Málaga

Uit Wikitravel
Zicht op de haven en de Plaza de Toros.

Málaga [1] is een stad en badplaats aan de Costa del Sol in het zuiden van Spanje. De stad heeft 561.250 inwoners (2007).

Begrijpen[bewerken]

Málaga wordt omgeven door bergen, de zogenaamde “Heuvels van Axarquía” en wordt doorkruist door twee rivieren, de Guadalmedina en de Guadalhorce, die beide uitmonden in de Middellandse Zee. De stad heeft een zomers mediterraan klimaat, maar heeft geen last van de extreme hitte zoals Sevilla en kent zeer milde winters met temperaturen rond de 20 graden. De inwoners van Málaga staan bekend als “Malagueños” en in de volksmond soms als “boquerones” (sardines).

Erheen reizen[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

De internationale luchthaven van Málaga - Costa del Sol [2] (IATA: AGP, ICAO: LEMG) ligt 8 kilometer ten zuidwesten van Málaga en 5 kilometer ten noorden van Torremolinos.

De goedkoopste manier om vanuit België of Nederland te vliegen is ongetwijfeld Ryanair.

Trein[bewerken]

Auto[bewerken]

Bus[bewerken]

Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Het openbaar vervoer binnen de stad Málaga bestaat uit 34 stadsbuslijnen, er zijn ook 3 lijnen met nachtbussen.

De metro van Málaga [3] is nog in aanbouw (2 lijnen). In totaal zijn er 6 lijnen gepland.

Zie[bewerken]

  • Catedral de Málaga
  • Catedral de la Encarnación - Kathedraal in neoklassieke stijl.
  • Jardín de la Concepción -De botanische tuin.
  • Iglesia del Sagrario
  • Iglesia Parroquil de Santiago
  • Palacio de los Condes de Buenavista (kasteel van de graven).
  • El castillo de Gibralfaro - Een kasteel in Moorse stijl.
  • El castillo de Alcazaba - Een kasteel in Moorse stijl.
  • Palacio Episcopal - Het bisschoppelijk paleis.
  • Plaza de Toros -Een arena voor stierengevechten.
  • Het geboortehuis van Pablo Picasso.
  • Het Picassomuseum.
  • De haven van de stad.

Doe[bewerken]

  • Fietstochten met gids - Met bijvoorbeeld City Bike Tour Malaga [4] kunt u dagelijks fietsen huren vanaf 11.00 uur en deze kosten 20 EUR (15 EUR Studenten en 10 EUR kinderen). Tijdens de fietstocht kan een gids u allerlei informatie geven over Málaga en de bezienswaardigheden die in deze mooie stad te zien zijn. Bike Tours Malaga heeft Nederlandstalige gidsen. De fietstochten kunnen ook in het Spaans, Duits, Engels, Russisch, Frans, Portugees, Pools, Roemeens en Italiaans worden gedaan. Bike Tours Malaga, tel. (+34) 650 677 063
  • Rotsklimmen - Er zijn veel grote rotsen in en rond Malaga. De verbazingwekkende "El Chorro-kloof" ligt een klein uurtje rijden ten noordwesten van de stad. De Camino del Rey (Het Koningspad) is een pad hoog boven de kloof.
  • Zonnebaden - Het dichtstbijzijnde strand vanaf het centrum is "La Malagueta", ideaal voor een dagje zonnebaden. Verder naar het oosten zijn er mooiere stranden die ook minder druk zijn. Soms moet men eerst nog een tijdje wandelen langs de prachtige kust voor men het strand bereikt.
  • Fietsen - Bij Bike2malaga fietsverhuur kunt u fietsen huren. Het fietsverhuurbedrijf van Bike2malaga ligt in het historische centrum van Málaga in Calle Vendeja 6, op slechts 50 meter van de Plaza de la Marina. Achter het toeristenkantoor van Málaga. U kunt hier goede en comfortabele fietsen huren van 5 EUR per dagdeel of 10 EUR voor een hele dag. Inclusief helm, hangslot, toeristische kaart. Het Bike2malaga team geeft daarnaast veel informatie voor uw fietstocht door of rond Málaga. Dagelijks geopend van 10.00 uur tot 20.00 uur.

Leer[bewerken]

  • Spaans: OnSpain School Málaga [5] is een moderne en innovatieve talen school. Zij bieden veel verschillende Spaanse cursussen, excursies en accommodaties.

Werk[bewerken]

Koop[bewerken]

Eet[bewerken]

De Andalusische keuken is verrassend en lekker. De Spanjaarden eten 's middags pas om 14.00 uur en het avondmaal begint gemiddeld rond 21.00 uur. Het is een sociaal gebeuren, vrienden ontmoeten elkaar 's avonds in talrijke tapasbars, waar je kunt proeven van talloze typische gerechten zoals gefrituurde inktvis, gebakken aubergine, baby-inktvisjes, tomatensausjes met brood, chorizo, tortilla.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drink[bewerken][add listing]

Slaap[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • Hotel Málaga [6] is een hotel met charme gelegen aan het strand Guadalmar van Málaga. Tuin, zwembad, jacuzzi, restaurant. Huur auto's en fietsen. Tel. +34.95.2176061.
  • NH Málaga, Avenida Río Guadalmedina, zonder nummer, tel. +34.95.2071323 [7]. Dit hotel is gelegen in de historische stadskern van Malaga, naast de haven en op slechts enkele minuten van het Museo de la Expiración. De prachtige locatie maakt het makkelijk om van Málaga's unieke uitstraling te genieten.

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Eruit reizen[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites