Nationaal Park De Hoge Veluwe

Uit Wikitravel
Nederland : Gelderland : Veluwe : Nationaal Park De Hoge Veluwe

Nationaal Park De Hoge Veluwe is een plaats op de Veluwe. Het Nationale Park De Hoge Veluwe is het grootste natuurgebied van Nederland met 5.400 hectare bos, heide, vennen en stuifzand en strekt zich uit in het driehoek gevormd bij Otterlo in het Noord/West, Hoenderloo in het Noord/Oost en Schaarsbergen, bijna tot Arnhem, in het zuiden. Samen met het Jachthuis Sint Hubertus, het Bezoekerscentrum/Museonder, Kröller-Müller Museum en de beeldentuin vormt het Park een unieke combinatie van natuur, kunst en architectuur.

Arriveren[bewerken]

Het Nationaal Park De Hoge Veluwe is makkelijk te bereiken met de auto of met het openbaar vervoer. Bij de ingang van het Park kunt je kiezen uit vele wandel-, fiets- en ruiterpaden en geasfalteerde wegen, fietsen zijn er gratis te leen. U kunt daar ook een gedetailleerd plattegrond kopen (€2,50)

Entreeprijzen:

  • Dagkaart Volwassen Park - € 8,40
  • Dagkaart Kind (6 t/m 12) Park - € 4,20
  • Dagkaart Volwassene Park + Kröller-Müller Museum - € 16,80
  • Dagkaart Kind (6 t/m 12) Park + Kröller-Müller - € 8,40

(NB: Het Kröller-Müller Museum is meestal 's-maandags dicht)

Verkennen[bewerken]

Het Nationale Park De Hoge Veluwe kunt U verkennen door gebruik te maken van de vele wandelpaden, U kunt ook fietsen met uw eigen of de gratis fietsen die geleend kunnen worden bij de ingangen. Ook bestaat de mogelijkheid om met uw paard een aantal ruiterpaden te gebruiken Koop dan eerst een plattegrond bij de ingang.

Bekijken[bewerken]

De Hoge Veluwe Park Gallery[bewerken]

Al fietsend of wandelend komt U ook terecht bij:

  • het Jachthuis Sint Hubertus - Het idyllisch gelegen Jachthuis Sint Hubertus is ontworpen door de beroemde architect dr. H.P. Berlage en het is het voormalige buitenverblijf van het echtpaar Kröller-Müller. Bezoek geschiedt uitsluitend onder leiding van een gids maar er wordt vrijwel dagelijks rondleidingen gegeven.
  • het Bezoekerscentrum/Museonder - Het Museonder is een ondergronds museum waar je eens letterlijk en figuurlijk een kijkje onder de grond kan nemen. Het is gevestigd in het bezoekerscentrum en is geopend van 09.30 tot 17.00 uur. Van april tot en met oktober is het tot 18.00 uur geopend.. Toegang is inbegrepen in de prijs van een toegangskaart voor het park.
  • het Kröller-Müller Museum - Werken van o.a. Van Gogh, Mondriaan, Picasso, Seurat zijn hier te bezichtigen.
  • de Beelden Tuin - De indrukwekkende beeldentuin, gelegen rondom het Krôller-Müller Museum, is één der grootste van de wereld met een unieke verzameling met onder andere beelden van Auguste Rodin, Henry Moore, Barbara Hepworth, Richard Serra en Jean Dubuffet..

Download hier de plattegrond van de Tuin. [1]

Doen[bewerken]

Met de kinderen is het op Het National Park De Hoge Veluwe altijd feest! Ze hebben een eigen "kindersite" [2] om zich voor te bereiden.

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Een café in het Park de Hoge Veluwe.
  • Op het Park is Café-Restaurant De Koperen Kop [3] geopend van 1 november tot 1 april 10.00 - 17.00 uur en 1 april tot 1 november 09.00 - 19.00 uur. ☎ +31 (0)318 591 289.
  • Monsieur Jacques [4]- Counterbedieningszaak in het Museum Kröller-Müller, gelegen aan de Beeldentuin. De naam Monsieur Jacques is afkomstig van het bronzen beeld van een statige man dat bij de ingang van het museum staat. Verzorgde lunchs en koffie of thee met lekkers.

Het hele jaar geopend van 10:00 tot 16:30 uur. Gesloten op maandagen (m.u.v. de feestdagen) en Nieuwjaarsdag. U kunt hier alleen naar binnen met een geldige toegangskaart voor het Kröller-Müller Museum. ☎ +31 (0)318 591 657

  • In de tijdelijke Theekoepel/Berlagepaviljoen naast de entree van de oprijlaan naar het Jachthuis worden bezoekers van De Hoge Veluwe bediend door cliënten van 's Heeren Loo. Deze organisatie biedt ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking. U kunt hier terecht voor ijs, thee of koffie met iets lekkers erbij.

Overnachten[bewerken]

Op het Park[bewerken]

  • Natuurcamping - Vlakbij de ingang Hoenderloo ligt de natuurcamping van De Hoge Veluwe. Het kampeerterrein is kleinschalig met maarv 100 kampeerplaatsen, waarvan 65 voor caravans en 35 voor tenten. De kosten voor de camping zijn € 8 per persoon (volwassene/caravan) of € 16,40 per persoon inclusief entree voor het Park en/of € 15,40 per persoon(volwassene/tent) incl. entree. Voor een auto of camper betaalt u € 6 per dag exclusief entree. Voor het gebruik van stroom betaalt u € 3 per dag. De prijs voor een overnachting op de camping is inclusief toeristenbelasting (€ 1 p.p p.n.).

In het plaatsje Otterlo zijn er volop hotels, B&B, pensioenen en uitstekende campings.

Budget[bewerken]

  • Camping Beek en Hei | Heideweg 4 | 6731 SN Otterlo | ☎ +31 (0)318 591 483 | Fax: 0318 591 431 [5] - Geroepen tot ‘Karaktervolle Groene Campings (KGC)’ en ‘Stichting Natuurkampeerterreinen (NKT)’. Kleinschalig en groen met gastvrij onthaal. Zeer goed verzorgd terrein en sanitair en het hele jaar open.

Luxe[bewerken]

  • Boutique Hotel Sterrenberg | Houtkampweg 1 | 6731 AV Otterlo | ☎+31 (0)318 591 228 [6] - Designhotel met vier sterren, gelegen in het noord-oosten van Otterlo, op slechts 6 minuten lopen van de noord-westelijk ingang van het Park.

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

  • Kootwijkerzand [7] - Het Mini-Sahara van de Lage Landen. Groot gebied van zand duinen met ontelbare wandel- en fietspaden.
  • Natuurinformatiecentrum De Beken, Nieuwe Keijenbergseweg 174 6871 VZ Renkum - In het centrum zijn het hele jaar door wisselende exposities. Er starten fiets- en wandelroutes en er zijn activiteiten. Vanaf bushalte Fluitersheuvel in Renkum 10 minuten lopen.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen