Minsk

Uit Wikitravel
Het stadhuis van Minsk.

Minsk (Wit-Russisch: Мінск) is de hoofdstad van Wit-Rusland. De stad heeft ruim 1,8 miljoen inwoners en ligt in het centrum van het land. Minsk wordt ruwweg van zuid naar noord doorsneden door de rivier de Svislotsj.

Info[bewerken]

Minsk was al in 1067 bekend als Mennesk. Sinds 1101 was de plaats hoofdstad van een onafhankelijk vorstendom, dat in 1129 onderdeel werd van Kiev. Aan het begin van de 14e eeuw werd de stad onderdeel van Litouwen en in de 16e eeuw werd Minsk een belangrijke handelsstad. Vanaf 1796 was Minsk de hoofdstad van Wit-Rusland, en in 1812 werd de stad door de troepen van Napoleon Bonaparte verwoest. In 1914-1915 was Minsk de zetel van het Russische opperbevel. Van 1919 tot 1920 was de stad bezet door Polen. In 1941 werd Minsk tijdens Operatie Barbarossa voor 95% verwoest. Na de Tweede Wereldoorlog werd de stad herbouwd, met brede straten en grote parken. Zelfs in de binnenstad werd het stratenpatroon vervangen door haakse straten en grote representatieve gebouwen.

Tegenwoordig is Minsk een belangrijk verkeersknooppunt, waar de routes van Berlijn naar Moskou en van Noord-Europa naar Oekraïne elkaar kruisen.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De luchthaven van Minsk (Wit-Russisch: Нацыянальны аэрапорт Мiнск) (IATA: MSQ, ICAO: UMMS) is de grootste en nationale luchthaven van Wit-Rusland en bevindt zich op 42 kilometer ten oosten van het stadscentrum.

Per trein[bewerken]

Zowat dagelijks vertrekken er treinen vanuit Berlijn (station Lichtenberg) naar Moskou die ook stoppen in Minsk. Omdat de spoorbreedte in Polen en Wit-Rusland verschilt moeten de draaistellen aan de grens worden vervangen, wat de nodige tijd kost. Houd er ook rekening mee dat Wit-Rusland in een andere tijdzone ligt dan Polen, waardoor deze operatie korter duur dan het lijkt op de dienstregeling van treinen oostwaarts en langer bij treinen westwaarts. Doordat Wit-Rusland geen zomertijd kent en Polen wel is het tijdverschil in de zomer beperkt tot een uur, terwijl het 's winters twee uur bedraagt.

  • Tweede klasse: € 69, 3 personen per compartiment - Aparte compartimenten voor mannen en vrouwen.
  • Eerste klasse: € 109, 2 personen per compartiment - Gemengde compartimenten.

Wie Wit-Rusland Per trein bereikt vanuit Rusland, of Oekraine hoeft zich hier echter geen zorgen over te maken, bovendien zijn de prijzen in deze landen veel lager.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Een station van de metro in Minsk.

De metro van Minsk (Wit-Russisch: Мінскае метро) werd geopend in 1984 en bestaat uit twee lijnen (de rode lijn of Avtozavodskayalijn en de blauwe lijn of Moskovskayalijn). De rode lijn gaat van het noordwesten naar het zuidoosten, de blauwe lijn van het zuidwesten naar het noordoosten.Dagelijks worden ongeveer 420.000 reizigers vervoerd.

Een belangrijke aanvulling op het systeem zijn de trams in Minsk. Met tien tramlijnen zorgen deze voor goede aansluiting op de metro.

Bekijken[bewerken]

Sint-Elizabethklooster
Onafhankelijkheidsplein
  • De orthodoxe kathedraal van de Heilige Geest is feitelijk de voormalige kerk van de kloosterorde der Cisterciënzers. Het werd gebouwd in een vereenvoudigde Barokstijl in 1642-1687 en onderging renovaties in 1741-1746 en in 1869.
  • De Kathedraal van de Maagd (Mariïnskikathedraal) werd gebouwd door de Jezuïeten in 1700-1710. Het kijkt uit op de recent gerestaureerde stadhuis uit de 18e eeuw, gelegen aan de andere kant van het Onafhankelijkheidsplein.
  • Twee andere historische kerken zijn de kathedraal van Sint-Jozef, vroeger geaffilieerd aan het klooster van de Cisterciënzers, gebouwd in 1644-1652 en gerepareerd in 1983 en de versterkte kerk van Petrus en Paulus, gebouwd in de jaren 1620 en recent gerestaureerd.
  • De indrukwekkende neo-Romaanse katholieke kathedraal van Sint-Simeon en Helena werd gebouwd in 1906-1910, direct nadat de religieuze vrijheden werden afgekondigd in het Tsaristische Rusland en de tsaar dissidenten toestond om hun eigen kerk te bouwen.
  • De St. Maria Magdalena is de grootste kerk die tijdens de Tsaristisch Russische tijd werd gebouwd in de stad.
  • Veel orthodoxe kerken in diverse stijlen werden gebouwd na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, alhoewel de meeste kerken trouw blijven aan het neo-Russische idioom. Een goed voorbeeld hiervan is het Sint-Elisabethklooster uit 1999.

Doen[bewerken]

  • Het Minskoe More (Minskmeer) is een kunstmatig stuwmeer 5 kilometer ten noorden van het stadscentrum. Er is een gratis openbaar strand en een waterfietsen- en catamaran verhuurdienst. Bussen vertrekken vanaf het centrale busstation op regelmatig tijdstippen naar het meer.
  • De schaatsbaan aan de voorkant van het Palats Respubliki. In de winter komen hier massa's mensen schaatsen. Het is geopend van 8u tot 22u en een paar schaatsen zijn te huur voor de prijs van 3000-5000 BYR.
  • De skigebieden gelegen aan Silichy en Lagoisk zijn de populairste plek om even uit te rusten in Minsk. Niet ver van de stad bieden zij een breed scala aan winteractiviteiten aan - skiën, snowboarden, schaatsen, enz.

Leren[bewerken]

De Wit-Russische Staatsuniversiteit (Wit-Russisch: Белару́скі Дзяржа́ўны Унівэрсытэ́т) werd gesticht op 2 juli 1921 en is de grootste universiteit van het land.

De Wit-Russische Staatsuniversiteit biedt volgende studierichtingen aan:

  • Toegepaste Wiskunde en Computerwetenschappen
  • Biologie
  • Bedrijfswetenschappen en Informatietechnologie
  • Scheikunde
  • Economie
  • Geografie
  • Geschiedenis
  • Humane wetenschappen
  • Internationale betrekkingen
  • Journalistiek
  • Rechtsgeleerdheid
  • Wiskunde en mechanica
  • Filologie
  • Filosofie en sociale studies
  • Natuurkunde
  • Voorbereidende faculteit voor buitenlanders
  • Telecommunicatieteckniek en elektrotechniek
  • Militaire Faculteit

Werken[bewerken]

Minsk is het belangrijkste industriële centrum van Wit-Rusland, de stad heeft meer dan 250 fabrieken vooral in de R&D-intensieve sectoren. Minsk is een belangrijke productieplaats voor onder andere vrachtwagens, tractoren, koelkasten, televisies, radio's, fietsen, motors, horloges en metaalverwerkingsapparatuur. Naast de machinebouw en elektronica heeft Minsk ook textiel en voedselverwerking. Ongeveer 40% van de werkende bevolking is werkzaam in de industrie en meer dan 70% van de geproduceerd goederen wordt geëxporteerd naar het buitenland, voornamelijk naar Rusland en andere ex-Sovjet staten.

Kopen[bewerken]

  • Krambambulya is een traditioneel middeleeuws alcoholisch drankje die u in de meeste winkels en restaurants kunt kopen. Het is een vrij sterke drank maar de smaak is veel zachter dan wodka.
  • Een ander typisch drankje is Kefir, dat is een soort van zure melk vergelijkbaar met yoghurt.

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Hoofdsteden in Europa

Amsterdam · Andorra La Vella · Athene · Belgrado · Berlijn · Bern · Boedapest · Boekarest · Bratislava · Brussel · Chisinau · Dublin · Helsinki · Kiev · Kopenhagen · Ljubljana · Londen · Lissabon · Luxemburg · Madrid · Minsk · Monaco · Moskou · Nicosia · Oslo · Parijs · Podgorica · Praag · Reykjavik · Riga · Rome · San Marino · Sarajevo · Skopje · Sofia · Stockholm · Tallinn · Tirana · Valletta · Vaticaanstad · Vaduz · Vilnius · Warschau · Wenen · Zagreb

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites