Lviv

Uit Wikitravel
Het centrum van Lviv met de kathedraal en het Rynokplein.

Lviv [1] (Nederlands: Lemberg) is een stad in het westen van Oekraïne. Andere benamingen voor Lviv zijn o.a. Lvov, Leopolis en Lwow. Lviv heeft een redelijk compacte binnenstad waar veel te zien en te doen is.

Info[bewerken]

Lviv behoorde vanaf 1772 tot Oostenrijk. Onder het Habsburgse bewind brak een bloeiperiode aan. De stad stond toen internationaal bekend onder de naam Lemberg en was de hoofdstad van het kroonland Galicië-Lodomerië. In 1784 kreeg de stad van keizer Jozef II een universiteit, waar in vier talen werd gedoceerd.

In 1918 viel Oostenrijk-Hongarije uiteen. De stad werd uitgeroepen tot hoofdstad van het onafhankelijke West-Oekraïne, maar uiteindelijk werd Lviv weer Pools. Ook onder Polen was het toenmalige Lwów een metropool: er woonden toen 318.000 mensen (1939).

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de stad bezet door de Duitsers waarna de stad en zijn omgeving in 1945 werden geannexeerd door de Sovjet-Unie. Sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie ligt de stad in de republiek Oekraïne.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

In de buurt van Lviv is een kleine luchthaven waar je via Warschau, München of Wenen kan landen. Eenmaal aangekomen stap je op de landingsbaan waar je met een busje naar de aankomsthal wordt gebracht. Als je het geluk heb te beschikken over VIP services krijg je een voorkeursbehandeling en wordt alles voor jou geregeld. Momenteel wordt er hard gewerkt aan een nieuwe hal naar aanleiding van het Europees kampioenschap voetbal in 2012. Deze splinternieuwe hal zal tegen dan volledig operationeel zijn, wat geen overbodige luxe is.

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • De Armeense Kathedraal gebouwd in de 14e eeuw.
  • Het Rynokplein met het Apotheekmuseum, Lviv historisch museum, het Zwarte Huis en het stadhuis.

Doen[bewerken]

  • Prospekt Svobody met aan het begin het grote Operagebouw. Vooral op zondag komt de lokale bevolking samen om op de Prospekt Svobody te schaken, te zingen bij het Shevchenko monument of zomaar wat te kuieren.
  • Bezoek de Arena Lviv - Het stadion van voetbalclub Karpaty Lviv waar in juni 2012 ook wedstrijden voor het Europees Kampioenschap voetbal zullen plaatsvinden.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

De Oekraïense kaart is zeer gevarieerd en goedkoop. Bij elk gerecht dat u bestelt krijgt u zure room, olijfolie en vaak aardappelen. Het is normaal om meerdere gerechten tegelijk te bestellen, omdat de hoeveelheden vaak kleiner zijn dan in Nederland. Oekraïense specialiteiten zijn onder andere pannenkoeken en aardappelsoep.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Mini Hostel Lviv, Sichovyh Streltsov St., 12, Ap. 16, +380-97-9315628 (), [2]. checkin: 12:00; checkout: 11:00. Het hostel biedt gratis wi-fi, kaarten, koffie, thee, en gratis kroegentochten. Vanaf 5 Euro. (49.84036,24.02381) edit
  • Dekolotel [3] (e-mail: team@dekolotel.com), Lvivskastraat 25, Derevach (7 kilometer ten zuiden van Lviv).

Medium[bewerken]

  • Hotel Volter (Готель Волтер) [4], Lypynskoho 60a (3 kilometer buiten het stadscentrum), prijs: €33-€70 (ontbijt inbegrepen).

Duur[bewerken]

  • Park-hotel Drevny Hrad (Древній Град) [5] (e-mail: info@drevnygrad.com.ua).

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites