Manaus

Uit Wikitravel

Manaus is de hoofdstad van de staat Amazonas in Brazilië en telt ongeveer twee miljoen inwoners. De stad ligt in de gelijknamige microregio.

Info[bewerken]

Manaus wordt belangrijk op het einde van de 19e eeuw als de rubberhandel de stad fabelachtige rijkdom verschaft. Het uit 1896 daterende neo-classistische operagebouw Teatro Amazonas staat als schoolvoorbeeld voor de uiting van die welvaart. In 1913 stort de rubberprijs in en verarmt de stad. Sinds 1967 heeft de stad het statuut van economische vrijhandelszone en vindt de industrie terug zijn weg tot diep in het Braziliaanse Amazoneregenwoud. Er wordt petroleum geraffineerd en noten en exotisch hout worden verhandeld. De Amazone is tot Manaus bevaarbaar voor zeeschepen tot 5000 brt.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven Brigadeiro Eduardo Gomes-Manaus (IATA: MAO, ICAO: SBEG) is de luchthaven van Manaus. Vanuit Europa zal men wel een via een tussenstop naar Manaus moeten reizen want de luchthaven ontvangt zowat uitsluitend vluchten vanuit steden op het Amerikaanse continent. Manaus is ongeveer 2200 km van Sao Paulo of Rio de Janeiro wat ongeveer 4 uur vliegen is. Vanuit Europa vlieg je eerst naar Noord/Centraal America (wat te ver naar het westen is) of SP/Rio (te ver naar het zuiden), dus iedere route is ongeveer dezelfde afstand. Vanaf juni 2014 zal TAP Portugal vliegen vanaf Lissabon naar Manaus en Belém, wat de trip vanuit Europa naar het Amazone gebied een stuk korter maakt.

Per trein[bewerken]

Er rijden geen treinen naar Manaus.

Per auto[bewerken]

Manaus ligt geïsoleerd in het Amazonewoud en daardoor zijn de afstanden naar andere grote steden heel groot, de toestand van de wegen is bovendien niet ideaal en hierdoor wordt reizen per auto afgeraden. Het is veel eenvoudiger om per vliegtuig of boot (vanuit Belém) naar Manaus te reizen.

Per bus[bewerken]

Wegens de staat van de wegen en de grote afstanden zijn er zeer weinig busdiensten naar de andere grote steden in Brazilië. Wel rijden er dagelijks bussen naar Boa Vista, in het noorden en naar bestemmingen in Venezuela. De busreis van Caracas, in Venezula, duurt ongeveer 36 uur, maar de bussen zijn voorzien van airconditioning en hebben comfortabele stoelen met verstelbare rugleuning en er is een toilet.

Per boot[bewerken]

Manaus is een populaire bestemming voor boten op de Amazone rivier. Het duurt ongeveer vijf dagen om vanuit Belém, aan de Atlantische kust, naar Manaus te varen. Twee tot drie keer per week varen er boten naar Porto Velho. Het plaatsje Tabatinga, op de grens met Colombia, is ook bereikbaar vanuit Manaus en er zijn verbindingen naar Iquitos in Peru.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Het operagebouw (Teatro Amazonas).
  • Het operagebouw (Teatro Amazonas) is het meest kenmerkende gebouw van Manaus.
  • Het Rio Negro-paleis - Dit gebouw werd gebouwd door Duitse immigranten in de zogenaamde gouden eeuw.
  • Mercado Municipal - Een overdekte markt.
  • Het Natuurhistorisch Museum (Museu de Ciencias Naturais da Amazônia).

Vlakbij Manaus[bewerken]

De Encontro das Águas (Portugees voor "ontmoeting van wateren") is de samenvloeiing van de Rio Negro met de Amazone (op deze plek Rio Solimões genoemd) op ongeveer 15 kilometer van Manaus. De Rio Negro is de grootste zijrivier van de Amazone en zorgt voor een enorme wateraanvoer vanuit het Hoogland van Guyana. Dit water heeft een zwarte kleur, veroorzaakt door de decompositie van organisch materiaal. De term 'Encontro das Águas' wijst vooral op het verschil met de zandkleurige Amazonerivier. Over een lengte van 6 kilometer stromen het donkere water van de Rio Negro en het lichte Amazonewater naast elkaar zonder te mengen.

Doen[bewerken]

De reiziger die Manaus bezoekt doet dat ook voor het Amazonewoud die deze stad volledig omringd. Voor uitstapjes naar het woud kan men beter een ervaren gids raadplegen.

  • Amazon Backpackers Tour (Verkenningstochten door het regenwoud), Rua 10 de Julho, 679 (In hotel 10 de Julho), 55 (92)xx 9168 4543 (), [1]. 75 euro/dag.  edit

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Manaus is één van de weinige Zuid-Amerikaanse vrijhandelszones (Zona Franca de Manaus). Alle industriële producten zoals elektronica en textiel worden belastingvrij ingevoerd en verkocht. Handwerk van de Indiase dorpen zijn erg populair, maar toeristen moeten onderscheid maken tussen echt en namaak. Prachtig houtsnijwerk, halfedelstenen en droge zaden en vruchten zijn erg populair.

Eten[bewerken]

De lokale keuken is rijk en gevarieërd en vindt je in vele restaurants en straattentjes. Probeer eens:

  • tapioquinha, een kleverige pannenkoek gemaakt van maniok zetmeel, meestal beboterd en gevuld met Tucuma palm fruit en boerenkaas.
  • tacacá, een lokale soep uit de Amazone.
  • tambaqui, de favoriete vis van de locals. Banda de Tambaqui is de bekendste en een van de lekkerste visschotels hier.
  • pirarucu, de grootste vis uit de Amazone.
  • pamonha, gemaakt van groene mais en kokosnootmelk, gekookt in maiskolfen.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • Restaurante da Charufe - Adres: Rua dos Angelins, 261 (atrás da Escola Amelia Maria), Cj. Kissia I. Lokale typische en huiselijke bereide visgerechten, de beste Libanese keuken in de stad, het restaurant staat in Manaus ook bekend voor de paella. De bekende chef-kok heeft ook een lunchrestaurant bij haar thuis (open van woensdag tot en met vrijdag). Tel. +55 (92) 9202-0850 (Lincoln), e-mail lincolntz@hotmail.com.

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Uitgaan in de buurt van het Teatro Amazonas is de laatste tijd verder verspreid naar het gerenoveerde Praca da Saudade. Andere opties zijn het Ponta Negra gebied, met inbegrip van de "Estrada do Turismo", een reeks van uitgaansgelegenheden langs de weg naar de luchthaven.

  • Bar do Armando, Largo do São Sebastião (Aan de overkant van het plein van het Theatro Amazonas). Iedere avond tot middernacht. Groot bier R$5, sandwich R$9.  edit
  • Porao do Alemao, Estrada da Ponta Negra 1986, São Jorge (30-40 reais met de taxi vanuit het centrum.), [2]. Voornamelijk rock.  edit
  • Crocodillo (Centrum) is een dancing met goede muziek en redelijke prijzen voor de drankjes.
  • Festivals Festivals worden meestal gehouden in het Sambódromo, een enorm stadion op Rua Constantino Nery. Hier wordt carnaval gevierd en vele andere festivals, inclusief het populaire Boi festival.
  • De twee voornaamste homovriendelijke clubs zijn Humps en A2, allebei te vinden in het centrum.

Overnachten[bewerken]

Jungle Accommodatie[bewerken]

  • Amazon Jungle Palace, (gelegen op de linker oever van de rivier de Rio Negro), [3]. gebouwd volgens twee belangrijke principes: zorg voor het milieu en biedt een uitstekende dienstverlening aan de toerist. Iedereen die in een van de 65 appartementen verblijft kan hier een worden met de natuur van het Amazone regenwoud, in combinatie met alle gemakken van een luxe hotel.  edit

Budget[bewerken]

Veel goedkope hotels en pensões (pensions) kun je vinden rond Av. Joaquim Nabuco. Veel van deze hotels hebben een uurtarief, en zijn niet echt aangenaam. Het gebied is wat onguur ook in de avond. Een prive kamer kost vanaf 30 reais.

  • Estrela, Centrum, Rua Pedro Botelho, 162, Phone (55-92-xx) 3233-4538, schoon en goedkoop: Us$15/single, een goede plek ook om amazon jungle tours te vinden en excursies binnen en buiten Manaus.
  • Pensão Sulista: [4] Traditioneel hotel in een historisch gebouw van 1904. Kamers met tv en fan. Ontbijt inbegrepen, wifi internet en parkeergelegenheid. Prijzen vanaf R$30 voor een eenpersoonskamer, hostel optie R$25/persoon. Av. Joaquim Nabuco, No.347, Centró. Tel: +55 (92) 3234-5814.

Medium[bewerken]

  • Hotel Sao Pedro, Rua Rui Barbosa 166, Centrum (Twee blokken ten zuiden van het Teatro), 3232 8584. Gedeeltelijk gerenoveerd, schoon en ruim. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Single 65, double 85, triple 105.  edit
  • Continental Park Hotel, Estrada dos Japoneses, n.238, Parque 10, Phone:92-3642-6232 E-Mail. Op loopafstand van het Mindú Park, kamers hebben Minibar, kabeltv en broadband Wifi Internet, 24-uur Room service, Single met ontbijt US$49.99.[5]

Duur[bewerken]

  • Tropical Manaus Eco Resort - Av Coronel Teixeira, 1320, Ponta Negra phone 00-XX-55-92-3658-3899. mailto:info@manaus-hotels.travel. In het regenwoud, op de oever van de Negro Rivier. Het heeft 588 apartementen en een groot hotelcomplex met evenementen, sport en toeristische diensten. Het is 10 km van de Brigadeiro Eduardo Gomes Internationale Luchthaven en 16 km van het centrum van Manaus.

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Manaus is naar Braziliaanse normen een veilige stad, vermijd wel de oostelijke wijken van de stad.

Dagelijks leven[bewerken]

Gezondheid[bewerken]

Het klimaat is hier erg warm en vochtig. Neem vooral lichte kleding mee. Er zijn ook veel muggen die malaria en gele koorts kunnen dragen, dus draag shirts en broeken met lange mouwen en een insectenwerend middel; Het vaccin tegen gele koorts is gratis in de Braziliaanse openbare gezondheidscentra en internationale luchthavens en moet ten minste 10 dagen voordat je naar een endemische gebied gaat [6] genomen worden. Er is weinig kleding van katoen of natuurlijke vezels beschikbaar in Manaus, dus reken er niet op even snel iets te kunnen kopen.

Rondom[bewerken]

  • Presidente Figueiredo – 105 km van Manaus, hier vind je archeologische grotten, watervallen en een mooie omgeving.
  • Sao Gabriel da Cachoeira - Thuis van vele Indianenstammen en van de Pico da Neblina, de hoogste berg in Brazilië.
  • Barcelos - Klein stadje aan de Rio Negro, bekend om zijn witte stranden, sportvissen en de hoogste waterval in Brazilië.
  • Jau Nationaal Park - Jungle expedities vertrekken vanuit Manaus naar dit grote park vlakbij Novo Airão. Het park staat op de UNESCO-Werelderfgoed lijst.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites