Nieuw-Zeeland

Uit Wikitravel
Vlag
600px-Flag of New Zealand.svg.png
Locatie
LocationNewZealand.png
Snelle info
HoofdstadWellington
Bestuursvormconstitutionele monarchie
MunteenheidNieuw-Zeelandse dollar (NZD)
Oppervlakte268.680 km²
Bevolking4,12 miljoen
TaalEngels, Maori
Religieprotestants, andere
Telefooncode64
Internet TLD.nz
TijdzoneUTC +12

Nieuw-Zeeland is een land in Oceanië, bestaande uit meerder grote en kleine eilanden. De hoofdstad is Wellington. Het maakt deel uit van het Britse Gemenebest en heeft de koningin van Engeland als staatshoofd. Door massale immigratie en kolonisatie is het merendeel van de bevolking van Europese afkomst, hoewel er een grote groep autochtone Maori's is en vele Aziatische immigranten.

Inhoud

Eilanden[bewerken]

Nieuw Zeeland bestaat uit de twee grote eilanden, het Noorder- en Zuidereiland en een aantal kleinere:

Regio's, de grote steden en andere bestemmingen in Nieuw Zeeland
Noordereiland
Warm met landschap varierend van zandstranden, glooiende landbouwgrond en bossen tot actieve vulkanische bergen. Het geldt als het meer mondaine eiland van de twee grote, stedelijker en warmer, ondanks de nagenoeg lege vlakten.
Zuidereiland
Spectaculaire bergen en fjorden, uitgestrekte berkenbossen, prachtige stranden.
Andere Eilanden (Stewart Eiland Chatham Eilanden, Sub-Antarctische Eilanden)
De andere, meer wilde, eilanden van Nieuw-Zeeland, zoals het in de buurt gelegen en toegankelijke Stewarteiland tot de afgelegen, winderige Sub-Antarctische eilanden en de verre, onbewoonde Kermadeceilanden.

Steden[bewerken]

De belangrijkste steden van Nieuw-Zeeland zijn Auckland en Wellington, beide gelegen op het Noordereiland. Hiervan is Auckland, hoewel niet de hoofdstad, de grootste en de meest mondaine. Op het Zuidereiland zijn Christchurch en Dunedin de grootste steden.

Begrijpen[bewerken]

Nieuw-Zeeland is een geïsoleerd land aan de rand van de Stille Oceaan. Oorspronkelijk werd het bewoond door de Maori's, maar Westerse immigranten vormen de hoofdmoot van de bevolking. Het behoort nog altijd tot het Britse Gemenebest, maar de laatste tijd zijn de stemmen voor een president duidelijker. Het is sinds 1907 een dominion en feitelijk onafhankelijk.

Geschiedenis[bewerken]

In de 12e en 13e eeuw was er sprake van overbevolking in het gebied dat nu als Polynesië bekend staat. Gevolg was een hongersnood en een vlucht van mensen naar gebieden waar men dacht dat er voedsel in voldoende mate aanwezig zou zijn. In de overlevering ging er het verhaal van "Aotearoa", het land van de lange witte wolk. Hiermee wordt het huidige Nieuw Zeeland bedoeld. De benaming van "lange witte wolk" is te verklaren uit het feit dat er, met name op de grote eilanden, altijd veel bewolking aanwezig is. De inwoners van Polynesië (of Hawaiki, zoals ze het zelf noemden) waren uitstekende schippers, botenbouwers en navigatoren. Ze vervaardigden met beperkte middelen grote kano's ("Waka's") en gingen daarmee de Stille Zuidzee op om navigerend op Maan en sterren in "Aotearoa" uit te komen. De eerste landingen vonden plaats in het gebied dat nu bekend staat als Bay of Plenty, nabij Gisborne op het Noordereiland.

Omdat het 's winters in verhouding tot de rest van Polynesië vrij koud is, gingen de naar Nieuw Zeeland geëmigreerde Maori's op zoek naar warmte. Deze vonden zij in de vorm van de geisers rond Rotorua. Niet verwonderlijk dat heden ten dage Rotorua nog het centrum van de Maoricultuur is.

In de loop der eeuwen verspreidden de Maori's zich over Nieuw-Zeeland en leefden daar in harmonie met de natuur totdat in december 1642 twee scheepjes verschenen in wat nu bekend staat als "Murderers Bay" nabij de stad Nelson op het Zuidereiland. Deze twee scheepjes waren genaamd "Heemskerck" en "Duifken" en stonden onder commando van Abel Tasman, officier en ontdekkingsreiziger bij de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Tasman was er door de gouverneur van Batavia, Anthony van Diemen, op uitgestuurd om te kijken of het "Onbekende Zuidland" bestond en of daar "handel te drijven" viel, in VOC-jargon equivalent voor het leegroven van het ontdekte land. Door gebrek aan communicatie en kennis van de Maoricultuur liep dit avontuur heel slecht af. Toen er in eerste instantie vredelievend door de Maori's gereageerd werd, dachten Tasman en de zijnen dat het veilig was om met een bootje tussen de Duifken en de Heemskerck heen en weer te pendelen. Op dit moment werd dat anders door de Maori's geïnterpreteerd en vielen ze het bootje aan met als gevolg enige dodelijke slachtoffers aan de zijde van de Nederlanders. Tasman vond het toen veiliger om zich terug te trekken en voer terug naar Batavia alwaar hij aan Anthony van Diemen berichtte dat er in "Het Nieuwe Seelandt" niets te halen viel.

Ruim een eeuw bleef Nieuw-Zeeland verschoond van bezoeken uit Europa tot Captain James Cook in oktober 1769 landde op vrijwel dezelfde plek als de Maori's een aantal eeuwen eerder. Omdat Cook eerst in Hawaï was geweest had hij aan boord van zijn schip ook een Polynesiër uit Hawaï. Deze kon in zijn eigen taal met de lokale Maori's communiceren. Dat moet zo ongeveer gegaan zijn als een Nederlander die met een Zuid-Afrikaan praat. Cook nam Nieuw Zeeland in bezit uit naam van de Engelse Koning.

Vanaf ongeveer 1790 bezoeken Britse, Franse en Amerikaanse walvisvaarders regelmatig de wateren rondom Nieuw-Zeeland en enkele decennia later vestigen de eerste Europeanen zich op Nieuw-Zeeland. Als gevolg van de Europese inmenging en de verkoop van wapens aan Maori's, breken er regelmatig schermutselingen uit tussen Maori's onderling en met de Europeanen, die Pakeha worden genoemd. In een poging een eind te maken aan de onenigheden over land, wordt op donderdag 6 februari 1840 door enkele Maoristamhoofden en vertegenwoordigers van de Britse Kroon het Verdrag van Waitangi getekend. Vanaf dat moment is Nieuw-Zeeland een zelfstandige Britse kolonie en zijn er afspraken over de verdeling van land.

In 1907 wordt Nieuw-Zeeland een dominion. In 1947 krijgt Nieuw Zeeland met de ratificatie van het Statuut van Westminster volledige onafhankelijkheid, alhoewel de Engelse Koningin nog steeds staatshoofd is.

Tot en met 1993 worden de parlementen van Nieuw-Zeeland elke drie jaar gekozen volgens het districtenstelsel naar Engels voorbeeld. Vanaf 1996 geldt een stelsel van evenredige vertegenwoordiging. Daarmee krijgen ook kleinere partijen een kans en sindsdien wordt met coalities geregeerd. Tussen 1990 en 1999 had de Nationale Partij het voortouw, tussen 1999 en 2008 was Labour aan de macht en sinds 2008 regeert de Nationale Partij weer.

Arriveren[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

Met het vliegtuig naar Nieuw-Zeeland is de enige realistische optie. Verschillende maatschappijen bieden vluchten aan vanaf de luchthavens van Zaventem en Schiphol. Vanuit Zaventem kan je rekenen op o.a. Cathay Pacific Airways, Singapore Airlines, Eva Airways, Malaysia Airlines en Air New Zealand. Vanuit Schiphol kun je boeken bij KLM [1], Cathay Pacific [2], Emirates [3], Malaysia Airlines [4] en Singapore Airlines [5].

Je hoeft niet altijd via de "geijkte" route (via Zuidoost-Azië) te vliegen. Met KLM [6] en Air New Zealand [7] vlieg je in sommige gevallen (meestal door kortere overstaptijden) via Los Angeles, San Fransisco of zelfs Vancouver sneller naar Auckland dan via Singapore, Bangkok of Kuala Lumpur. Vliegen met Emirates via Dubai is in sommige gevallen ook een goedkope en redelijk snelle optie, bovendien vlieg je tussen Dubai en Auckland met de nieuwe "superjumbo" A380.

Het grootste gedeelte van de internationale vluchten naar Nieuw Zeeland komt aan in Auckland International Airport, het grootste vliegveld van Nieuw Zeeland.

Voor het Zuidereiland kun je het beste vliegen naar Christchurch. Het vliegveld Christchurch International (Harewood) heeft een zeer lange start- en landingsbaan omdat er vanaf dit vliegveld bevoorradingsvluchten naar de onderzoekstations in Antarctica vertrekken. Singapore Airlines, Air New Zealand, Emirates en Qantas maken dankbaar gebruik van deze faciliteit en vliegen allen op deze bestemming. Vanuit Schiphol kun je met overstappen in ofwel Singapore (Singapore Airlines) of Dubai (Emirates) naar Christchurch vliegen.

De vliegvelden van Wellington, Hamilton, Palmerston North, Rotorua, Dunedin en Queenstown hebben ook internationale faciliteiten, maar de internationale bestemmingen vanaf en naar deze vliegvelden zijn beperkt tot de bestemmingen aan de Australische oostkust en (in het geval van Wellington) enkele eilanden in de Stille Zuidzee.

Boot[bewerken]

Reguliere passagiersdiensten per boot zijn er niet naar andere landen, uitsluitend cruiseschepen doen (vooral 's Zomers) de haven van Auckland aan.

Rondreizen[bewerken]

Algemeen[bewerken]

Het beste tijdstip om naar Nieuw Zeeland te gaan is februari. Dan zijn aldaar de schoolvakanties afgelopen maar het weer is er dan zoals het in augustus in Nederland is (vaak warm 25-30 graden en zonnig). Als je gaat rondreizen kan dat per huurauto (zie ook onder veiligheid), bus of vliegtuig.

Bus[bewerken]

Intercity, de nationale lange-afstandsbussen rijden meestal 1x per dag tussen de belangrijke plaatsen en toeristische attracties. Houdt er rekening mee dat deze manier van vervoer erg tijdrovend kan zijn. Voor de jonge budgetreiziger is er een soort guided tour lijndienst met haltes bij de budgetaccommodaties in alle belangrijke plaatsen.

Auto of camper[bewerken]

Als je een auto wilt huren verdient het aanbeveling om dit voor vertrek al te regelen, daar het vooral in het hoogseizoen moeilijk kan zijn om ter plekke een huurauto te bemachtigen. Je mag met je huurauto van het Noorder- naar het Zuidereiland, echter houd er rekening mee dat de veerboot Wellington-Picton de enige zeeverbinding is. Als je dus je auto of camper mee wilt nemen moet je soms maanden van te voren je overtocht reserveren. Handiger is het om je auto of camper in Wellington in te leveren en het vliegtuig te nemen naar Nelson (30 min vliegen) of Christchurch (45 minuten vliegen) en daar een auto of camper huren om op het Zuidereiland rond te trekken. Benzine is erg goedkoop (reken op het prijsniveau van Luxemburg) en dat maakt rondreizen per auto erg aantrekkelijk. Reken er in de praktijk op dat je per dag ongeveer 300 km kunt afleggen, dit door de beperkte maximumsnelheid (100km/u) en de vaak smalle, bochtige wegen. Houdt er ook rekening mee dat je in principe met een huurauto of camper niet op een onverharde weg (dirt road of unsealed road) mag rijden. Bij wegwerkzaamheden op normale SH's (State Highways) is dit uiteraard onvermijdelijk en daar wordt dan wel een oogje toegeknepen, maar een weg die als unsealed te boek staat, ook al heeft hij de betiteling SH (State Highway) is voor huurauto's een "no-go area".

Boot[bewerken]

De Interislander

De InterIslander [8] en de Blue Bridge Ferry [9] onderhouden dagelijkse veerdiensten tussen Wellington (Noordereiland) en Picton (Zuidereiland). Als je als voetganger mee wilt of met de fiets (ook dat kan in Nieuw-Zeeland) kan dat in principe op alle afvaarten, mits je maar uiterlijk één dag voor de reis reserveert. Reserveren kan bij alle AA-winkels (hun ANWB) en alle Touristoffices, herkenbaar aan het groen-zwarte logo met de letter i. Wil je met de auto over dan verdient het zeker in de drukke periodes van begin december tot eind februari aanbeveling om je plaats al maanden van tevoren te reserveren.

Trein[bewerken]

Er rijden maar een beperkt aantal passagierstreinen in Nieuw-Zeeland, hoofdzakelijk gericht op toeristen. Op het Noordereiland is dit de trein van Auckland naar Wellington [10], op het Zuidereiland zijn dit de treinen van Christchurch naar Greymouth [11] en de boottrein van Christchurch naar Picton [12]. Vanuit Dunedin rijdt de Taieri Gorge Express [13], een toeristische trein. Rondom Wellington en Auckland is er een beperkt netwerk van voorstadtreinen.

Vliegen[bewerken]

B737 van Air New Zealand

Er zijn twee maatschappijen die vluchten tussen de ca 30 vliegvelden in Nieuw-Zeeland verzorgen: De grootste is Air New Zealand [14] die onder eigen label of via hun regionale dochteronderneming Air New Zealand Link bijna alle bestemingen in Nieuw-Zeeland bedient. Tussen de grotere luchthavens wordt gevlogen met Boeing 737-300 jets of Airbus A320. Naar de kleinere regionale vliegvelden wordt gevlogen met ATR-72 turboprop toestellen (68 zitplaatsen), Bombardier Q300 (50 zitplaatsen) of de hele kleine Beachcraft 1900-D (19 zitplaatsen).

Jetstar [15], de prijsvechter (en dochteronderneming van Qantas[16]) verzorgt met een aantal A320 airbustoestellen de diensten tussen de belangrijke bestemmingen Auckland, Wellington, Rotorua op het Noordereiland en Christchurch en Queenstown op het Zuidereiland.

Koop[bewerken]

Typisch Nieuw Zeelandse producten zijn hoofdzakelijk uit landbouw of veeteelt afkomstig.

Wolproducten: Met 40 miljoen schapen is Nieuw Zeeland een van de grootste wolproducenten van de wereld. In de meeste souvernirshops kun je truien en sjaals kopen die gemaakt zijn van echte Nieuw-Zeelandse wol.

Wijn: Nieuw Zeeland is een wijnland dat sterk in opkomst is. Bekende wijgebieden zijn Hawkes Bay rondom Napier, de Marlborough Sounds (streek rond Nelson en Blenheim op het Zuidereiland) en het gebied direct ten noorden van Auckland (Henderson). Ook zijn er een aantal wijngaarden rond Christchurch en in Central Otago (Wanaka, Queenstown) op het Zuidereiland.

Maori-houtsnijwerk: In Rotorua staat het opleidingsinstituut van de Maori's. Zij maken prachtige kunstwerken uit Kauri hout. De hier gemaakte producten kunnen overal in Nieuw Zeeland gekocht worden bij souvernirshops, maar het beste is natuurlijk om dit soort zaken bij de winkels te kopen die door Maori's zelf gerund worden.

(Sport)Kleding : Nieuw Zeelanders zijn net als Australiers compleet sportgek. De nationale sporten zijn Rugby en Cricket. Het bekende label "Canterbury of New Zealand" is overal te koop, al dan niet met opdruk "All Blacks" (het nationale rugbyteam).

Cadbury heeft een grote chocoladefabriek in Dunedin. Chocoladerepen in allerlei soorten en smaken zijn overal in ruime mate te koop.

Bier : Bekende biermerken uit Nieuw Zeeland: CB (Canterbury Breweries in Christchurch) en Speights ("Pride of the South" uit Dunedin)

Winkels[bewerken]

De winkels in Nieuw Zeeland zijn doorgaans open van 9-18 uur. Houdt buiten de grotere steden en buiten de echt toeristische gebieden tijdens de weekeinden rekening met beperkte openingstijden. Zgn. Dairies (een soort kleine buurtsuper) zijn langer open, maar de producten die er verkocht worden zijn duurder dan bij de grote supermarkten. De grote supermarkten zijn: Countdown, New World, Woolworths en Pack 'n Save. Je vindt ze meestal vlak buiten de stadscentra.

Kosten[bewerken]

Nieuw-Zeeland is relatief goedkoop naar Vlaams/Nederlandse normen. Toch hebben de Nieuw-Zeelanders een hoge levensstandaard. Dat maakt dat Nieuw-Zeeland een economisch interessante bestemming is voor een lange vakantie. Mede door de hoge kosten van transport naar het land, is daarom aanbevolen een lange vakantie te nemen in Nieuw-Zeeland (ten minste 3 á 4 weken).

Geld[bewerken]

De munteenheid is de Nieuw-Zeelandse Dollar (NZD), onderverdeeld in 100 cent. Er zijn munten van NZD 1,-; NZD 2,- ; NZD 0,50 ; NZD 0,20 en NZD 0,10. Er zijn bankbiljetten van NZD 5,- ; NZD 10,- ; NZD 20,- ; NZD 50,- en NZD 100,-. Bij de meeste geldautomaten kun je gewoon geld opnemen met je Nederlandse pinpas (je herkent deze automaten aan het Maestro- of Cirruslogo). Creditcards worden bijna overal geaccepteerd (Master Card, Visa of American Express). Let erop dat het totaalbedrag in supermarkten etc. altijd afgerond wordt op 10 Cent bij contante betaling. Wisselkoers (bij benadering): 1 NZD = 0,6 Euro (.

Let op, de munten (met uitzondering van die van NZD 1,- en NZD 2,-) zijn qua formaat en gewicht exact gelijk aan die van Australië en de Fiji-eilanden. De koersen van al deze munten zijn verschillend.

Eet[bewerken]

In Nieuw Zeeland zijn vooral veel westerse invloeden te vinden in de keuken. Gerechten als de Engelse fish and chips en hartige taarten (pies). Verder wordt er veel vis gegeten.

Daar er in Nieuw Zeeland ook veel schapen gehouden worden is schapenvlees een veelvoorkomend ingredient bij maaltijden. Ook bij de nationale manier van maaltijd bereiden, de barbeque ("barbie of BBQ") wordt veel lams- of schapenvlees gebruikt.

Speciaal en origineel Nieuw Zeelands is een zgn. "Hangi". Deze kookmethode is uitgevonden door de oorspronkelijke bewoners van Nieuw Zeeland, de Maori's. Daar op het Noordereiland veel vulkanisme voorkomt kwamen de Maori's op het idee om de stoom die uit de grond kwam te gebruiken om het eten te koken. Het principe is vrij eenvoudig: een rieten mand wordt gevuld met groenten, vis of vlees en deze wordt een paar uur in een gat in de grond gehangen waar stoom uitkomt. Als toerist kun je deze manier van eten vooral beleven in Rotorua op het Noordereiland. Meestal worden er tijdens dit soort maaltijden Maori-dansshows opgevoerd.

Slaap[bewerken]

Omdat toerisme een belangrijke bron van inkomsten is zijn hotels, motels, bed & breakfasts, budgetaccomodaties en campings rijkelijk aanwezig. Voor iedere portemonnee is er voor elk wat wils: van de superdeluxe vijfsterrenhotels van bekende internationale ketens tot gezellige, kleine zogenaamde backpacker hostels waar de eigenaar tevens receptionist, klusjesman, tuinman en soms zelfs kok is. De meeste accomodaties (met uitzondering van de backpackerhostels) kun je vinden in een boekje dat jaarlijks door de Automobile Association [17], (de Nieuw-Zeelandse ANWB) uitgegeven wordt. Ook is er een lijst met backpackerhostels [18].

Werken[bewerken]

Voor Nederlanders tussen de 18 en 31 jaar is het net als in Australië mogelijk om een zgn. Working Holiday Visum aan te vragen. Dit visum geeft je het recht om gedurende een jaar in Nieuw Zeeland te blijven en daar maximaal 3 maanden bij dezelfde werkgever in dienst te zijn. Wil je op een andere manier in Nieuw Zeeland werken dan heb je in ieder geval een Working Permit nodig en die zal in ieder geval met medewerking van je werkgever in Nieuw Zeeland geregeld moeten worden.

Wil je definitief naar Nieuw Zeeland emigreren dan dien je er rekening mee te houden dat het immigratiebeleid zeer streng is en dat je in principe alleen in aanmerking kunt komen voor een zgn. residence permit als je een academische opleiding hebt en tussen de 25 en 30 jaar oud bent ofwel als je tenminste EUR 250.000,- (NZD 500.000) in Nieuw Zeeland investeert.

Veiligheid[bewerken]

Nieuw Zeeland is een relatief veilig land. Er komen op een vrij zeldzame soort spinnen na geen giftige dieren voor in Nieuw Zeeland. In de grote steden dien je de normale veiligheid in acht te nemen zoals je dat ook in bijvoorbeeld Amsterdam of Brussel zou doen. Als je zelf gaat autorijden houdt er dan rekening mee dat er bijna geen autosnelwegen in Nieuw Zeeland zijn en dat de wegen erg veel bochten en hellingen hebben. Net als in Engeland wordt er links gereden, het stuur in de auto zit dus rechts. De maximumsnelheid is 100 km/u, echter op veel wegen staat (vooral bij bochten) een veel lagere adviessnelheid. Er vallen ieder jaar veel gewonden en doden door verkeersongevallen, grotendeels door roekeloos rijden van de Nieuw Zeelanders zelf, gedeeltelijk ook door toeristen die tijdens het rijden door het magnifieke landschap afgeleid worden.

Gezondheid[bewerken]

De gezondheidszorg staat in Nieuw-Zeeland op het zelfde hoge peil als in West-Europa. Zorg echter wel dat je een goede reis- en ongevallenverzekering afsluit.

Door de geringe luchtverontreiniging en het gat in de ozonlaag is de UV straling in Nieuw-Zeeland erg sterk. Zorg dus voor een goede zonnebrandcreme, vooral 's zomers overal in het land en van Juni-Augustus in de wintersportgebieden. Koop je zonnebrandcreme in Nieuw-Zeeland, deze heeft de juiste beschermingsfactor tegen de sterke UV-straling. Denk ook aan een goede zonnebril.

Respect[bewerken]

Behandel de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland (de Maori's) met respect. Van nature zijn de Maori's een trots maar vechtlustig volk, getuige ook de vele onderlinge oorlogen die er tussen de diverse stammen in de loop der eeuwen geweest zijn. Bij een traditionele begroeting zal de chief (stamhoofd) een soort krijgsdans opvoeren en een blad van de Silver Fern op de grond voor hem neerleggen. Als een bezoeker het blad oppakt en aan de chief aanbiedt dan betekent dit dat de bezoeker met goede intenties komt en zal met een "Hongi" (de neuzen langs elkaar wrijven) begroet worden.

Contact[bewerken]

Nieuw-Zeelanders (ook wel Kiwi's genoemd) zijn zeer vriendelijke mensen, vooral naar toeristen uit West-Europa, Canada en de USA. Je zult als Nederlandstalige toerist gauw merken dat je naast uiteraard Engels, ook soms Nederlands kunt spreken, ongeveer 1 procent van de bevolking is Nederlands emigrant of nazaat van Nederlandse Emigranten. Je komt dan ook veel Nederlandse namen tegen en je zult bij menig boerderij een Nederlandse vlag zien wapperen.

Weer & Klimaat[bewerken]

Doordat Nieuw-Zeeland een eilandengroep is, kan het weer er zeer snel omslaan. Critici zeggen wel eens dat je er 4 seizoenen op 1 dag kunt meemaken. Toch is het beeld iets genuanceerder dan dat.

Nieuw-Zeeland ligt op het zuidelijk halfrond, derhalve zijn de seizoenen tegengesteld aan die op het noordelijk halfrond.

Regen valt er het hele jaar door. Door de ligging van de Zuidelijke Alpen direct aan de westkust van het Zuidereiland is de neerslag in deze streek bijzonder veel en wordt gemeten in meters in plaats van millimeters per jaar. De oostelijke helft van het Zuidereiland is veel droger (door de schaduw van de Alpen). Als de wind naar het zuiden draait kan het, ook 's zomers, behoorlijk koud worden. De wind komt immers rechtstreeks van de Zuidpool. Als je naar Nieuw-Zeeland gaat, houdt er dan rekening mee dat het in de zomer 25 tot 32 graden kan zijn met prachtig zonnig weer, maar evenzo dat het regenachtig en maar 12 graden kan zijn! Dus: zowel zwemkleding als regenjas en warme trui meenemen. Koop je zonnebrandcrème lokaal in Nieuw-Zeeland. De crème die in Nieuw-Zeeland verkocht wordt beschermt beter tegen de felle zon dan de crème die in Europa verkocht wordt.

Hoe meer je naar het noorden gaat, hoe warmer het wordt. Ten noorden van Auckland kent men praktisch geen winters, of zoals de bewoners van deze streek het zeggen: "We hebben hier per jaar 12 maanden zomer: 6 maanden warme zomer, 6 maanden koele zomer."

Sneeuwpret, Sneeuwhinder en Wintersport:

In de Zuidelijke Alpen (met name rond Queenstown en Wanaka) kan in juni, juli en augustus geskied worden. Bekende skigebieden zijn hier Cardrona (bij Wanaka), Remarkables (bij Queenstown) en Mt.Hutt (nabij Christchurch).

Op het Noordereiland kan het voorkomen dat de SH1 tussen Taupo en Palmerston North en de SH5 tussen Taupo en Napier afgesloten zijn vanwege hevige sneeuwval. Er kan in juli en augustus meestal geskied worden op de hellingen van de vulkaan Mt.Ruapehu [19] en in het Tongariro National Park. Op het Zuidereiland komt in verhouding meer sneeuwval voor, vooral in juli en augustus.

Andere natuurverschijnselen

Daar Nieuw-Zeeland op de zogenaamde ring of fire ligt, komen er regelmatig aardbevingen voor. Waartoe dit kan leiden wordt beschreven in het artikel over Napier. In september 2010 en februari 2011 zijn er twee grote aardbevingen geweest nabij Christchurch waarvan die van 4 september 2010 in kracht na de aardbeving van 1931 in Napier op de 2e plaats komt. De aardbeving van 22 februari 2011 was weliswaar in kracht lichter dan die van september 2010, maar heeft doordat het epicentrum zo ongeveer in het midden van de haven van Christchurch (Lyttleton) lag grote verwoestingen in de stad aangericht waarbij eveneens bijna 100 doden te betreuren waren. Tevens is de monumentale kathedraal van Christchurch bijna volledig verwoest. Midden op het Noordereiland zijn 3 actieve vulkanen welke op gezette tijden uitbarsten (met name de Mount Ruapehu is de laatste jaren erg onrustig).

Praktisch[bewerken]

Elektriciteit[bewerken]

240 volt aan 50 hertz. Er worden driepolige stekkers gebruikt in een V-vorm, dus een verloopstekker is nodig.

Grensdocumenten/Visa[bewerken]

Staatsburgers van de meeste EU landen die als toerist of op zakenreis Nieuw-Zeeland binnenkomen hebben voldoende aan een geldig paspoort onder de voorwaarde dat het verblijf niet langer dan 3 maanden duurt (Engelse staatsburgers 6 maanden) en het paspoort nog tot minimaal 6 maanden na vertrek uit Nieuw-Zeeland geldig is. Tevens moet je desgevraagd kunnen aantonen dat je een ticket hebt om Nieuw Zeeland te verlaten en dat je over voldoende financiële middelen beschikt om jezelf gedurende je verblijf in Nieuw-Zeeland te kunnen onderhouden. Meestal wordt er niet naar retourticket en financiële middelen gevraagd, echter het kan handig zijn je reserveringsbevestiging en een creditcard bij de hand te hebben als je bij de paspoortcontrole komt.

Indien je langer dan 3 maanden in Nieuw-Zeeland wilt blijven dan kun je ofwel bij de ambassade een 6-maandsvisum aanvragen ofwel tijdens je verblijf in Nieuw-Zeeland een verlenging van je 3-maands visitors permit aanvragen bij een van de kantoren van de immigratiedienst in de grote steden. Niemand mag langer dan 9 maanden aaneengesloten als "visitor" in Nieuw Zeeland blijven. Voor meer informatie zie de site van Immigration New Zealand [20]

Douane / Agricultural Health Service[bewerken]

Omdat de Nieuw-Zeelandse economie in zeer grote mate afhankelijk is van de agrarische sector (geen wonder met 40 miljoen schapen), is het ten strengste verboden om plantaardige of dierlijke producten mee te nemen naar Nieuw Zeeland. Bij aankomst kun je fruit en vlees dat je eventueel bij je mocht hebben kwijt in zgn. Amnesty Bins welke op het vliegveld voor de paspoortcontrole zijn opgesteld. Na bagageclaim en paspoortcontrole worden alle meegebrachte bagagestukken door een scanner gehaald om te controleren of er daadwerkelijk geen plantaardige of dierlijke producten in de bagage aanwezig zijn. Op deze manier probeert men plant- en dierziekten buiten de deur te houden.

Tijdsverschil[bewerken]

In Nieuw-Zeeland is het in de noordelijke zomer (eind maart tot eind oktober) 10 uur later dan in Nederland, in de noordelijke winter (eind oktober tot eind maart) is het 12 uur later dan in Nederland.

Mobile telefoon[bewerken]

In de grote steden en de meeste dorpen is er voldoende bereik met je mobiele telefoon. Je kunt gewoon je Nederlandse toestel en abonnement gebruiken, maar de kosten daarvan kunnen aardig oplopen. Het kan goedkoper zijn (als je eigen toestel sim-lock vrij is) om een prepaid simkaart voor je eigen toestel te kopen bij een van de providers in Nieuw Zeeland.

Taal[bewerken]

De voertaal is Engels en de tweede officiële taal is Maori. Omdat in de jaren 1950-1960 en 1980-1985 veel Nederlanders geëmigreerd zijn naar Nieuw Zeeland moet je niet vreemd opkijken als je door Nieuw Zeelanders in het Nederlands aangesproken wordt.

Vertrekbelasting (Departure Tax)[bewerken]

Reizigers die uit Nieuw Zeeland vertrekken betalen, afhankelijk van het vliegveld van vertrek een vertrekbelasting geheven van NZD 13,- tot NZD 15,- per ticket. Deze zit niet bij de ticketprijs inbegrepen en wordt aangegeven door middel van een sticker op de instapkaart. De belastingstickers kunnen gekocht worden bij de agentschappen van de Bank of New Zealand op de vliegvelden. Betaling met creditcard of contant.

Landen van Oceanië

Australië · Fiji · Kiribati · Marshalleilanden · Federale Staten van Micronesië · Nauru · Nieuw-Zeeland · Palau · Papoea-Nieuw-Guinea · Salomonseilanden · Samoa · Tonga · Tuvalu · Vanuatu

Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites