Mostar

Uit Wikitravel

Mostar is een stad in Bosnië en Herzegovina. Het is de vijfde stad van het land en de belangrijkste en grootste stad van de streek Herzegovina. Mostar ligt in het zuidwesten van Bosnië, op 80 kilometer van Sarajevo. Tegenwoordig is Mostar de belangrijkste toeristische trekpleister van het land.

Begrijpen[bewerken]

Mostar was de zwaarst getroffen stad van Bosnië-Herzegovina tijdens de Joegoslavische oorlog. In 1993 braken er zware gevechten uit tussen Moslims en Kroaten. De oude brug was een van de vele bouwwerken die verwoest werd. Sinds 1995 wordt de stad door een boulevard verdeeld in een Kroatisch deel in het westen en een moslimdeel in het oosten. In 2004 vond de opening plaats van de herbouwde brug. In 2005 werd het centrum, inclusief de brug, door UNESCO op de werelderfgoedlijst geplaatst.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Per Trein[bewerken]

Vanuit Mostar rijden er treinen naar Sarajevo (3 per dag), Zagreb (2 per dag) en Ploče (2 per dag). De treinrit biedt spectaculaire vergezichten. Het spoor gaat langs de Neretva Vallei door een groot aantal tunnels. Er bestaat een kans dat de wagons onder andere bestaan uit oude NS-coupé's.

Per Auto[bewerken]

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Mostar is gemakkelijk te voet te verkennen. Het oude centrum is geheel autovrij.

Zien[bewerken]

Mostar Brug
Mostar historisch centrum
  • de brug
  • historisch centrum
  • Begraafplaats Een park werd in 1993 omgetoverd tot een begraafplaats, wegens het enorme aantal doden.

Doe[bewerken]

  • Wandel langs de toenmalige frontlinie die Mostar tijdens de oorlog in tweeën deelde. Kijk eens naar de verwoeste gebouwen die je hier nog steeds tegenkomt.
  • Kijk hoe de locals van de oude brug afspringen
  • Zwem tegen de stroming van het koele water van de Neretva rivier in.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Drink heerlijke Bosnische koffie op een van de vele terrassen in het oude centrum.

Slapen[bewerken]

Er is een groot aanbod van slaapplaatsen in Mostar. Variërend van hotels tot aan mensen die je op straat een kamer van hun huis aanbieden.

  • Hostel Nina is een schoon en goedkoop hostel dat dichtbij de oude stad gelegen is. Er wordt regelmatig een tour door Mostar verzorgd door de man van Nina. Hij heeft de oorlog van dichtbij meegemaakt en kan enorm veel vertellen over Mostar en haar (oorlogs)geschiedenis.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Het betreden van verwoeste gebouwen is verboden en dus ook op eigen risico. In deze gebouwen liggen veel scherpe voorwerpen en vuil, waardoor je gemakkelijk een wond(je) oploopt.

Er zijn directe verbindingen met het openbaar vervoer naar vele plaatsen in de (wijde) omgeving van Mostar, zoals: Dubrovnik, Ploče, Pocitelj, Sarajevo, Kotor/Herceg Novi, Blagaj, Medjugorje, Zagreb en Stolac.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites