Maribor

Uit Wikitravel
Europa : Balkan : Slovenië : Maribor

Maribor is een universiteitsstad in het oosten van Slovenië dichtbij de grens met Oostenrijk. Met ongeveer 114.000 inwoners is het in grootte de tweede stad van het land. Maribor is gelegen aan de oevers van de rivier Drava en vormt een ideale uitvalsbasis om het nabijgelegen berggebied Pohorje te verkennen waar 's zomers gewandeld en 's winters geskied wordt. Maribor heeft een charmante oude binnenstad die grotendeels autovrij is.

Begrijpen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Maribor heeft een vliegveld, maar dat heeft weinig of geen internationaal verkeer. Beter kun je een vlucht boeken naar Graz (Oostenrijk) of Zagreb (Kroatië); beide steden liggen op ongeveer een uur rijden van Maribor.

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Het stadscentrum van Maribor is niet zo groot, alle bezienswaardigheden bevinden zich op wandelafstand van elkaar.

Zien[bewerken]

Doe[bewerken]

  • Wandelen in het Mestni park, een groot stadspark. Vanuit het Mestni park kan je verder wandelen naar de 386 meter hoge Piramida heuvel van waar je een mooi uitzicht over de stad en de omringende wijngaarden krijgt.
  • Slovensko narodno gledališče (Slovene national theatre), Slovenska ulica 27, Tel: +386 2 250 61 00, [1]. Voor wie van opera, ballet of theater (in het Sloveens) houdt.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Cantante cafe, Vetrinjska ulica 5, Tel: +386 2 252 53 12, [2]. Levendig Cubaans café op een kelderverdieping waar je naast een uitgebreide keuze aan cocktails ook lekker en goedkoop kan eten. In de zomer kan je genieten op het terras. Cocktails voor minder dan 4€.

Medium[bewerken]

  • Rožmarin, Gosposka ulica 8, Tel: +386 2 23 43 180, [3]. Ma - Do 08:00 - 24:00, Vr - Za 08:00 - 02:00. Gesloten op Zo en feestdagen. Trendy restaurant, wijnbar, koffiehuis en club in het stadscentrum. Originele keuken met nadruk op verse ingrediënten.

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

  • Cajnica Cajek, Slovenska Ulica 4, Tel: +386 2 250 29 86. Uitgebreide keuze aan soorten thee en koffie.

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites