belangrijkste stad van County Fermanagh, ideaal voor het verkennen van de meren rondom Lough Erne.
  • Omagh - Het Ulster American Folk Park bevindt zich hier. Dit is een openluchtmuseum dat vertelt het verhaal van de emigratie vanuit Ulster naar Amerika in de 18e en 19e eeuw.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

Klimaat[bewerken]

Bevolking[bewerken]

Kunst & cultuur[bewerken]

Feestdagen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Taal[bewerken]

Zien[bewerken]

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Kosten[bewerken]

Zoals in de rest van het Verenigd Koninkrijk, gebruikt Noord-Ierland het Pond Sterling (GBP, £) als wettelijk betaalmiddel. De vier belangrijkste banken van de provincie (Bank van Ierland, Noordelijke Bank/Bank Danske, Ulster Bank en de Eerste Bank van het Vertrouwen) geven hun eigen echte bankbiljetten uit die naast de biljetten van de Bank van Engeland en Schotse biljetten in Noord-Ierland worden gebruikt. Vele winkels aanvaarden geen biljetten van £50 wegens de vrees voor vervalsingen. De Noord-Ierse bankbiljetten zijn geldig in de rest van het VK, zodat zij in winkels en andere ondernemingen kunnen worden gebruikt als betaalmiddel, de biljetten mogen in principe niet geweigerd worden, als u toch problemen ervaart kunt u ze eenvoudigweg bij om het even welke bank en zonder bijkomende kosten inwisselen voor Britse ponden. Het is zeer moeilijk om de Noord-Ierse bankbiljetten buiten het VK in te wisselen, omdat de buitenlandse banken over het algemeen onbekend zijn met de biljetten, zodat het is aan te raden dat het geld word besteed of gewisseld alvorens het VK te verlaten. De euro word in sommige winkels in de grote winkelstraten van Belfast als betaalmiddel aanvaard, evenals in bijna alle winkels in grenssteden zoals Newry en Derry, maar vertrouw hier niet op en de wisselkoersen zijn meestal absoluut niet in uw voordeel, zodat wordt geadviseerd om uw geld op voorhand te wisselen. Weet dat de Euro geen wettelijk betaalmiddel is in Noord-Ierland, als u naar de Republiek Ierland reist kunt u wel opnieuw met Euro betalen.

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Respect[bewerken]

Contact[bewerken]

Vertrekken[bewerken]