Manchester

Uit Wikitravel

Manchester is een stad (city) en Engels district in het ceremoniële graafschap Greater Manchester, in het Verenigd Koninkrijk. Manchester is met 452.000 inwoners (2006) de 5e grootste stad in Engeland en heeft een oppervlakte van 115,7 km². De agglomeratie Greater Manchester heeft zo'n 2,6 miljoen inwoners.

Begrijpen[bewerken]

Manchester geldt in de hele wereld als het archetype van een textielstad (zie: Manchesters van deze wereld), mede omdat Vlaamse wevers zich er vestigden. De stad was belangrijk bij de opkomst van de industriële revolutie waarbij de rivier de Irwell, het Manchester Ship Canal, het Rochdale Canal en het Bridgewater Canal een belangrijke rol speelden.

Manchester is onder andere bekend vanwege de wereldberoemde voetbalclubs Manchester United en Manchester City FC die in de hoogste klasse van het Engelse voetbal actief zijn.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Manchester heeft een internationaal vliegveld met dagelijks meerdere vluchten van en naar Amsterdam. Het centrum van de stad is goed bereikbaar met de trein naar Piccadilly Station.

Per Trein[bewerken]

Per Auto[bewerken]

Per Bus[bewerken]

Per Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

Museum of Science and Industry: Gratis toegankelijk museum over de industriële en wetenschappelijke geschiedenis van Manchester. Speciale aandacht is er voor het grootse katoenverwerkingsverleden, de aanleg van de eerste spoorlijn ter wereld en de ontwikkeling van de eerste computer. Het museum is gevestigd in enkele oude industrie gebouwen in het zuid westelijk deel van het centrum. Hier zijn ook enkele opgravingen te zien van Romeinse nederzettingen.

  • Frog & Bucket (Standup Comedy eetcafé), 102 Oldham St,, 0161 236 9805, [1].  edit

Doe[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Het Noorderkwartier kent vele tweedehands (kleding) winkels. COW Vintage is een hele bekende. In dezelfde straat (oldham street) zijn meerdere van dit soort winkels te vinden.

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • 'Manchester Hotels' - Alle vormen van accommodatie, zowel in het stadscentrum als in de wijde omgeving van Manchester.
  • 'Britannia Sachas' - Kijk uit naar een vriendelijk onthaal en warm welkom in het Britannia Sachas Hotel, gelegen in het centrum van Manchester.

Medium[bewerken]

  • Matt and Phreds, 64 TIB STREET, 0161 831 7002, [2]. Eetcafé met live Jazz en Blues optredens. Het centrum van manchester telt meerder (eet)cafés waar live muziek ten gehore wordt gebracht  edit

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

Gay Village: Het homo uitgaansgebied rondom Canal Street in het centrum van Manchester. Het gebied staat vaak op plattegronden ook aangegeven als Gay Village. In het nabijgelegen Sackville Gardens staat een standbeeld van Alan Turing. Breker van de Enigma code tijdens de tweede wereldoorlog, grondlegger van de eerste computer maar later veroordeeld tot chemische castratie vanwege zijn homoseksualiteit.

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Hatters Hostels heeft twee vlak bij elkaar gelegen vestigingen aan Hilton Street en Newton Street in het Noorderkwartier van het stadscentrum.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites