Nice

Uit Wikitravel
Zonsondergang

Nice is een grote stad aan de Azurenkust, aan de Middellandse Zee in Frankrijk. Het is een populaire bestemming voor toeristen, zowel jong als oud. Het is bekend om zijn Promenade des Anglais, door de ligging aan het water en als een etnisch diverse havenstad.

Oorsprong[bewerken]

De oorsprong van Nice kan men vinden in de Gallo-Romeinse ruïnes van Cimiez, in de heuvels langs de boulevard de Cimiez, die vanuit het centrum naar het noorden loopt. Cimiez heeft ook een klooster en een museum, maar tegenwoordig leven de meeste inwoners dichter bij de zee. Nice was onderdeel van het Italiaanse hertogdom Savoie en het koninkrijk Sardinië tot het overwonnen werd door Frankrijk in 1860. De oude lokale taal is Nissart, maar iedereen spreekt natuurlijk ook Frans. Als je de moeite doet om Frans te praten zal dat geapprecieerd worden, ga er niet vanuit dat iedereen Engels begrijpt.

Aankomst[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De luchthaven van Nice is een van de drukste in Frankrijk en heeft dagelijkse vluchten naar Parijs en de meeste grote steden in Europa, waaronder Amsterdam (KLM) en Brussel (Brussels Airlines). De luchthaven is gesitueerd aan de westzijde van Nice en biedt bij aankomst en vertrek schitterende uitzichten over de Franse Riviera. De meeste vluchten komen aan op terminal 1, de oudste terminal op de luchthaven, terwijl terminal 2 het meest gebruikt wordt door Air France/KLM en Easyjet. Tussen de beide terminals is een gratis busverbinding.

Van de luchthaven naar Nice[bewerken]

De beste manier om vanaf het luchthaventerrein naar de stad te komen is via de Airport express bus 98 naar het busstation gare routiere of bus 99 naar het centraal station gare Nice ville SNCF. Beide bussen kosten rond de € 6,00 en zijn bereikbaar vanaf beide terminals. De dienstregeling is elk half uur tussen 6 en 24 uur. De goedkoopste transportmogelijkheid is met bus 23, deze vertrekt alleen vanaf terminal 1 tussen 5.30 en 20 uur. De reis duurt ongeveer 30 minuten en kost rond de € 1,00.

Vertrek naar andere plaatsen in de buurt, zoals Monaco en Cannes of de Italiaanse grens kan via het in de buurt gelegen treinstation Nice Saint-Augustin. Het station kan lopend worden bereikt via bruggen en tunnels. Neem voor de zekerheid buiten openingstijden van het loket kleingeld mee omdat de ticketmachines alleen muntgeld accepteren. Hierbij moet € 10,00 voldoende zijn om een treinkaartje te kopen.

Sommige hotels hebben shuttlebusjes beschikbaar vanaf de luchthaven naar het hotel.

Wanneer er geen bus- en of treinverbindingen beschikbaar zijn door stakingen of manifestaties, welke regelmatig voorkomen in Frankrijk, is het handig om te weten dat de luchthaven maar 6 km vanaf het centrum van Nice ligt. Lopend in iets meer dan een uur is dus mogelijk. Om de stakingen en of manifestaties in de gaten te houden is het handig om voor vertrek de lokale kranten te volgen.

Per trein[bewerken]

Nice is verbonden met de rest van Frankrijk via het SNCF-treinnetwerk. Een directe TGV-hogesnelheidstrein verbindt Parijs met Nice in zes uur. De prijs voor een volwassene is rond de € 100,00 en reserveren is verplicht. Er zijn ook rechtstreekse verbindingen vanaf station Brussel-Zuid en via overstappen met Amsterdam centraal.

De trein komt tot het centraal station van Nice dat heet Gare Nice Ville, niet te verwarren met de stations aan de grens van de stad, Nice Riquier en Nice Saint-Augustin.

Trenitalia verbindt Nice met Italiaanse steden zoals Milaan, Genoa, Rome en Venetië.

Een nieuwe dienst IdTGV voorziet in een low-cost TGV-ticket. Het goedkoopste ticket is € 19,00 voor een enkele rit van Parijs naar Nice. Er is ook IDNight voor TGV's die 's nachts rijden. Tickets moeten online worden gekocht en kunnen niet worden geruild.

Met de auto[bewerken]

Nice ligt aan de autosnelweg A8 welke van Italië naar Cannes en de Provence loopt. Vanuit het oosten neemt u afslag 50 en volgt u de borden naar Promenade des Anglais. Via deze promenade komt u automatisch uit in Nice. De promenade bied u een schitterende weg langs de kust. Als u uit het westen komt neemt u afrit 55 en volgt u de borden Nice Centre.

Met de bus[bewerken]

Lange-afstandbussen verbinden Nice met alle grote steden in Europa. Eurolines en de France LER "Lignes Express Regionaux" verbinden Nice met Marseile, Toulon en de Provence voor een schappelijke prijs in een acceptabele tijd van 3 uur over de snelweg.

Per boot[bewerken]

Nice ligt aan de kust en is dus gemakkelijk te bereiken per boot. Als u met uw eigen plezierjacht wilt aanmeren is het belangrijk dat u voor aankomst contact opneemt met het lokale havenbedrijf om een plaatsje in de haven te reserveren.

Nice heeft ook directe veerdiensten naar Ajaccio (Corsica), Bastia (Corsica), Calvi en Ile Rousse. Van te voren boeken wordt aangeraden.

Rondreizen[bewerken]

Bus en tram[bewerken]

Elke grote stad aan de Côte d'Azur heeft zijn lokale busnetwerk, voor Nice is dit Lignes d'Azur en deze ongeveer honderd busdiensten van Ligne d'Azur zijn de belangrijkste vorm van publiek transport voor de bewoners van Nice om naar werk of school te gaan. Een meer interessante dienst voor toeristen is een intercitynetwerk, de TAM (Transport Alpes-Maritimes) die de steden van de oostelijke Côte D'Azur tussen Cannes en Menton met elkaar verbindt en ook dorpen zoals Èze and Vence. De prijs van een busticket is slechts € 1,00 euro en is voor 74 minuten geldig, overstappen is toegestaan maar niet een terugrichting. Het is dus de moeite waard om het busnetwerk eens goed te bestuderen.

Voor meer info kijk op de site van de [Lignes d'Azur' http://www.lignesdazur.com/] en de TAM.

De SNCF-spoorwegen verbinden ook de belangrijke kuststeden met elkaar. Wat is dan de beste manier om rond te reizen, met de bus of trein? De reis van Cannes met de 200-bus voor € 1,00 is veel goedkoper dan de trein, welke meer dan € 5,00 is. Dit betekent dat de bussen dikwijls erg vol zijn en je dikwijls moet staan tijdens een busrit van bijna 2 uur met regelmatige stops en met verkeerslichten op de route. Als je op geld moet letten en je vindt het gebrek aan comfort niet erg, neem dan de bus. Als je weinig tijd hebt en je wilt graag zitten, neem dan de trein.

Nice heeft geen metro maar dat is geen probleem, er is wel een tram.

Trein[bewerken]

De belangrijkste treindienst is die van de nationale spoorwegen van Frankrijk, de SNCF. De regionale treinen van TER rijden langs de Côte d'Azur van Cannes via Nice naar Monaco en Ventimiglia in Italië. Minder bekend is een smalspoorspoorweg Chemin de Fer de Provence.

Taxi[bewerken]

Taxi's in Nice zijn duur maar niet altijd te vermijden. Indien je in Nice toch een taxi nodig hebt is het het beste om naar een taxistandplaats te gaan. Een taxi aanhouden aan de weg is in de meeste gevallen zeer lastig. Taxistandplaatsen kunnen worden gevonden bij de grotere treinstations of in de omgeving van luxehotels. Zoals in veel toeristische steden worden de toeristen vaak uitgebuit, het is daarom verstandig om vooraf een prijs af te spreken. Indien de taxi een meter heeft is het verstandig om te controleren of deze de gehele rit aanstaat. Taxikosten binnen Nice zijn in de meeste gevallen onder de € 20,00, naar Antibes € 50,00 en naar Monaco en Cannes rond de € 70,00. De rit vanaf het vliegveld is in de meeste gevallen een vaste prijs van rond de € 35,00, extra kosten voor bagage of extra personen is mogelijk.

Te voet[bewerken]

Nice is een grote stad met een populatie van ongeveer 350.000 inwoners (2006). De meeste bezienswaardigheden bevinden zich in het centrum op loopafstand, waarbij een wandeling van 20 minuten lang is. Het enige nadeel van een wandeling door Nice is de slechte toegankelijkheid voor mindervaliden.

Auto huren[bewerken]

Een auto huren in Nice is niet duurder dan in andere steden en is mogelijk bij de bekende huurmaatschappijen zoals Hertz en Avis. Houd er wel rekening mee dat parkeerplaatsen in Nice schaars zijn en de parkeertarieven hoog.

Fiets huren[bewerken]

Het huren van een fiets is sinds juli 2009 zeer eenvoudig geworden door het installeren van een openbaar huurfietssysteem genaamd Velo Bleu. De prijs voor het huren van een fiets bedraagt € 1,00 per dag, €5 per week, €10 per maand of € 25,00 per jaar. De eerste 30 minuten zijn gratis en dit is meestal voldoende om van de ene plek naar de andere plek te komen. Doe je er 31 tot 59 minuten, dan kost dit €1 bovenop het geld wat je betaalt om de fiets voor een bepaalde periode te huren. Het halfuur erop kost weer €1 extra. De Velo-Bleustations kunnen overal in de stad worden gevonden of via de site van Velo Bleu [1].

Als toerist kun je het beste een standplaats opzoeken waar een creditcardpaal is. Bij alle andere stations moet je beschikken over een Frans telefoonnummer en goed Frans spreken om een abonnement te kunnen activeren. Ook is er een kantoor waar je terecht kunt, dit ligt schuin tegenover station Gare, aan 17 Avenue Thiers.

Holland Bikes, 2 Rue Blacas, 0033 9 63 06 00 76 [2] Dinsdag tot en met zaterdag geopend van 09:30 tot 19:00.

Er zijn onder andere Nederlandse Batavus fietsen te huur voor 17 euro per dag.

Ook zijn er dinsdag tot en met zaterdag fietstours met Nederlandse gids langs alle hoogtepunten van Nice, vertrek om 10.00, 14.00 en 21.00. De tour in de avond is een aanrader, Nice is prachtig verlicht in de avond.

Bezienswaardigheden[bewerken]

Als u per vliegtuig in Nice aankomt, komt u bij binnenkomst per bus of taxi direct uit op de mooiste straat van de stad, de Promenade des Anglais. Deze prachtige strandpromenade scheidt de luxe hotels van het strand. Geheel in de schaduw van de zeer bijzondere palmbomen, de Phoenix canariensis. Hier rijden skaters rondom en tussen de stoelen, er rijden limousines en er zijn restaurants op het strand. Dit is het keurige, chique gezicht van Nice.

Het hart van de stad ligt wat verder weg bij het Cours Saleya marktplein, waar een doolhof aan kleine straatjes is in de oude stad. De hoofdader is de rue Droite. U kunt afslaan naar kleine pleintjes, of een verkoelende kerk binnen lopen. Nabij de Place Masséna vindt u het winkeldistrict met de grote warenhuizen en winkels, in straten met namen als rue Paradis en rue de la Liberté. Hiervandaan vertrekken de meeste bussen, als u wilt reizen in de heuvels boven Nice. Een aantal nogal slaperige en rijke buitenwijken strekt zich uit vanaf het Chagall-museum naar de Cimiez-heuvel in het noorden. De laatste is een bestemming voor zowel het museum Matisse als voor het uitzicht, of alleen maar voor een picknick in het olijfbos, met of zonder het zomerjazzfestival.

Het oosten van Nice is een beetje eenvoudiger en vergt meer plaatselijke kennis, behalve van het gebied dichtbij de haven Port Olympia. Sinds de zomer van 2005 heeft deze er een nieuwe attractie bij gekregen, toen er een lowcostcruiseschip vertrok om nachtcruises aan te bieden. In het oosten bevindt zich de speeltuin van miljonairs Cap Ferrat, het adelaarsnest in Èze en het antieke Beaulieu-sur-Mer, die daar al sinds de dagen van de Romeinen liggen. In het westen gaat de weg naar de bekende artiestenkolonies zoals Saint-Paul de Vence.

Doen en zien[bewerken]

De hele wereld benijdt de Fransen vanwege hun kwaliteit van leven. De Fransen benijden de inwoners van de Rivièra vanwege hun leven in het paradijs. Nice verbindt het beste uit beide werelden met elkaar. Hier vindt men kleine Provençaalse pleinen, waar u urenlang gelukkig van een kopje koffie kunt genieten, maar waar u ook beroemde musea, parken en kathedralen aantreft. Doe uw wandelschoenen maar aan!

Le Parc Floral de la ville de Nice[bewerken]

De grootste broeikas ter wereld. Zeven verschillende tropische klimaten, alle vochtig natuurlijk, met een oppervlak van zeven hectare. Er zijn 2500 verschillende plantensoorten aanwezig. Hier kan men in de schaduw van een onbekende palmboom wandelen, kijken naar een babyhaai, duizenden bloemen ruiken en luisteren naar het gezang van vogels, dat laatste wel uit luidsprekers.

Musée National Message Biblique Marc-Chagall[bewerken]

De in Rusland geboren meester-schilder Chagall is een van de vele aangenomen kinderen van de Rivièra. Het museum werd in overleg met een artistiek genie volgens het thema van Bijbelse kunst gebouwd. Het museum heeft vaak terugkerende tentoonstellingen van Joodse kunst. Adres: Avenue Docteur Ménard, tel: + 33 (0) 4 93 53 87 20, openingstijden: mei-okt: 10.00-18.00, nov-apr: 10.00-17.00, gesloten dinsdag, 1 jan, 1 mei en 25 dec. Toegangsprijzen: € 6,50 voor de vaste collectie, of € 8,50 inclusief tijdelijke exposities. Gratis indien jonger dan 18 jaar en voor iedereen op de eerste zondag van de maand. Te bereiken met bus nr. 22, halte Musée Chagall. Er is een kleine parkeerplaats achter het museum, waar je gratis kan parkeren.

Musée d’art Moderne et d’art Contemporain[bewerken]

Nice wil zich als het centrum van de pop-art profileren. In dit imposante gebouw kan men kunstenaars bewonderen, zoals de Franse Niki de Sainte Phalle. Maar ook kunstenaars uit andere landen als Andy Warhol, Picasso, enz.

Musée Matisse[bewerken]

Laten wij duidelijk zijn, u vindt hier niet de grootste werken van Matisse. Deze bevinden zich allemaal in de Verenigde Staten. Maar u ziet wel een duidelijk beeld van de ontwikkeling van het artistieke genie, vanaf zijn ziekbed als een jonge man tot aan zijn graf achter het museum. De donkerrode villa waarin het museum is gehuisvest, is op zich al een bezoek waard.

Russisch Orthodoxe Kathedraal[bewerken]

Een van de mooiste Russische kerken in het westen. Een prachtig gerestaureerde kathedraal met strikte kledingvoorschriften.

Villa Arson[bewerken]

Centrum voor moderne kunst in Nice. Dit is zowel een kunstacademie als een tentoonstellingscentrum, vaak van leerlingen en oud-leerlingen.

Kathedraal[bewerken]

De kathedraal is een meesterwerk van barokke architectuur. Bewonder de prachtige versieringen en bouwkunst in de verfrissende koelte van de kathedraal. Aan de buitenkant is het uitzicht op de glinsterende kleuren van de koepel één van de kenmerken van Nice geworden.

Doe[bewerken]

Het strand van Nice is niet zo leuk als het lijkt, het bestaat namelijk volledig uit grind en steen, geen zand. Er zijn betere stranden in de buurt, zoals in Villefranche-sur-Mer of Cannes. Er zijn enkele privé-stranden waar men kunstmatig zand aangevoerd heeft. Wel is de boulevard van Nice een mooie plek om 's ochtends de lokale bevolking te zien joggen, fietsen, de hond uitlaten, enz. Er staan overal bankjes en losse stoelen waarop je jezelf strategisch kunt positioneren.

Neem, per auto, de strandweg richting Monte Carlo en geniet van uitzicht en het ultieme Rivieragevoel.

Leer[bewerken]

Werk[bewerken]

Koop[bewerken]

Eet[bewerken]

Een van de meest bekende lokale specialiteiten is de Salade Niçoise, welke gemaakt wordt met tonijn, sperziebonen en zwarte olijven. Een grote witte broodbol belegd met salade Niçoise heet een bagnat. Deze bagnats zijn bij de meeste kleine bistro's en brasseries verkrijgbaar.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • Brasserie Flo, 4,rue Sacha-Guitry, Tel: +33 04 93 13 38 38; [3] - ook hier is Flo neergestreken met zijn brasserieformule oude stijl. Mooie grote ruimte met jaren-50-decor en gedeeltelijk uitzicht op de iets hoger gelegen keuken die als een soort van filmdoek een muur bepaalt. Uiteraard bekend vanwege de plateaux de fruits de mer, maar ook speciale gerechten als zuurkool met vis. Inclusief wijn € 75,00 per persoon.

Duur[bewerken]

Drink[bewerken][add listing]

  • La Karr, rue Alphonse Karr, zowel bar als fusionrestaurant, met loungemuziek en live jazz op donderdag- en vrijdagavond.
  • Bubble Bar, rue du Congrès, is een wat trendy gelegenheid.
  • Nocy-Be, rue Jules-Gilly in de oude stad, als je van thee houdt een heerlijke plek met alle soorten thee om van te genieten.

Slaap[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • NH Nice, 2-4, Parvis de l´Europe, +33 4 92008000 [4]. Gelegen in het centrum van Nice, tegen over het Acropolis-conventiecentrum. Het NH Nice is niet ver gelegen van het Moderne-Kunstmuseum en het Nationale theater. Ook zeer dichtbij het winkelgedeelte, dit viersterrenhotel kijkt uit op omliggende wijken en geeft een perfect uitzicht over het oude stadsgedeelte.
  • Nice Promenade Apartments, [5]. Een schitterend 3 tweepersoons slaapkamerappartement in Nice geschikt voor 2 - 6 personen aan de Promenade des Anglais met terras en zeezicht

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Eruit reizen[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites