Manado

Uit Wikitravel

Manado (Soms ook gespeld als Menado) is een stad in Indonesië.

Info[bewerken]

Manado is de hoofdstad van Noord Sulawesi en dit is een van de meer welvarende streken in Indonesië. De bewoners staan zich erop voor dat ze tot de meest Nederlandsgezinde Indonesiers behoren. De meerderheid van de bevolking is christelijk en dat is te merken aan de talrijke plaatsen waar je varkensvlees kunt krijgen.

Arriveren[bewerken]

Manado is vanuit Nederland makkelijk bereikbaar via een overstap in Singapore. Vanuit Singapore zijn er 5 maal per week rechtstreekse vluchten met Silk Air naar Sam Ratulangi Airport te Manado. Vanuit Jakarta of Makassar zijn er ook vluchten, vanuit Jakarta zijn er rechtsstreekse vluchten met Garuda Indonesia, Lion Air, Merpati Nusantara en Sriwijaya Air. Minder geregeld zijn vluchten vanuit Ternate, Sorong, Manokwari en Jayapura. Onlangs kwam er bericht dat Singapore Airlines een lijn wil openen van Singapore via Manado naar Manilla.

Het vliegveld ligt op ruim een half uur rijden van de stad, afhankelijk van de files, het is maar 12 kilometer maar de weg is vaak erg druk. Op het vliegveld kunnen toeristenpassen worden verkregen welke toegang geven voor maximaal 30 dagen tot de meeste provincies in Indonesië. Met de boot kun je Bitung, de haven van Manado bereiken, Bitung ligt een kilometer of 30 ten oosten van de stad en wordt aangedaan door de schepen van PT PELNI vanuit diverse grotere plaatsen in de regio.

Slaap[bewerken]

Het toerisme in Manado is continu in ontwikkeling en er zijn dan ook veel hotels bij gekomen de laatste jaren. Daardoor is er veel variatie in het aanbod en veel keus.

Budget[bewerken]

  • Bunaken SeaGarden Resort [1], gelegen op Bunaken Island, op 45 minuten varen. Goede accommodatie op een mooie plek aan de oostzijde langs het Pangalisang Beach. vanaf 20 euro per persoon per dag, inclusief alle maaltijden, koffie, thee en drinkwater. Transfer vanaf Manado kan door het hotel geregeld worden.

Medium[bewerken]

  • Hotel Formosa [2], Jalan Wolter Monginsidi nr. 1, Blok NW Bahu
  • Hotel Minahasa [3], Jalan Sam Ratulangi nr. 178
  • Hotel Galaxy, Jalan Sam Ratulangi
  • Aston Manado [4], Jalan Jend. Sudirman 128

Duur[bewerken]

  • Hotel Aryaduta (vroeger: Hotel Ritzy), Jalan Pierre Tendean
  • Hotel Gran Puri, Jalan Sam Ratulangi nr. 458
  • Hotel Luley, Tongkaina, t.o. Bunaken
  • Tasik Ria Resort [5], Jalan Raya Trans Sulawesi, Tasik Ria
  • Hotel Sedona [6], Jalan Raya Tanawangka
  • Quality Hotel Manado [7], Jalan Pierre Tendean 88-89
  • Hotel Peninsula
Manado centrum

Rondreizen[bewerken]

Een van de gemakkelijkste manieren om de stad te verkennen is door het charteren van een van de vele taxi's die er rondrijden. Ben je van plan om de hele dag rond te trekken dan kan het gunstig zijn om er een voor de gehele dag te monopoliseren. Je kunt de prijs uitonderhandelen en daarna is er sprake van een win-win situatie. Voor jou omdat je de gehele dag verzekerd bent van vervoer dat voor jou klaar staat om je te brengen waarnaar je maar wilt, en voor de chauffeur die zich die dag geen zorgen meer hoeft te maken om zijn dagtarget. Geef hem te eten en je hebt ook nog een aardige gids aan hem. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat je plaatsen kunt bereiken waar het reguliere openbaar vervoer niet komt. Een uitstapje naar het Tondanomeer behoort zo tot de mogelijkheden.

Buiten de taxi's zijn er de Angkot's die min of meer vaste routes rijden.

Eet[bewerken]

Een paar kilometer ten zuiden van de stad langs de kustlijn te Kalasey liggen vele restaurants die gespecialiseerd zijn in vis en schaaldieren. Ook in de stad zelf is voldoende te eten, met name Chinees seafood is aan te raden. Typisch Manadonese gerechten vindt men in Tinoor buiten de stad. Een van die typische streekgerechten is Bubur Manado (Tinutuan in de plaatselijke taal). Ook Tinorangsak (varkensvleesgerecht), Paniki (vleermuizenvlees) en RW (hondenvlees) zijn voorbeelden van lokale lekkernijen. Manadonees eten is aan de hete (pittige) kant, zelfs voor Indonesiers.

Doe[bewerken]

Een jaar of 15 geleden is het duikwater rond Manado in een bekende duikgids beschreven als uitstekend. Sindsdien heeft het duiktoerisme een geweldige vlucht genomen, voornamelijk rond het eiland Bunaken dat 10 kilometer buiten Manado ligt. In Manado zijn diverse duikscholen gevestigd.

De wateren van Bunaken National Park zijn tot maximaal 1566 meter diep in Manado Bay, met temperaturen variërend tussen 27 en 29 °C. Een zeer rijk koraal ecosysteem omvat het grootste deel van het Bunaken National Park, met veel koraalriffen. Er is onder andere een 25-50 meter verticale koraalmuur met vele soorten koraal. Op het landoppervlak zijn de eilanden rijk aan allerlei palmsoorten als sago, woka, silar en kokos. Onder de diersoorten zijn de zwarte makaak, het timorhert, en de koeskoes. Het mangrovebos van het park is rijk aan verschillende soorten van krab, kreeft, weekdieren en zeevogels zoals meeuwen, reigers, zeeduiven en ooievaars.

Ten noorden van Bitung ligt Tangkoko National Park alwaar zwarte makaken en het zogenaamde spookdiertje kunnen worden bewonderd.

Zie[bewerken]

Even ten zuidoosten van de stad ligt het meer van Tondano. Bezoek ook eens het vulcanisch meer van Linow bij Tomohon.

Straatbeeld in Manado

Rondom[bewerken]

Rondom Manado vind je de streek Minahasa. Dit is een relatief welvarende, dichtbevolkte heuvelachtige streek met een zeer aangenaam klimaat. Temidden van de heuvels ligt het meer van Tondano.

Een uitstapje naar Bunaken is een must. Dit is een eiland op 10 kilometer van de stad en staat bekend vanwege de uitstekende kwaliteit van het duikwater. Het wordt gefrequenteerd door veel westerse toeristen. Ook het nabij gelegen eilandje Siladen heeft een mooi strand. Dit eiland is wel een stuk kleiner, maar ook minder druk/toeristisch.

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites