Luik (stad)

Uit Wikitravel

Luik [1] is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Luik. De noordelijkste Franstalige stad van Europa heeft veel te bieden: een authentieke historische binnenstad, musea, winkelstraten en terrasjes.

Info[bewerken]

Luik stond lang synoniem voor zware industrie, maar is intussen uitgegroeid tot een van de trendy steden in Europa.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per trein[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

De Montagne de Bueren, nabij de Citadelle, is een van de opmerkelijkste straten van Luik. Het is een trap met 374 treden. De trap dateert uit 1881 en vormt een verbinding tussen de citadelheuvel en het oude stadscentrum. Hij werd gebouwd om de garnizoenen, die gekazerneerd waren aan de Burcht bovenaan de berg, een rechtstreekse toegang te geven tot het centrum van Luik. Op die manier wilde men de militaire verliezen in de boomgaarden van Pérî en de wijk van Pierreuse vermijden.

Iedere zondagochtend vindt langs de kade van de Maas de beroemde Marché de la Batte plaats. Het is naar verluidt de grootste markt van Europa. Bezoekers en marktkooplui komen vanuit de hele regio, zelfs zo ver als Aken, Brussel en Maastricht. De koopwaar is divers, van antiek tot levende have. Het is de moeite waard om deze levendige markt langs te rivier te bezoeken en je te verwonderen over de verscheidenheid aan mensen en gesproken talen en dialecten.

Doen[bewerken]

Het Luikse Huis van Toerisme biedt de wandeling In de sporen van Georges Simenon aan. Deze leidt je door het Luik van Simenon. Simenon, de schepper van commissaris Maigret, werd geboren in de Luikse wijk Outremeuse.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites