Mali

Uit Wikitravel
Afrika : Sahel : Mali
noframe
Locatie
noframe
Vlag
Ml-flag.png
Beknopt
Hoofdstad Bamako
Regering Republiek
Munt CFA-frank (XOF)
Oppervlakte totaal: 1,24 miljoen km2
water: 20.000 km2
land: 1.22 miljoen km2
Bevolking 14.517.176 (Census april 2009)
Taal Frans (officieel), Bambara 80%, Meerdere Afrikaanse talen
Religie Moslim 90%, inheemse religies 9%, Christelijk 1%
Elektriciteit 220V/50Hz (Europese stekker)
Oproepcode +223
Internet TLD .ml
Tijdzone UTC

Mali is een land in Sahara-Afrika

WAARSCHUWING: raadpleeg [1] het actuele reisadvies van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken m.b.t. Mali

Regio's[bewerken]

Zuid-Mali[bewerken]

Mali regions map.png
Kayes
De meest westelijk gelegen Malinese regio, het noorden kent een woestijnklimaat en het zuidelijke gedeelte heeft een tropisch klimaat.
Koulikoro
Veruit de dichtstbevolkte provincie van Mali, vanwege het feit dat de hoofdstad, Bamako (wel in een apart hoofdstedelijk district), hier te vinden is.
Mopti
De meeste van Mali's toeristische rijkdom is geconcentreerd in deze regio: unieke rotsformaties op Hombori, de architectuur van Djenné, en de ongelooflijke hellingdorpen van de Dogon (volk).
Ségou
De centraal gelegen Ségou-regio wordt doorkruist door de rivieren Niger en Bani.
Sikasso
De zuidelijkste regio van Mali.

Noord-Mali[bewerken]

Gao
Eén van Mali's meest afgelegen regio's, gelegen in de Sahara, met een kleine Toeareg-bevolking die een nomadisch bestaan kennen.
Kidal
Eén van Mali's meest afgelegen regio's, met een kleine Toeareg-bevolking en het ongelooflijk afgelegen jaarlijkse Saharanachten-festival vind hier plaats, in het stadje Essouk.
Timboektoe (Tombouctou)
De naam is niet de enige reden om te bezoeken, de stad zelf is een uniek handelcentrum van de Toearegs midden in de woestijn en vlakbij, in Essakane, wordt het magische woestijnfestival georganiseerd.

Steden[bewerken]

  • Bamako - De hoofdstad en grootste stad van Mali. Zoals het een hoofdstad betaamt is het er druk en levendig. Het verkeer is hectisch en de luchtvervuiling navenant. De rivier de Niger doorkruist de stad. Drie bruggen verbinden de beide stadsdelen.
  • Djenné - Gelegen op een eiland in de rivier de Bani, is Djenné vooral bekend als de hoofdstad van het leem. Djenné's moskee is het grootste lemen bouwwerk ter wereld. De hele oude stad is aangemerkt als UNESCO werelderfgoed vanwege de leemcultuur. Eens per jaar wordt de moskee voorzien van een nieuwe leemlaag. Een indrukwekkend evenement, waaraan een groot deel van de bevolking van de stad meehelpt.
  • Gao - In deze stad in het noordoosten van het land bevindt zich de Tombe van Askia (UNESCO werelderfgoed). De stad ligt aan de rivier de Niger. Op een steenworp afstand van de stad liggen de fraaie zandduinen.
  • Kayes - Gelegen in het westen van het land, wordt deze stad minder frequent bezocht door toeristen. Met uitzondering van reizigers, die over land van of naar Senegal reizen. Kayes wordt genoemd als de warmste stad van het land. Vanuit Kayes kan - eens per week - per trein naar Bamako gereisd worden.
  • Kidal - Nabij de grens met Algerije en Niger ligt de meest oostelijk gelegen stad van Mali. Kidal kenmerkt zich door een grote populatie Toearegs.
  • Mopti - Door de samenkomst van de rivieren de Bani en de Niger wordt Mopti het Venetië van Mali genoemd. De stad heeft een levendige haven, waar volgeladen pinasses vertrekken naar en arriveren vanuit Timboektoe en Gao.
  • Ségou - Gelegen aan de rivier de Niger is Ségou een van de grotere steden in Mali. In vroeger tijden de hoofdstad van het toenmalige Bambara Koninkrijk. Bekend van onder meer de gelijknamige boeken van Maryse Condé en het jaarlijkse muziekfestival Le Festival sur le Niger. Door de ligging aan de rivier leent Ségou zich bij uitstek voor tochten per pinasse (traditionele houten boot). Korte tochten voeren onder meer naar de pottenbakkersdorpen aan de overzijde van de rivier en naar het nabijgelegen Segoukoro (het Ségou uit vroegere tijden). Een tot meerdaagse tochten kunnen gemaakt worden in de richting van Koulikoro en Mopti.
  • Sikasso - In het zuiden van het land is Sikasso een belangrijke uitvalsbasis voor verkeer naar en van Burkina Faso. Gelegen in een regio met veel landbouw, zijn groenten en fruit er in overvloed aanwezig. Het regionale museum en de nabijgelegen grotten zijn een bezoek waard.
  • Timboektoe - De mytische stad - van de 333 sinten - in het noordoosten van het land dankt zijn bekendheid onder meer aan de vele ontdekkingsreizigers. Gelegen aan de rand van de woestijn en op een steenworp afstand van de rivier de Niger, is het van oudsher een belangrijke stop op de internationale handelsroutes geweest. In het verleden arriveerden lange kamelenkaravanen met zout vanuit de woestijn in de stad. Hedentendage wordt transport veelal met vrachtwagens gedaan. De stad kent een rijke historie, die terug te zien is in de diverse musea en manuscriptbibliotheken. Menig toerist trok vanuit de stad per kameel met de Toearegs de woestijn in voor korte of meerdaagse tochten. De stad is aangemerkt als UNESCO werelderfgoed.

  • Adrar des Ifoghas - Hoogland bestaande uit zandsteen in de Sahara waar men oude rotstekeningen en zoutmijnen kan terugvinden.
  • Het land van de Dogon - Op en aan het Klif van Bandiagara (UNESCO werelderfgoed) ligt over een lengte van circa 200 km het Land van de Dogon. Op het plateau en in de vallei liggen de dorpen van de gelijknamige bevolking. In het klif zijn de eeuwenoude rotswandwoningen en grotten te zien en deels te bezoeken. Vroeger woonden hier de Tellem. De Dogon zijn landbouwers. Van origine verbouwen zij uien. En gierst voor eigen gebruik. Tegenwoordig doen ook andere groenten hun intrede in de Dogon. Een prachtig gebied om met een gids te voet te verkennen en te verblijven in de kampementen in de dorpen.
  • Djenné - Dit kleine stadje was ooit een religieus en commercieel centrum.

Info[bewerken]

Geschiedenis[bewerken]

In de jaren '70 en jaren '80 werd Mali geplaagd door watertekorten en droogtes. In de jaren '90 woedt in het noorden van het land een opstand van de Toeareg. Deze opstand had oorspronkelijk een onafhankelijke Toeareg-staat tot doel. Na een eerste vredesverdrag gesloten in 1992, werd dit doel omgezet in meer autonomie voor het noorden en een gedecentraliseerde overheid. In 1994 ontaardde het conflict in interne gevechten tussen verschillende Toeareg-stammen onderling, en tussen de Toeareg- en de Songhai-bevolking, waarbij veel burgerslachtoffers vielen. In 1996 keerde de vrede terug in het noorden, na een langdurig proces van verzoening tussen de verschillende stammen en bevolkingsgroepen. De vrede werd op 26 maart 1996 luister bijgezet met een ceremoniële wapenverbranding op de markt van Timboektoe, waarbij alle rebellenbewegingen zich formeel ontbonden. De decentralisering van het bestuur en de politiek in Mali werd in 1999 voltooid. Na tien jaar vrede, laaide de strijd in mei 2006 weer kort op. De ex-rebellen eisten de volledige uitvoering van het oorspronkelijke vredesakkoord uit 1992 waarvan delen nog steeds niet waren uitgevoerd. In januari 2012 werd het land opnieuw opgeschrikt door een opstand van Toeareg-rebellen in het noorden van het land. Zij werden verjaagd door diverse rivalerende extreem-islamitische groeperingen. In januari 2013 werd internationaal ingegrepen door Frankrijk en Afrikaanse landen, waaronder Tsjaad. Aansluitend werd een VN-vredesmacht geïnstalleerd in het noorden van Mali.

Klimaat[bewerken]

Voor de hoofdstad januari juli
Gemiddelde temperatuur (Min/Max oC) 17,0/33,4 22,2/32,1
Gemiddelde neerslag (mm) 0,6 224,1
Gemiddelde aantal regendagen 0,2 16,7

Bevolking[bewerken]

De bevolking is onderverdeeld in verschillende etnische groepen, namelijk de: Bambara (32%), Fulani of Peul (14%), Senufo (12%), Soninke (9%), Toeareg (7%), Songhai (7%) en de Malinke of Mandingo (7%). Het totaal aantal inwoners bedraagt 12.666.987 (2009).

Ongeveer 10% van de bevolking leeft als nomaden.

Kunst & cultuur[bewerken]

Mali staat wereldwijd bekend vanwege haar muziek en cultuur. Jaarlijks vinden twee grote muziekfestivals plaats, het Festival sur le Niger in Ségou en het Festival au Désert nabij Timboektoe. Kleinere festivals, vaak in combinatie met lokale cultuur, vinden door het jaar heen op verschillende plekken in het land plaats. Het land van de Dogon geniet bekendheid vanwege de fraaie maskerdansen, die traditioneel worden uitgevoerd op bijzondere momenten, zoals het overlijden van een dorpsoudste. Maskerdansen maken ook bij diverse andere bevolkingsgroepen deel uit van de cultuur.

Feestdagen[bewerken]

20 januari: dag van het leger, 1 mei: dag van de arbeid, 22 september: onafhankelijkheidsdag, 19 november: bevrijdingsdag. In Mali zijn tevens de Islamitische feestdagen aangemerkt als officiële feestdag.

Arriveren[bewerken]

Paspoort- & visuminfo[bewerken]

Paspoort en visum zijn nodig en worden afgegeven door de ambassade/consulaat in België: Molièrelaan 487, 1050 Elsene.

Per vliegtuig[bewerken]

Mali heeft twee internationale luchthavens: Bamako-Senou en Mopti (Sévaré). Internationale vluchten komen momenteel (september 2014) allen aan op Bamako. Vanuit Nederland en België onderhouden onder meer KLM-Air France, Royal Air Maroc, TAP Portugal, Turkish Airlines, Air Algerie en Ethiopian Airlines verbindingen op Bamako. Er is sprake van het heropenen van een luchtverbinding tussen Parijs en Mopti.

  • Afstand vanaf Amsterdam: 3988 km
  • Afstand vanaf Brussel: 3838 km

Per trein[bewerken]

Mali kent één treinverbinding: Bamako-Kayes. Er is geen internationale treinverbinding meer naar Dakar.

Per auto[bewerken]

Mali is vanuit alle buurlanden per auto te bereiken.

Per bus[bewerken]

Internationale bussen arriveren en vertrekken voornamelijk in/vanuit Bamako. In mindere mate zijn er internationale verbindingen met bestemming Ségou. Bestemmingen zijn onder meer: Bobo Dioulasso en Ouagadougou (via Bobo Dioulasso) in Burkina Faso, Dakar in Senegal, Conakry in Guinée. Niamey in Niger (via Gao).

Per boot[bewerken]

Hoewel het niet onmogelijk is, gebeurt het zelden dat mensen het land binnenkomen of verlaten over het water. De rivier de Niger komt vanuit Guinée het land binnen en verlaat het land naar Niger. Vanuit Senegal komt de gelijknamige rivier Mali binnen.

Rondreizen[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Luchthavens zijn aanwezig in Bamako, Kayes, Mopti (Sévaré), Timboektoe, Gao en Kidal. Op dit moment (september 2014) zijn er geen reguliere vluchten beschikbaar voor personenvervoer. De VN onderhoudt luchtverbindingen naar de noordelijke regio's.

Per trein[bewerken]

Eens per week rijdt er een trein tussen Bamako en Kayes, de enige treinverbinding in het land.

Per auto[bewerken]

Zowel in de steden als tussen de meeste steden zijn de hoofdwegen geasfalteerd. Van de hoofdwegen af gaat het over grevel of zandwegen. Vanaf Douentza voert een zandpiste richting Timboektoe. In de regentijd verdient het aanbeveling om voor vertrek te informeren naar de gesteldheid van onverharde wegen op de reisroute. Reizen na zonsondergang wordt afgeraden. Onder meer vanwege slecht zichtbare gaten in het wegdek en langzaam verkeer zonder verlichting, zoals ezelskarren en fietsers. Auto's (met chauffeur) kunnen gehuurd worden via de meeste reisorganisaties.

Per bus[bewerken]

Diverse maatschappijen onderhouden busverbindingen tussen de diverse steden in het land. Verbindingen naar dorpen en afgelegen gebieden worden voornamelijk onderhouden door minibussen en bush taxi's. De technische staat van voertuigen voldoet zelden aan westerse normen. Hoewel busmaatschappijen soms de indruk wekken met vaste vertrektijden te werken, wordt het tijdstip van vertrek veelal bepaald door het aantal verkochte plaatsen (alle plaatsen verkocht = vertrektijd).

Per boot[bewerken]

De Comanav onderhoudt eens per week een bootdienst over de rivier de Niger tussen Koulikoro en Gao. Onderweg wordt aangelegd in diverse steden en dorpen langs de route, waar onder Ségou, Mopti en Timboektoe. Tickets zijn verkrijgbaar bij de Comanav-kantoren langs de route. Er kan gekozen worden voor een dekplaats of een hut (met maaltijden). Globaal is het seizoen van augustus t/m januari. Een en ander afhankelijk van de waterstand in de rivier. Publieke pinassen varen tussen Mopti en Timboektoe. Privétochten per pinasse kunnen georganiseerd worden via reisorganisaties voor korte en meerdaagse trajecten over de Bani (Mopti-Djenné-Teriya Bugu) en de Niger (Koulikoro-Ségou-Mopti-Timboektoe).

Taal[bewerken]

Het Frans in de officiele taal van Mali maar het Bambara is de nationale taal en lingua franca, daarnaast worden onder meer Songhai-Jerma, Mandinke, Soninke, Dogon, Tamachek, Bozo, Arabisch en Fulbe gesproken. Primair spreekt elke bevolkingsgroep zijn eigen taal.

Geldzaken[bewerken]

Het wettelijke betaalmiddel in Mali is de Franc CFA. De vaste wisselkoers bedraagt 1 EUR = 655,957 XOF. Bij banken kan geld gepind worden met een VISA-creditcard. Sommige banken accepteren Mastercard, maar de werking is geenszins gegarandeerd. Het verdient aanbeveling onbeschadigde(!) Euro-biljetten achter de hand te hebben. Biljetten vanaf 50 Euro genieten de voorkeur. Deze kunnen ingewisseld worden bij de meeste banken. Diverse hotels wisselen Euros voor klanten tegen een koers circa €1 = 650 XOF. Wie Euros wil kopen dient rekening te houden met een wisselkoers van 660 XOF voor 1€. Hotels, die niet zelf geld wisselen, zijn vaak bereid een betrouwbare geldwisselaar te regelen. Bij wisselen op straat verdient het aanbeveling vooraf goed te onderhandelen over de koers, het geld zelf na te tellen en te controleren op valse biljetten.

Kosten[bewerken]

Kosten van een reis door Mali zijn sterk afhankelijk van het gewenste (comfort)niveau. Maaltijden zijn beschikbaar van 500 XOF in een lokaal tentje tot meer dan 10.000 XOF in de luxe hotels in Bamako. Overnachtingen variëren van enkele duizenden CFA's in een dorm of op een dak tot ruim 100.000 XOF voor een nacht in een van de 5-sterrenhotels in Bamako. Daar tussenin is veel mogelijk.

Kopen[bewerken]

Wie van handwerk houdt, kan zijn hart ophalen in Mali. Fraai houtsnijwerk, zoals de deurtjes en maskers van de Dogon, traditionele muziekinstrumenten, bogolan-doeken, fraaie producten van leer (van de Toearegs) en een ruime keuze aan kettingen. Mooie souvenirs, leuke cadeaus en inkomen voor de lokale bevolking. Onderhandelen - met uitzondering van de winkels, die vaste prijzen hanteren - is een onlosmakelijk onderdeel van de koopervaring. Geniet van het spel.

Eten[bewerken]

De traditionele keuken in Mali kent een basis van rijst en gierst voor het middag- en avondmaal, geserveerd met een saus. Teke degue (pindasaus), Saga saga (een saus op basis van bladeren), tomatenuiensaus, Sauce Gombo (op basis van okra) en Sauce Baobab (gemaakt van de bladeren van de apebroodboom) bijvoorbeeld. De laatste saus is populair in de Dogon en wordt daar gegeten met Tô, een brijachtige substantie gemaakt van fijngemalen gierst. Een traditioneel ontbijt bestaat voor een deel van de bevolking uit bouilli, een pap gemaakt van gierst (of rijst, de luxe variant) met suiker. In Timboektoe wordt vleesbouillon met plat brood als ontbijt genuttigd. Naast de traditionele gerechten zijn in de steden, in hotels en op andere plaatsen, waar toeristen komen, andere keuzemogelijkheden, zoals stokbrood voor het ontbijt en lunches en diners met salades, pizza, spaghetti/macaroni.

Drinken[bewerken]

Hoewel kraanwater in de steden in principe geschikt is voor consumptie, kiezen reizigers vooral voor mineraalwater, wat op veel plekken te koop is. Als alternatief kan gekozen worden voor filteren van water voor eigen gebruik, bij voorbeeld door middel van een Solarbag of Steripen. Dolo - bier gemaakt van gierst - kan geproefd worden in de Dogon en bij traditionele brouwerijen (meestal op familie-erven). Castel en Flag zijn de best verkrijgbare biermerken. Frisdrank (cola, fanta, sprite, tonic en djino pomme en ananas) zijn vaak beschikbaar. Smakelijke lokale sappen zijn bissap, gembersap (jus de gingembre of njamakou), jus de tamarin en jus de baobab zijn het proberen meer dan waard.

Uitgaan[bewerken]

Vooral Mali's hoofdstad Bamako kent een levendig uitgaansmilieu. Onder meer in de wijk Hippodrome zijn diverse uitgaansgelegenheden. Ook de andere steden hebben - zij het op beperktere schaal - uitgaansmogelijkheden. Vraag bij de accommodatie of de lokale bevolking naar de lokale hotspots en naar live muziek.

Overnachten[bewerken]

B&B's en hotels zijn aanwezig in de steden. Bamako heeft enkele grote luxe hotels. In de kleinere steden zijn accommodaties aanwezig variërend van basic tot uitermate comfortabel. Dorpen beschikken zelden over accommodaties. In het land van de Dogon zijn hotels en kamers met airconditioning beschikbaar in Bandiagara, Bankass en Sangha. In de dorpen wordt overnacht in eenvoudige kampementen met eenvoudige voorzieningen. Sommige accommodaties bieden de mogelijkheid om een tent op te zetten of op het dak te slapen. Diverse accommodaties heten ook campers van harte welkom.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Alarmnummers - Politie: 17 - Ambulance: 15 - Brandweer: 18

Gezondheid[bewerken]

De gele koortsvaccinatie is verplicht gesteld voor reizigers naar Mali. Bij de grensovergangen en bij aankomst op het vliegveld wordt vrijwel altijd naar het bewijs van vaccinatie gevraagd. Malaria komt voor in Mali en is in het land zelf bij ziekenhuizen en medische posten eenvoudig door middel van een bloedtest vast te stellen en zo nodig te behandelen. Raadpleeg een instantie als de GGD of LCI voor aanvullende adviezen, bijvoorbeeld m.b.t. Hepatitis A, Hepatitis B, buiktyfus en Polio. In alle Malinese steden zijn - goed gesorteerde - apotheken aanwezig.

Respect[bewerken]

Respect is een belangrijke bouwsteen van de Malinese samenleving. In het dagelijks leven komt het terug in onder meer de begroetingen, de hiërarchie op basis van leeftijd en positie in de familie en het gebruik van de rechterhand bij begroetingen en het geven van geld of goederen.

Contact[bewerken]

Het internationale toegangsnummer voor telefonie is +223. Mobiele netwerken hebben een redelijke tot goede dekking in een groot deel van het land. De mobiele aanbieders bieden tevens mobiel internet aan. Een lokale sim (zorg voor een sim-lockvrij toestel!) is goedkoop en eenvoudig aan te schaffen. Beltegoed is vrijwel overal te koop. In de steden zijn internetcafés. Steeds meer accommodaties bieden (gratis) wifi aan gasten.

Vertrekken[bewerken]

Landen in Afrika (Noord-Afrika,Sahara-Afrika,West-Afrika,Centraal-Afrika,Oost-Afrika,Zuidelijk Afrika)

Algerije | Angola | Benin | Botswana | Burkina Faso | Burundi | Centraal-Afrikaanse Republiek | Comoren | Congo-Brazzaville | Congo-Kinshasa | Djibouti | Egypte | Equatoriaal-Guinea | Eritrea | Ethiopië | Gabon | Gambia | Ghana | Guinee | Guinee-Bissau | Ivoorkust | Kaapverdië | Kameroen | Kenia | Lesotho | Liberia | Libië | Madagaskar | Malawi | Mali | Mauritanië | Mauritius | Marokko | Mozambique | Namibië | Niger | Nigeria | Oeganda | Rwanda | Sao Tomé en Principe | Senegal | Seychellen | Sierra Leone | Somalië | Soedan | Swaziland | Tanzania | Tsjaad | Togo | Tunesië | Zambia | Zimbabwe | Zuid-Afrika | Zuid-Soedan

Overige gebieden: Mayotte | Réunion | Sint Helena | Westelijke Sahara
Werelddelen

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites