Nieuwpoort

Uit Wikitravel
West-Vlaanderen : Nieuwpoort

Nieuwpoort is een stad, gemeente en een badplaats aan de Vlaamse kust, in de provincie West-Vlaanderen. Er is een vissershaven en haven voor plezierboten aan de monding van de rivier de IJzer. De stad telt ongeveer 11.000 inwoners.

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Er is geen treinstation in Nieuwpoort. Er zijn wel vlotte verbindingen naar het Station van De Panne, Koksijde, Veurne en Oostende. Van daaruit kan verder gereisd worden naar het binnenland via Brugge en Gent.

Per bus en tram[bewerken]

Nieuwpoort is verbonden met andere steden via de streeklijnen van De Lijn. Zij verbinden Nieuwpoort met Oostende, Diksmuide, De Panne en Veurne.

De kusttram zorgt er dan weer voor dat u vlot alle andere badsteden kunt bereiken. In de zomer kunt u om de tien minuten op de tram stappen. In de winter is dit om de twintig minuten.

Per auto[bewerken]

De E40/A10 autosnelweg verbindt Nieuwpoort met Brugge, Gent en Brussel. In anderhalf uur bent u met de auto of autocar van Brussel in Nieuwpoort, vanuit Gent in een uur en vanuit Brugge is dit een halfuur.

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

Nieuwpoort heeft heel wat bezienswaardigheden die een bezoekje waard zijn.

Het Stadhuis is opgetrokken in Vlaamse renaissancestijl. In het gebouw vindt men een rijke verzameling kunstwerken. Verder bevindt de toeristische dienst zich in dit gebouw evenals de algemene stadsdiensten.

De Onze-Lieve-Vrouwekerk werd volgens plannen van de oorspronkelijke gotische kerk heropgebouwd, met uitzondering van de toren. De bijna losstaande toren werd pas in 1952 gebouwd.

De Vismijn kan wekelijks bezocht worden tussen 15 juni en 15 september. Elke dinsdag is er een geleide wandeling door de vismijn. Vooraf inschrijven op de toeristische dienst is nodig.

Stadshallen en belfort kan bezocht worden indien er hier tentoonstelling plaatsvinden.

Koning Albert I-monument:dit monument opgetrokken in baksteen houdt de herinnering aan alle slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog levend. In het centrum staat een ruiterstandbeeld van de koning. Het monument is op dit moment gesloten door verbouwingswerken. Eind 2014 komt hier een bezoekerscentrum gecentreerd rond de Eerste Wereldoorlog.

Ganzenpoot: het sluizencomplex dat voor de afwatering van de polders zorgt. Hier komen vier kanalen en de Ijzer samen om uit te monden in de zee.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

De bekendste winkelstaart is de Albert-I-laan in Nieuwpoort-bad. Hier zijn een heel aantal aan winkels te vinden van verschillende grote ketens. Verder kan gewinkeld worden langs de R. Orlandpromenade die Nieuwpoort-bad met het oude stadscentrum verbindt.

Eten[bewerken]

Er zijn een groot aantal restaurants terug te vinden in Nieuwpoort. Zo zijn op de dijk veel tea-rooms en restaurants terug te vinden. De meeste zaken bieden u een goede kwaliteit voor de gevraagd prijs. Verder biedt het oude stadscentrum heel wat kansen om te eten. Hier kan u terecht met een laag budget in de verschillende frituurzaken, maar u kan hier ook lunchen in de vele restauranten op de Kaai en het marktplein.

Drinken[bewerken]

Op de zeedijk zijn een heel aantal zaken waar u terecht kan voor een kop koffie of een biertje. Verder zijn er ook in het stadscentrum een heel aantal zaken waar u terecht kan.

Overnachten[bewerken]

Er zijn een aantal hotels en B&B's in de stad. Deze bevinden zich voornamelijk in Nieuwpoort-Bad op wandelafstand van het strand. Weg van het toeristische gedeelte van de stad kunt u ook terecht in de B&B's op het platteland.

de Belgische kust van West naar Oost

De Panne · Sint-Idesbald · Koksijde · Oostduinkerke · Groenendijk · Nieuwpoort · Westende · Middelkerke · Raversijde · Oostende · Bredene · De Haan · Wenduine · Blankenberge · Zeebrugge · Heist · Knokke

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites