Madrid

Uit Wikitravel

Madrid [1] is de hoofdstad van Spanje en ligt vrijwel exact in het geografische centrum van het Iberisch schiereiland. Madrid is tevens de grootste stad van Spanje met 3,2 miljoen inwoners (juli 2005) en 5,8 miljoen inwoners (met agglomeratie). Madrid staat bekend om zijn culturele en artistieke erfgoed, zoals het El Pradomuseum. Ook staat Madrid bekend om zijn wilde nachtleven.

Begrijpen[bewerken]

Erheen reizen[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

Ryanair vliegt dagelijks rechtstreeks naar Madrid vanaf vliegveld Eindhoven, Düsseldorf [2] of Charleroi. Transavia en Vueling Airlines vliegen dagelijks rechtstreeks naar Madrid vanaf vliegveld Amsterdam Schiphol. Uiteraard onderhouden ook KLM en Iberia lijndiensten tussen de Benelux en Madrid.

Trein[bewerken]

Een treinreis is vanuit Nederland of België niet aan te raden, omdat vliegen goedkoper en sneller is. Het is wel mogelijk om via Parijs naar Barcelona te reizen. Vanuit Barcelona kan je dan met een snelle trein, de AVE, in minder dan drie uur in Madrid komen.

Madrid heeft treinverbindingen van en naar:

Auto[bewerken]

Bus[bewerken]

Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Madrid heeft een uitstekend metrosysteem. Voor ongeveer € 2,00 kan je een enkele reis maken door de hele stad. Ook is het mogelijk een dagkaart te kopen voor minder dan € 6,00. Daarmee kan je de hele dag gebruik maken van de metro. Bovendien is het mogelijk een kaart te kopen voor tien metroritten, dan betaal je 0,90 voor een ritje.

Als je verder wilt reizen dan de plaatsen van de metro, kan je gebruik maken van Renfe Cercanías. Dat zijn treinen die vanaf metrostation Atocha Renfe vertrekken naar omliggende regio's. Zo kan je bijvoorbeeld door middel van Cercanías reizen naar El Escorial.

Voor reizen naar andere regio's zijn er andere diensten van Renfe beschikbaar. Zo zijn er aparte treinreizen beschikbaar van Madrid naar Toledo, Segovia, Salamanca, Barcelona en Sevilla.

Zie[bewerken]

  • Koninklijk paleis. Vroeger woonde hier de koninklijke familie van Spanje. Te bereiken via metrostation Ópera. Gratis inkom voor inwoners van de E.U. op woensdag.
  • Kathedraal Almudena. Te bereiken via metrostation Ópera.
  • San Francisco-kathedraal. Te bereiken via metrostation Ópera.
  • Retiropark. Dit park wordt gezien als het 'Central Park' van Madrid. Het is een zeer verzorgd park, waar je van de zon kan genieten, kan sporten en op een terrasje kan zitten. Ook kan je een bootje huren. Te bereiken via metrostation Retiro.
  • La Casa de Campo. Dit is een goed verzord park met bloementuin. Vroeger was uitsluitend voor gebruik door de koninklijke familie, maar tegenwoordig kan iedereen erin. Te bereiken via metrostation Lago, Casa de Campo, Moncloa, Argüelles, Plaza España en Ópera.
  • Gran Vía. Dit betekent letterlijk 'grote of brede weg'. Het is de hoofdstraat van Madrid met veel verkeer, bioscopen en theaters. Het is vergelijkbaar met Times Square in New York.
  • Sol. Het belangrijkste plein en centrale plek van Madrid. Hier kan je uitgaan en winkelen. Dit plein is qua faciliteiten vergelijkbaar met het Leidse Plein in Amsterdam, maar heeft een eigen stijl. Te bereiken via metrostation Sol.
  • Plaza Mayor. Een indrukwekkend plein, dat gemodelleerd is naar een plein met dezelfde naam in Salamanca. Op het plein kan je goed eten, al is het vrij prijzig. In de regio om het plein kan je goed uitgaan. Te bereiken via metrostation Sol.
  • Plaza España. Dit plein is omringd met grote flats, maar het plein zelf bestaat voornamelijk uit een parkje met standbeelden. Vanaf hier kan je naar La Casa de Campo gaan. Te bereiken via metrostation Plaza España.
  • Stierenarena. Elke zondag worden hier stierengevechten gehouden. Voor de prijs van twee euro kan je als toeschouwer aanwezig zijn. Als je daar niet van houdt is de arena toch een bezoekje waard, er is ook een gratis museum. Het is een bijzonder gebouw met Moorse invloeden. Te bereiken via metrostation Ventas.
  • Debodtempel. Twee overblijfselen uit het oude Egypte zijn door Egypte aan Spanje geschonken, omdat Spanje meegeholpen heeft de tempels te redden van jaarlijkse overstromingen. Beide tempels staan nu in het centrum van Madrid. Te bereiken via Plaza España. Je hebt er tevens een mooi uitzicht over het koninklijk paleis en de kathedraal.
  • Station Atocha. Het station van Atocha heeft een grote binnentuin, waarin schildpadden en andere dieren leven. Ook is er hier een monument voor de slachtoffers van de aanslagen in Madrid in 2004.
  • Museum El Prado. Het meest bezochte museum van Madrid. Te bereiken via metrostation Atocha.
  • Museum Reina Sofia. Een gigantisch museum met voornamelijk moderne kunst. Zo zijn er schilderijen te zien uit de stromingen kubisme en surrealisme. Het belangrijkste kunstwerk is Guernica van Picasso. Ook de schilder Dali zijn in dit museum vele werken te zien. Te bereiken via metrostation Atocha.
  • Museum Thyssen-Bornemisza. Nog een museum met een voortreffelijke collectie kunstwerken. Het ligt dicht bij Museum El Prado. Te bereiken via metrostation Banco de España.

Doe[bewerken]

[http://www.birdsnetherlands.nl/madrid%20vogels%20kijken.htm

  • Vogelexcursies in Madrid.] De directe omgeving van Madrid is één van de beste plekken van Spanje om vogels te gaan kijken. De zeer zeldzame Spaanse keizerarend en monniksgier komen voor rond Madrid.
  • Elke zondag vanaf half 10 tot 3 uur 's middags is er een vlooienmarkt "El Rastro", het is er gezellig rondkuieren in de kleine straatjes. Te bereiken via metro La Latina of Puerta de Toledo.

Leer[bewerken]

Je kan bij verschillende organisaties Spaans leren in Madrid.

  • Calle Montesa,35 (dcha)2º dcha, +34 912 196 991 (), [3]. La Aventura Española is een Spaanse Talenschool die geaccrediteerd is door het Instituto Cervantes. De school heeft een breed aanbod van Spaanse cursussen, voor ieder wat wils! De intensieve en semi-intensieve cursussen hebben groepen van maximimum 6 studenten. Op die manier leer je sneller Spaans en haal je het meeste uit je verblijf in Madrid.

Werk[bewerken]

Koop[bewerken]

Eet[bewerken]

Budget[bewerken]

Als je op zondag naar El Rastro gaat, moet je zeker lunchen bij "El Capricho Extremeño". Je kan er rijkelijk belegde tostas eten voor slechts 2 euro.

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drink[bewerken][add listing]

Slaap[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Los Amigos Backpackers Hostel [4], - Met bedden beschikbaar voor minder dan 20 euro per nacht en twee zeer centrale locaties (metrostations Sol en Opera). Los Amigos is daarom een prima plaats voor budgetreizigers. Het ontbijt bestaat uit brood met jam, honing of boter, cornflakes, melk, thee of koffie. Verder is een keuken waar je kan koken, een loungeruimte en een kleine bar. De bedden zijn schoon, comfortabel en het personeel is vriendelijk. Op zaterdagavond is het mogelijk voor 11 euro te slapen in de Opera-vestiging. Deze optie is echter niet aan te raden door de niet-comfortabele bedden, de wektijd van 8 uur en de harde muziek 's nachts.

Medium[bewerken]

  • Hotel Paris. Dit hotel in Jugendstil ligt zeer centraal aan het Plaza del Sol, alwaar de metro eronder stopt en de bussen ervoor.
  • NH Eurobuilding [6] Centraal gelegen in het hart van het moderne deel van Madrid, in de buurt van het de congrescentra Palacio de Congresos en Exposiciones de la Castellana en vele andere belangrijke gebouwen van de stad zoals Torre Europa, Torre Picasso, Torre Kio en het Azca Centre. NH Hotels beschikt over 36 hotels in Madrid
  • Hotel ME Madrid, Plaza de Santa Ana 14, +34 91 7016000, [7]. Geweldige locatie.  edit

Duur[bewerken]

  • Tourism Rent Apartments in Madrid (TourismRent.com), Calle de los Estudios, 3 (Madrid), +34911291880 (), [8].  edit

  • Mirasierra Suites Hotel & Spa, Calle de Alfredo Marquerie 43, 28034 Madrid, Spain, (+34) 91 727 79 00, [9]. Mirasierra Suites Hotel & Spa is een modern 5 sterren hotel in Madrid´s sjieke Mirasierra-district. In het hotel is het gerenommeerde Verdil Restaurant gevestigd [10].  edit

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

De stad is vergeleken met andere grote steden relatief veilig. Wel heeft het te maken met de onveiligheden van de meeste grote steden, zoals zakkenrollers.

Eruit reizen[bewerken]

Er zijn veel bestemmingen buiten Madrid die interessant zijn. Enkele populaire bestemmingen:

  • El Escorial - Met van het grootste klooster van Spanje.
  • Salamanca - Grote middeleeuwse stad, dichtbij de grens met Portugal. Het centrum bevat ontelbare kerken, kathedralen en middeleeuwse pleinen. Een bekende attractie is de universiteitsmuur, waar het de bedoeling is de 'kikker' te vinden. Denk eraan de dag voor vertrek te reserveren op het station van Atocha.
  • Segovia - Een middeleeuwse stad, die staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De belangrijkste attractie is een oud Romeins viaduct in het centrum van de stad.
  • Toledo - Een middeleeuwse stad met een stadsmuur. De voormalige hoofdstad van Spanje en woonplaats van de koningen. De stad staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

Regio's van Spanje

Andalusië · Aragon · Asturië · Balearen · Baskenland · Canarische Eilanden · Cantabrië · Castillië-La Mancha · Castillië en León · Catalonië · Extremadura · Galicië · Madrid · Murcia ·Navarra · Rioja · Valencia · Ceuta · Melilla

Hoofdsteden in Europa

Amsterdam · Andorra La Vella · Athene · Belgrado · Berlijn · Bern · Boedapest · Boekarest · Bratislava · Brussel · Chisinau · Dublin · Helsinki · Kiev · Kopenhagen · Ljubljana · Londen · Lissabon · Luxemburg · Madrid · Minsk · Monaco · Moskou · Nicosia · Oslo · Parijs · Podgorica · Praag · Reykjavik · Riga · Rome · San Marino · Sarajevo · Skopje · Sofia · Stockholm · Tallinn · Tirana · Valletta · Vaticaanstad · Vaduz · Vilnius · Warschau · Wenen · Zagreb

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites