Madeira

Uit Wikitravel

Madeira is een eilandengroep, die een autonome regio vormt, behorend bij Portugal, maar die op circa 500 km buiten de Afrikaanse kust ligt.

Regio's[bewerken]

  • Madeira - zie verder in de beschrijving.
  • Porto Santo - Zandstranden zijn er op Madeira niet. Daarvoor moet je op Porto Santo zijn. Dit eiland heeft nauwelijks 5.000 inwoners en geldt als het "weekendstrand" van de Madeirezen. Het 9 km lange zandstrand is een paradijs voor zonneaanbidders. Het hoogste punt is de Pico de Facho met 507 meter. De meeste inwoners wonen in de hoofdstad Vila Baleira. Het eiland is vanuit Funchal te bereiken per boot of vliegtuig.
  • De Ilhas Desertas (= Verlaten eilanden) bestaan uit 3 kleine eilandjes en zijn ontoegankelijk voor het publiek. Het is een broedplaats voor zeldzame diersoorten en samen met een groot deel van de omliggende oceaan beschermd gebied.
  • De Ilhas Selvagens (= Wilde eilanden) zijn onbewoonbaar en bevinden zich dichter bij de Canarische Eilanden dan bij Madeira.

Steden[bewerken]

Madeira werkt (met Europese steun) zeer hard aan de toeristische infrastructuur op het eiland. De meeste dorpen aan de zuidkust beschikken nu al over de elementaire uitrusting zoals een wandeldijk met palmen, een pretpark, hotels en appartementen. Nu nog de toeristen ...

De noordzijde van het eiland is grotendeels op landbouw afgestemd. Het klimaat is er ook meer winderig, vochtiger en koeler. Logeren kan er in vakantiehuizen.

Het binnenland bestaat uit bergachtig landschap. In het Oosten bieden enkele respectabele pieken (Pico Ruivo en Pico Areeiro) en kliffen (Cabo Girão) schitterende vergezichten. In het Westen ligt het plateau van Paúl da Serra met uitgestrekte varenvelden en heide. Afhankelijk van het seizoen is alles getooid onder een indrukwekkende bloemenpracht. Maar overal zijn de laurissilvas, de laurierbossen, aanwezig.

Zowat alle plaatsen zijn tegenwoordig te bereiken langs de talloze tunnels die de heuvelruggen op het eiland doorsnijden.

In de haven van Funchal kan je bootvaarten boeken. Met die uitstappen kan je een glimp opvangen van het zeeleven rond het eiland. Dolfijnen, walvissen en zeeschildpadden worden er zeer geregeld opgemerkt. Andere zeezoogdieren en vogels kan men bezoeken in de buurt van de Ilhas Desertas. Op de replica van Columbus' Santa Maria waant menig toerist zich een ontdekkingsreiziger.

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

Buiten Funchal zal men zelden iets anders dan Portugees horen spreken. Onder de druk van het toerisme neemt het gebruik van andere talen toe. Portugezen weten het buitengewoon te waarderen wanneer een buitenlander een poging doet om hun taal te spreken.

Arriveren[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Touroperators bieden rondreizen aan per auto en zelfs te voet. Voor elke etappe is er wel een goede overnachtingsplaats te vinden. Op die manier is iedere bezoeker in staat de meest afgelegen plekken van het eiland te verkennen.

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Madeira is het hele jaar door gezegend met een heerlijk zacht klimaat. Het hele jaar door kunnen wandelaars zich uitleven. En de jaarlijkse festivals trekken altijd veel volk.

Om te beginnen wordt ieder jaar uitbundig Carnaval gevierd. Een aaneenschakeling van kleurrijke optochten en gekostumeerde bals dat zich vanwege het milde klimaat grotendeels op straat afspeelt. De parades geven het de allure van Rio in het klein. Het Bloemenfestival (Festa da Flor) dat ieder jaar eind april/begin mei plaatsvindt is zo mogelijk nog kleurrijker dan het Carnaval. Het Wijnfestival volgt in september, de maand waarin de druiven voor de maderawijn worden geoogst. Traditiegetrouw wordt het jaar in Funchal afgesloten met een reeks festiviteiten rond Kerstmis en Nieuwjaar. Een gigantisch vuurwerk in de oudejaarsnacht over de hele stad Funchal is het spetterende hoogtepunt.

Een van de bekendste producten van het eiland Madeira is de maderawijn. Er zijn vier soorten. Decennialang liggen ze in wijnzolders op fust te rijpen. U kan ze proeven in de talrijke wijnhuizen van Funchal.

Madeira staat bekend als het bloemeneiland. In de orchideeënkwekerij, de Jardim Orquídea, zijn honderden soorten orchideeën te bewonderen. De botanische tuinen zijn vermaard. Een fenomeen op zich is de tropische tuin van Monte. Hoog boven Funchal tegen steile hellingen herbergt hij onder meer een grote verzameling cycaspalmen en is vanuit Funchal met de Monte-kabelbaan te bereiken. Terugkeren kan met de korfslede (toboggan) die je neemt naast de kerk van Monte.

Het gros van de hotels op Madeira ligt in Funchal. De meeste daarvan zijn nieuwe en moderne accommodaties. Een klassieke uitzondering is het uit de 19de eeuw daterende Reid’s. Dit eerbiedwaardige hotel wordt omgeven door een weelderig park.

Wandelaars die langs de levada's de intiemste plekjes van het eiland willen ontdekken kunnen logeren in de goed uitgeruste casa's en quinta's van het binnenland.

Eten[bewerken]

Vis, vlees, wijn en zoetigheden in een eigen uitvoering vullen de Portugese gastronomie aan. Madeira onderscheidt zich door ingrediënten verwerkt volgens een eigen traditie: een zwaardvisschotel met banaan (espada com bananas), een vleesspies op laurierhout (espetada), eenvoudige broodjes uit de steenoven (bolo do caco), wijn en honingkoek.

Toch loont het de moeite om de spijskaarten aandachtig te bekijken. Als voorgerecht zijn de lapas iets speciaals. Het zijn éénkleppige zeeschelpen die in een speciaal pannetje met boter en look worden klaargemaakt. Uit de vele vissoorten springt de lekkere papegaaivis (bodião) in het oog. De tonijn (atum) eet je als een gebakken biefstuk met onder meer gestoofde ajuin of tomaten.

Uitgaan[bewerken]

Het uitgaansleven wordt bepaald door de vele hotels in Funchal. Wie elders verblijft kan deelnemen aan het uitgangsleven van de Madeirezen. In het weekend uit eten gaan met de hele familie, meerdere generaties samen op restaurant in een uitgelaten sfeer, is een graag en veel beoefende sociale bezigheid. Op zondag eten ze veelal op één van de barbecues in open lucht.

  • Suite Hotel Eden Mar (PortoBay Hotels & Resorts), Rua do Gorgulho, 2, (+351) 291 709 700 (, fax: +351 291 761 966), [4]. De Eden Mar is een integraal deel van het Vila Porto Mare resort en deelt haar faciliteiten met twee andere hotels - Porto Mare en The Residence – 5 baden, 4 restaurants, 6 bars, subtropische tuinen en sportvelden.  edit
  • Porto Mare (PortoBay Hotels & Resorts), Rua Simplício dos Passos Gouveia, 21, (+351) 291 703 700 (, fax: +351 291 762 525), [5]. Het Porto Mare hotel bezet het middelpunt van het Vila Porto Mare resort en baat van het gebruik van al haar faciliteiten. Er zijn vele verschillende hoekjes en sferen hier… iets nieuws om elke dag te ontdekken.  edit
  • The Residence (PortoBay Hotels & Resorts), Rua de Leichlingen,7, (+351) 291 708 700 (, fax: +351 291 708 720), [6]. Gelegen in de westelijke vleugel van het Vila Porto Mare resort geniet The Residence van het gebruik van al haar faciliteiten en een waar gevoel van gemeenschap. Een brede selectie op maat ingerichte en volledig uitgeruste appartementen waar comfort het motto is.  edit
  • Porto Santa Maria (PortoBay Hotels & Resorts), Avenida do Mar, nº 50, (+351) 291 206 700 (, fax: +351 291 206 720), [7]. Porto Santa Maria is aan de waterkant gelegen met een directe toegang tot de boulevard aan zee. Achter het hotel licht het oude centrum van Funchal, het welbekende “old town”. Haar nauwe relatie met de zee, de uitstekende en exclusieve uitzichten over de haven waar de cruise schepen aanmeren, haar pittoreske omgeving en de unieke smaken van de keuken resulteren in een authentieke stedelijke rust.  edit
  • PortoBay Serra Golf (PortoBay Hotels & Resorts), Sítio dos Casais Próximos, +351 291 550 500 (), [8]. Porto Bay Serra Golf is een klein charmant landgoed met smaakvolle decoratie, omringt door natuur en tradities van Madeira… met de golfbaan dichtbij !! Krijg het gevoel alsof u zich in het hart van het platteland bevindt, met gerieflijk groen, en een verwelkomende omgeving.  edit
  • The Cliff Bay (PortoBay Hotels & Resorts), Estrada Monumental, 147, +55 22 2623 2823 (), [9]. De Atlantische oceaan strekt zover het oog reikt aan de voet van The Cliff Bay… Neergestreken op de top van een natuurlijk voorgebergte is het hotel omringd door tuinen – met ontelbare afgezonderde hoekjes en honderdjarige palmbomen die reiken tot de rand van de klif. Het panorama wordt voltooid door een overweldigend uitzicht over de baai van Funchal aan het oosten van het hotel.  edit

Veiligheid[bewerken]

Op wat zeldzame kleine criminaliteit na is Madeira veilig. Meer nog, de mensen zijn er vriendelijk en hulpvaardig zodat men zich daar - ook als buitenlander - gerust kan voelen.

Rondom[bewerken]