Nabire

Uit Wikitravel

Nabire is een stad in de regio Irian Jaya in het oosten van Indonesië. De stad heeft 150.118 inwoners.

Info[bewerken]

Nabire is de hoofdstad van het regentschap (kabupaten) Paniai en dit heeft de naam "lastig" te zijn. Er zijn in de nabije omgeving veel transmigrantendorpen en de transmigranten uit Java kunnen niet altijd op de warme gastvrijheid van de locale bevolking rekenen. Als gevolg daarvan is de militaire aanwezigheid groot en is Nabire in korte tijd uitgegroeid tot een soort garnizoensstad. Door de minder stabiele situatie heeft men in Nabire dan ook niet graag "pottenkijkers", dus het is zeer wel mogelijk dat je om een surat jalan wordt gevraagd, dat is speciale toestemming om rond te reizen, naast je toeristenvisum dus.

Nabire heeft toeristen niet veel te bieden. De meeste wegen vanuit de stad leiden naar de transmigrantendorpen.

Arriveren[bewerken]

Nabire heeft een klein vliegveld waar vliegtuigen van het type Fokker 28 kunnen landen. Vluchten naar Nabire worden onderhouden vanuit Biak en Jayapura, maar vluchtschema's zijn niet erg betrouwbaar. Vanuit het vliegveld worden ook kleinere plaatsen in de regio aangedaan, waaronder Enarotali. Ook de MAF, de vliegmaatschappij van de plaatselijke zending komt geregeld in Nabire.

De haven ligt op ongeveer 30 kilometer ten noordoosten van de stad en wordt aangedaan door de passagiersschepen van PT PELNI, vanuit Serui en Manokwari.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Af en toe staan er papoea's langs de weg om zelfgemaakt houtsnijwerk te verkopen.

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites