Napier

Uit Wikitravel
Art Deco fontein Napier

Napier is in Nieuw Zeeland en ligt aan de oostkust van het Noordereiland.

Algemeen[bewerken]

Napier wordt ook wel de world capital of Art Deco genoemd. De geschiedenis van deze naamgeving is als volgt. Op 3 Februari 1931 in de ochtend begon de aarde onder Napier te schudden met 7,9 op de schaal van Richter. In eerste instantie werd er alleen al door de beving grote schade aangericht. Bij de lokale apotheek begon er ook nog een brandje waardoor alle huizen die nog niet door de beving waren beschadigd ook nog eens afbrandden. De stad is daarna in ongeveer 2 jaar tijd weer herbouwd. Dit was mogelijk omdat er door de toenmalige economische crisis veel werklozen waren. Tevens was de periode 1931- 1933 de hoogtijperiode van de Art Deco. Napier werd in de toen heersende architectuuropvatting in Art Deco stijl herbouwd. Rond 1970 was er al weer het een en ander aan Art Deco verloren gegaan toen de inwoners tot de ontdekking kwamen dat ze toch wel iets heel bijzonders in hun stad hadden. Dit leidde tot de oprichting van de Art Deco Trust [1]. Deze stichting stelt zich tot doel om de Art Deco stijl van Napier te behouden en organiseert dagelijks rondleidingen door de stad en het 3e weekeinde van februari organiseren zij het Art Deco weekeinde. In dit weekeinde loopt iedereen zoveel mogelijk in kleding uit de jaren '30, zijn er optredens van jazzbands en is er een optocht van historische auto's. De Art Deco Trust is gevestigd in de voormalige brandweerkazerne aan Tennyson Street.

Art Deco fontein aan Marine Parade Napier

Naast Art Deco is Hawke's Bay, de omgeving van Napier bekend als een van de belangrijkste wijnbouwgebieden van Nieuw Zeeland. Er zijn in de directe omgeving van Napier enige tientallen wijnboerderijen. Vooral de Sauvignon Blanc, Chardonnay en Pinot Noir uit deze streek zijn van uitstekende kwaliteit.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De aardbeving van 1931 had als bijkomend voordeel dat de grond onder de binnenhaven van Napier circa anderhalve meter omhoog kwam en droogviel. Op dit stuk land is Hawkes Bay Airport [2] gebouwd. Air New Zealand [3] onderhoudt hier vandaan directe vluchten naar Auckland , Wellington en Christchurch.

Sunair [4] onderhoudt directe vluchten naar Gisborne, Hamilton, Rotorua, Tauranga en Paraparaumu.

De startbaan van Hawkes Bay Airport is verlengd naar 1.750 meter zodat deze ook geschikt is om er met straalvliegtuigen (B-737 en A320) te starten en landen.

per Trein[bewerken]

Er rijden geen passagierstreinen meer naar Napier

per Bus[bewerken]

InterCity [5] onderhoudt dagelijkse busdiensten naar:

De bussen vertrekken vanaf 120 Dalton Street.

Rondreizen[bewerken]

Het centrum van Napier is uitstekend te voet te verkennen. Als je verder weg wilt is de fiets een uitstekend alternatief, zeker als je wijn gaat proeven bij een van de vele wijngaarden in de omgeving van Napier.

Bekijken[bewerken]

Art Deco Trust (Tennyson Street): Tentoonstelling + winkel over alles wat met Art Deco te maken heeft. Dagelijks begeleide rondleidingen door Napier langs Art Deco gebouwen. Naar beschikbaarheid mag je ook in enkele gebouwen naar binnen tijdens deze rondleiding.

Zeeaquarium (Marine Parade): Prachtig aquarium met vele exotische vissoorten, van zeepaardjes tot piranha's

Bluff Hill : Rots die boven het stadscentrum uitsteekt.Prima uitzichtspunt.

Doen[bewerken]

  • Wandeling (al dan niet begeleid) langs de Art Deco gebouwen.
  • Aan het strand liggen op een mooie zomerdag. Let op: zwemmen is levensgevaarlijk iin verband met stroming).
  • Toer maken langs de wijngaarden, begeleid, of zelfstandig op de fiets en wijn proeven.

Kopen[bewerken]

  • Art Deco Trust voor Art Deco souvernirs [6].
  • Wijn bij een van de vele wijnboeren in de omgeving van Napier.

Eten[bewerken]

Bij een van de vele in Art Deco stijl ingerichte pubs of restaurants in Emerson Street. Wine & Dine in style , fully licensed or BYO (Bring Your Own wine).

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Criterion Backpackers Napier

De meeste accomodatie is in een van de volgende 3 gebieden:

  • Langs Marine Parade
  • Westshore (ten noorden van de stad)
  • Langs Taradale Road (ca 2km vanaf stadscentrum).
Masonic Hotel in Napier
  • Verblijven in Art Deco stijl kan in het Masonic Hotel [7] (Herschel Street/ Hoek Tennyson Street) of (budget optie): Criterion Backpackers [8] (Emmerson Street).

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Hastings : ongeveer 20 minuten rijden ten zuiden van Napier. Ook Hastings werd in 1931 getroffen door de aarbeving en is ook in Art Deco stijl weer opgebouwd. Je vindt hier veel gebouwen in de sub-stroming Spaanse Missiestijl (zoals in Miami en Santa Barbara in de USA).

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites