Manche

Uit Wikitravel

Manche is een departement in Frankrijk.

Regio's[bewerken]

Historische Stadjes[bewerken]

  • Granville
  • Villedieu-les-Poêles
  • Mont Saint Michel - De toeristische attractie van de streek.

Info[bewerken]

  • FNOTSI - 11 rue du Faubourg Poissonniere - 75009 Paris Tél : 01 44 11 10 30
  • Maison du Département - 50008 SAINT-LÔ Cedex Tél. 02 33 05 98 70 - Fax 02 33 56 07 03

Reisgidsen goude ANWB, Normandië-Bretagne Capitool reisgidsen, Normandië Trotter, Normandië

Taal[bewerken]

In la Manche spreekt men Frans

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Mont Saint-Michel - Een rotsachtig eilandje op ongeveer 1 kilometer uit de kust bij de plaats Avranches, in Normandië. Het is oorspronkelijk een getijdeneiland, het was over land bereikbaar bij eb, maar bij vloed was het omringd door water. Tegenwoordig loopt er een smalle verhoogde weg naar het eiland. Het eiland, met zijn trapstraten, is alleen toegankelijk voor voetgangers.
  • Cathédrale de Coutances - Het huidige bouwwerk, in Normandisch-gotische stijl, werd na de grote stadsbrand van 1218 opgetrokken op de resten van een 11de­ - 12de-eeuws kerkgebouw bestaande uit schip, koor, transept, kruisingstoren en voorgevel, geflankeerd door twee achthoekige torens. Op bewonderenswaardige wijze hebben de bouwmeesters de bewaard gebleven delen 'omkleed'. Zo werden de beide westtorens voorzien van ranke kleine torens, 'fillettes' genoemd, en hoge spitsen. Een waar meesterwerk is de kruisingstoren, die de bijnaam 'Le Plomb' heeft gekregen en omgeven is door een simpele balustrade. Het interieur is sober en harmonieus.
  • La Cité de la Mer - Het grootste aquarium in heel Europa, men kan hier verschillende soorten vissen bekijken en een onderzeeër ontdekken. Men krijgt hier ook uitleg over de geschiedenis van de stad Cherbourg-Octeville en over de geschiedenis van de haven.
  • Museum Thomas-Henry - Collectie schilderijen en sculpturen uit de 15de -19de eeuw, hoofdzakelijk van Franse en Italiaanse meesters, alsook twintig werken van de Normandische schilder Jean-Francois Millet.

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

  • Les Traversées Tatihou in St-Vaas-La-Hougue, een vierdaags muziekfestijn op het eiland Tatihou.
  • Paardenstoeterij in St Lô.

Eten[bewerken]

De regionale specialiteiten zijn kaas en oesters.

Uitgaan[bewerken]

  • Het voornaamste uitgaansleven speelt zich af in Rue de L’Union en Rue de la Paix (Cherbourg-Octeville).
  • Marche aux Puces vind je ook in Cherbourg-Octeville, elke eerste zaterdag van de maand.

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites