Milaan

Uit Wikitravel

Milaan is een stad in het noorden van Italië, het is de tweede stad van het land. Milaan is financieel gezien de belangrijkste stad van Italië. Het wordt niet beschouwd als de mooiste van de Italiaanse steden, omdat het voor een groot deel vernietigd is tijdens de Tweede Wereldoorlog. De stad heeft zich wel weer opgewerkt tot een stuwende wereldlijke zakenstad. Wat Milaan voor een toerist onderscheidt van andere steden is dat het zuiver over lifestyle gaat: een winkelparadijs, voetbal, opera, nachtleven. Milaan blijft het centrum voor Italiaanse mode. Modejournalisten, topmodellen en internationale paparazzi gaan tweemaal per jaar naar de lente- en herfstpresentaties.

Milaan is beroemd om zijn grote aantal historische en moderne bezienswaardigheden. De Dom van Milaan is een van de grootste en mooiste gotische kathedralen ter wereld. La Scala een van de bekendste operahuizen ter de wereld, de Galleria Vittorio Emanuele een oude aantrekkelijke passage, the Brera kunstgallerij een plek met uitgelezen kunst, de Pirellitoren een majestueus voorbeeld van modernistische Italiaanse architectuur uit de jaren 60, het San Siro een enorm beroemd stadion en het Castello Sforzesco een groots middeleeuws kasteel. Dus je ziet er oude en nieuwe monumenten. En het bezit een van de 's werelds bekendste schilderijen: het laatste avondmaal van Leonardo Da Vinci.

Begrijpen[bewerken]

Erheen reizen[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

Trein[bewerken]

  • Hogesnelheidstrein (minder dan 10 uur):
  • Normale trein (14 uur):
    • Brussel-Zuid naar Brig
    • Brig naar Milaan (Milano Centrale)

Auto[bewerken]

Bus[bewerken]

Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Er is een grote variatie aan gebouwen die je kan gaan bekijken in Milaan. Kerken, oude paleizen, uitstekende museums, theaters en operahuizen van wereldklasse, moderne architectuur en prachtige straten en pleinen. Maar denk er aan, niet alles is in het centrum van de stad. Voor enkele van de belangrijkste bezienswaardigheden moet je naar de buitenwijken of zelfs buiten Milaan gaan. Opgepast, de meeste museums zijn, net als in veel andere landen gesloten op maandag. En veel restaurants zijn gesloten op zondag!

Zowel voor de voorbereiding thuis als ter plaatse zijn er tegenwoordig handige digitale reisgidsen beschikbaar, zoals voor iPhone en iPad. Deze Apps leveren concrete, interactieve en up to date reisinfo over alle bezienswaardigheden, mede op basis van uw locatie, met routebeschrijvingen en digitale kaarten. Voor Milaan is er bijvoorbeeld de Marvelous Milan & More reisgids met 350 artikelen en 2200 foto's. [1]

Museums[bewerken]

Milaan biedt de bezoeker een grote verscheidenheid aan museums, vooral van de Italiaanse Renaissance en de Barok.

  • Brera kunstgalerij,Pinacoteca di Brera, Via Brera
  • Ambrosio kunstgalerij,Pinacoteca Ambrosiana, Piazza Pio XI, 2, 02 80692 1, ([26], Fax: 02 80692 210) [27].
  • Poldi Pezzoli Museum', Manzoni St [28].
  • Bagatti Valsecchi Museum
  • Leonardo da Vinci Museum of Science and Technology, S.Vittore Street, [37].
  • Natural Science Museum, at 55, Corso Venezia
  • The Palazzo Reale
  • Triennale di Milano

Doen[bewerken]

Koffie drinken, je bent immers in Italië. Echter de cafés en terrasjes in het centrum zijn best prijzig. Maar bij het prachtige warenhuis La Rinascente, gelegen links van de Duomo, vind je in de kelder een coffeeshop met espresso of flesjes San Pellegrino-water voor € 1,00 per stuk. Goedkoop, lekker en je kunt er even bij gaan zitten.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Koop[bewerken]

Milaan is natuurlijk een echte modestad. Daarnaast heeft de stad veel de designwinkels, je kunt er dus prima je geld uitgeven. Er zijn echter ook aanbiedingen te vinden. Op de toeristische Via Dante vind je bijvoorbeeld op nummer 8 Camicissima, een winkel waar men uitsluitend overhemden verkoopt. 4 stuks voor € 99,90.

  • Via Montenapoleone [2] Gucci, Ralph Laurent, Giorgio Armani, Versace, Prada, Yves Saint Laurent, Moschino, Ermenegildo Zegna, Bulgari, Bottega Veneta, Dior, Louis Vuitton.

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

La Libera (Ristorante); Via Palermo 21; Tel: +3902 805 3603. Eerlijk eten in klein, drukbezet, gezellig restaurant op ca. 15 minuten lopen achter de Scala. Zeker de fritto is aan te raden, gebakken in verse olie. Hoofdgerechten onder de € 20,00, wijnen vanaf € 16,00 per fles.

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

  • Brasserie Bruxelles, Viale Abruzzi 33, dichtbij Corso Buenos Aires, +39 2 2941 9148. Open dagelijks 18.00 - 02.00. Het is een bar die is gespecialiseerd in Belgische bieren. Keuze uit 5 tapbieren en 50 verschillende merken en soorten in flessen. [3]

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Hostels[bewerken]

Medium[bewerken]

  • NH Milano Touring [5]Het hotel, dat tussen de Duomo, het centraal station en de winkelstraten is gelegen, verenigt de typische gastvrijheid met moderne ruimten die maximum comfort bieden.NH Hotels beschikt over 10 hotels in Milaan
  • Hotel Ariston, Largo Carrobbio 2, Tel: +39-02-72000556, Fax: ++39-02-72000914. Op vijf minuten van de dom, fietsen beschikbaar. [6].
  • Hotel Ca' Grande - Via Porpora, 87, Tel: +39 02 2614 5295, Fax: +39 02 2614 4001, [7]. Hotel Ca' Grande is een rustige en goedkope oplossing voor een verblijf in Milaan voor werk, studie en toerisme.
  • Hotel Delle Nazioni, via Cappellini 18, Tel: +39 02 66981221, Fax: +39 02 6701804, [8]. Hotel Delle Nazioni in het centrum van Milaan op vijf minuten loopafstand van het Centraal Station.
  • Hotel Des Etrangers, Via Sirte 9, Tel: +39 02 4895 5325, Fax: +39 02 4895 5359, [9]. Hotel Des Etrangers bevindt zich dichtbij het beurscentrum Fiera Milanocity en de belangrijkste universiteiten van Milaan en biedt faciliteiten en comfort voor zowel zakelijke als toeristische verblijven.
  • Hotel Five, Corso Lodi 4 angolo Via Salmini, +39 02 58313331 (, fax: +39 02 58436798), [10].
  • Hotel Garda, via Napo Torriani, Tel: +39 02 6698 2626, Fax: +39 02 6698 2576, [11]. Hotel Garda in het centrum van Milaan op vijf minuten loopafstand van het Centraal Station, is de ideale keuze voor zowel zakelijke als toeristische verblijven
  • Hotel Mennini, Via Napo Torriani 14, Tel: +39 02 669 0951, Fax: +39 02669 3437, [12]. Hotel Mennini tussen het Centraal Station en het stadshart van Milaan en vlakbij de metro’s naar het beurscomplex (Fiera) en de dom (Duomo).
  • Hotel Piacenza, Via Piacenza, 4, Tel: +39 02 545 5041, Fax: +39 02 546 5269, [13].
  • Hotel Soperga, Via Soperga 24, Tel: +39 026690541, Fax: +39 02 66980352, [14].

Duur[bewerken]

  • Hotel Park Hyatt Milano, Via Tommaso Grossi, 1, Tel: +39 02, 8821 1234 Fax: +39 02 8821 1235, [18].
  • Hotel Andreola Central, Via Domenico Scarlatti, 24, Tel: +39 02, 670 9141 Fax: +39 02 6671 3198, [19].
  • Hotel Baviera Mokinba Hotels, Via Panfilo Castaldi 7, Tel: +39 02, 659 0551 Fax: +39 02 2900 3281, [20].
  • Hotel Galles, Piazza Lima, 2, Tel. +39 02 204 841, Fax: +39 02 204 8422. [21]. Voor uw zakelijk of toeristisch verblijf, in het centrum van Milaan.
  • Hotel Capitol, Via Cimarosa, 6 - 20144 Milano - Tel +39 02 438591 Fax +39 02 43859700 [22].
  • Hotel Wagner, Via Michelangelo Buonarroti, 13 - 20149 Milano Tel. +39 02 463151 Fax +39 02 48020948 [23]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Eruit reizen[bewerken]

  • Comomeer - een enorm, impressionant, mooi meer aan de voet van de Alpen. Zie verder naar de stad Como, en de dorpen Menaggio, Bellagio en Varenna. Como kan bereikt worden via normale treinen (50 minuten van Cadorna station) en bussen.
  • Monza - middelgrote gemeente met een mooi autovrij centrum (plaatselijk museum waar de middeleeuwse kroon van de Longobardische koningen wordt bewaard) en een schitterend park, Parco di Monza, een van de grootste ingesloten parken van Europa. In het park is er de Autodromo Nazionale waar de Formule 1, Superbike en andere kleinere races plaatsvinden. Bereikbaar met normale treinen (15 minuten van Centrale of Porta Garbaldi stations) en bussen.
  • Bergamo - Elegante ommuurde universiteitsgemeente uit de Renaissance in de heuvels. Bergamo is bereikbaar met normale treinen (van Centrale, Porta Garibaldi en Lambrate stations, reistijd ongeveer 1 uur) en bussen.
  • Crespi d'Adda - een geplande industriële stad tussen Bergamo en Milaan. Het staat op de Unesco-Werelderfgoedlijst.
  • Gardameer - Mooi meer met veel mooie kleine steden, het mooiste is Sirmione. Twee grote pretparken zijn kortbij, Gardalan, het beste van Italië en Canevaworld resort, thuis van Movieland (een film-themapark en een waterpark. Toegankelijk met normale treinen (65-85 minuten van Centrale station) en bussen. Zeer druk tijdens de zomer en weekends.
  • Oltrepò Pavese - wijnregio van Lombardije, ongeveer 70 km van het zuiden van Milaan, de moeite waard voor een dag of weekenduitstap, om te relaxen, wandelen of fietsen en te genieten van een Italiaanse brunch en enkele excellente lokale restaurants. [24]
  • Excursies zonder auto: je hebt geen auto nodig om te ontsnappen aan werk, verkeer, file's en de luchtvervuiling 's winters en de warmte 's zomers, vanaf de stad Milaan naar de meren, bergen en kastelen en goed eten, neem gewoon de trein en soms de boot.
  • Fietsuitstappen: Vertrek vanaf het 24 mei plein (Piazza 24 Maggio), daar is een uitstekend en zeer lang fietspad aan de rechterkant van het kanaal. Let op om de Naviglio Grande (in westelijke richting op noordelijke oever van het kanaal) en volg het zo lang als je wil. Na enkele kilometers zal je de mooie Chiesetta di San Cristoforo zien, een populaire plaats om te trouwen. Als je een goede conditie hebt, ga dan verder naar het platteland. Ongeveer 10 km verder vindt je Gaggiano, een zeer mooi en klein dorpje en 20 km verder Abbitegrasso. Als je nog steeds zin hebt, volg dan het kanaal en je bereikt Robecco sul Naviglio.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites