Mecklenburg-Voor-Pommeren

Uit Wikitravel
Europa : Centraal-Europa : Duitsland : Noord-Duitsland : Mecklenburg-Voor-Pommeren

Mecklenburg-Voor-Pommeren (Nederduits Mäkelborg-Vorpommern) is een deelstaat in Noordoost-Duitsland. De oppervlakte bedraagt 23.185 km² en het aantal inwoners 1.664.356. Daarmee behoort het tot de dunstbevolkte deelstaten van de Bondsrepubliek. De hoofdstad is Schwerin, maar de grootste stad is de havenstad Rostock.

Info[bewerken]

Geografie[bewerken]

Het is een onderdeel van het Noord-Duitse laagland, voornamelijk vlak met slechts een paar heuvels en grenst in het noorden aan de Oostzee, in het westen aan Sleeswijk-Holstein en Neder-Saksen. Aan het zuiden aan Brandenburg en naar het Oosten aan Polen. Wat de administratieve structuren betreft, is het verdeeld in twaalf districten en zes 'kreisfreie' steden. De hoofdstad is Schwerin.

Geschiedenis[bewerken]

De deelstaat kwam er in 1945 als een fusie van de oude deelstaat Mecklenburg met Vorpommern, het na de Tweede Wereldoorlog aan Duitsland toegekende resterende deel van de voormalige Pruisisch Provincie Pommeren. Tijdens het bewind van de Duitse Democratische Republiek werd het in 1952 in drie Districten gesplitst. Na de hereniging in 1990 werd het een deelstaat van de Bondsrepubliek Duitsland.

Landschap[bewerken]

Mecklenburg-Voorpommeren heeft een totale kustlijn van ongeveer 1700 km en de langste kustlijn van alle Duitse deelstaten. Het meeste daarvan bestaat uit de Voorpommerse Lagune en de Haffkust. De buitenste kust is ongeveer 350 km lang. De kust is vooral in het oostelijke deel (Vorpommern) sterk gekarteld. De grootste eilanden zijn Rügen, Usedom, Poel evenals Hiddensee. Belangrijkste schiereiland Fischland-Darß-Zingst.

Het landschap in de Mecklenburg-Vorpommerse Noord-Duitse laagvlakte is door de laatste ijstijd (Pleistoceen) gedomineerd. De landschapsvormen ten zuiden van de kustlijn verdelen zich ruwweg van noordoost naar zuidwest.

  • De noordoostelijke vlakte bestaat uit het Voorpommerse vasteland. Het heeft voornamelijk leemachtige bodem en is minder dan 50 m boven de zeespiegel. Het niveau van de meeste meren zijn zelfs minder dan 10 m boven de zeespiegel.
  • De achterkant land van het merengebied bestaat uit de graafschappen Demmin, Uecker-Randow en het noordoostelijke deel van Mecklenburg.

De grootste meren, zoals de Müritz en Plau bevinden zich in het Mecklenburgse merengebied. Verdere merengebieden zijn de Feldberg- en Sternberger meren. Andere grote meren zijn het Schwerinmeer, Schaalsee Mecklenburg en de Malchinermeer, Kummerowmeer en Tollensesee in het oostelijk deel. In totaal zijn er in Mecklenburg-Voorpommeren 2028 Meren met een totale oppervlakte van 738 km.

Het land is vlak tot heuvelachtig. Enkele van de hoogste heuvels maken deel uit van de Baltische vlakte: de Helpterbergen (179 m), de Ruhnerbergen (176,6 m) en de Brohmerbergen (152,9 m). Anderen zijn in de buurt van de kust, zoals de Piekberg Rügen (161 m), de Koeling (129,7 m) ten noordwesten van Rostock en de Golm (69,1 m) Usedom. Uitgesproken valleien vind men rond de rivieren Warnow, Recknitz en Tollense en de kortere delen van Peene, Trebel en Großer Landgraben.

Regio's[bewerken]

Mecklenburg-Voor-Pommeren kan grof gezien in volgende regio's worden onderverdeeld:

Steden[bewerken]

  • Rügen het grootste eiland van Duitsland in de Oostzee.

Taal[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Luchthaven[bewerken]

De ongeveer 20 km ten zuidoosten van Rostock gelegen Luchthaven Rostock-Laage is een regionaal vliegveld met lijnvluchten vanuit München en Keulen. Er zijn ook talrijke chartervluchten in de zomer.

Trein[bewerken]

Er rijden rechtstreekse treinen van Berlijn naar Stralsund en van Hamburg naar Schwerin en Rostock. Voor informatie zie de website van de Deutsche Bahn

Auto[bewerken]

In het Zuid-Westen doorsnijd de A24 van Berlijn naar Hamburg de regio. Nabij Wittstock buigt de A19 naar Rostock en nabij Neustadt-Glewe buigt de A241 naar Swcherin af. De reden voor het geringe verkeer op de A241 is waarschijnlijk dat de doortrekking naar Wismar nog steeds op zich laat wachten. Het laatste deel van de A19 naar Warnemünde moet men tolgeld betalen.

Sinds de voltooiing van de A20 kan men rechtstreeks van Berlijn naar Voorpommeren rijden.

Boot[bewerken]

Er zijn veerdiensten vanuit Rodby Havn in Denemarken naar Warnemunde bij Rostock en van Trelleborg in Zweden naar Sasnitz op het eiland Rügen.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • de Hanzesteden aan de Oostzeekust, namelijk Wismar, Stralsund, Rostock en Greifswald zijn zeker een bezoek waard.
  • de 118 m krijtrots "Königstuhl" ("Koningsstoel") op het eiland Rügen
  • Het 5 km lange KdF-gebouwencomplex en de ruïnes in Prora op de oostkust van Rügen (KdF = "Kraft durch Freude" => "Sterkte door vreugde"): Niet mooi, maar indrukwekkend
  • de Kap Arkona (Kaap Arkona) op de noordkust van Rügen
  • de prachtige zee bruggen (Seebrücke - of "pieren" in het Nederlands) van een aantal kustplaatsen (bijv. Sellin / Rügen Eiland en Ahlbeck / Usedom Eiland)

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Regio's van Duitsland (Centraal-Duitsland · Noord-Duitsland · Oostelijk Duitsland · Westelijk Duitsland · Zuid-Duitsland)

Baden-Württemberg · Beieren · Berlijn · Brandenburg · Bremen · Hamburg · Hessen · Mecklenburg-Voor-Pommeren · Nedersaksen · Noordrijn-Westfalen · Rijnland-Palts · Saarland · Saksen · Saksen-Anhalt · Sleeswijk-Holstein · Thüringen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites