Luang Prabang

Uit Wikitravel
Azië : Zuidoost-Azië : Laos : Luang Prabang

Luang Prabang ligt in Laos.

Begrijpen[bewerken]

Luang Prabang is een van de vele Unesco-Werelderfgoed-plaatsen in Zuid-Oost-Azië, en met recht. Niet alleen de overweldigende hoeveelheid tempels is de moeite waard, ook de pracht ervan is oogverblindend. Je vindt hier een mix van mediterende monniken, lome Laotianen en rondtrekkende reizigers.

De sfeer en het tempo van het stadje zijn, ondanks het aanzwellend toerisme, nog steeds van een ongekende sloomheid. Er is nauwelijks nachtleven, geen pinautomaten (april 2007) en weinig verkeer.

Arriveren[bewerken]

Nam Khan, bamboebrug in Luang Prabang

Per vliegtuig[bewerken]

Op het hele kleine vliegveld komt een paar nationale vluchten per dag aan, en verder zijn er, afhankelijk van het seizoen, vluchten uit Bangkok en Chiang Mai in Thailand en uit Hanoi (Vietnam). Als je per vliegtuig arriveert kun en moet je op het vliegveld een toeristenvisum aanschaffen. Als je geen pasfoto bij je hebt dan kun je die voor een klein bedrag ter plekke laten scannen uit je paspoort. Prijzen voor een visum variëren per nationaliteit en vooralsnog is het het voordeligst om in US dollars te betalen omdat de omrekenkoers voor Euro's 1 op 1 is.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Er is een busverbinding met de hoofdstad Vientiane. Verschillende busklassen worden aangeboden, maar dat is geen garantie op een prettiger zitplaats.

Per boot[bewerken]

Een veel gebruikte route is per boot via de Mekong. Er zijn slow boats (langzame boten) die in twee dagen van de grens met Thailand naar Luang Prabang varen en fast boats die er een dag over doen. Je zit redelijk krap op beide bootvarianten, dus de fast boat lijkt de beste optie. Maar die heeft als nadeel dat je organen behoorlijk van hun plek worden geschud gedurende de reis. Ook de veiligheid van de snelle variant wordt door vele mensen en organisaties gezien als een punt van zorg.

Rondreizen[bewerken]

Zien[bewerken]

De vele tempels in Luang Prabang zijn de moeite waard en vergeet ook niet de Wat Phusi te bezoeken. Deze tempel ligt in het centrum van het stadje en is gebouwd op een heuvel vanwaar het uitzicht op Luang Prabang erg goed is. Buiten de stad is een bezoek aan de Kuang Si-watervallen ook erg de moeite waard en een boottocht over de Mekong naar de grot met vele boeddha's is ook een aanrader. De Tad Thong-waterval ligt 6 km buiten de stad en is met de fiets goed te bereiken. Vooral de wandeling naar boven, het te bezoeken bergdorp en het heerlijke eten in het resaurant maken het bezoek de moeite waard. Er ligt bovendien een flinke (zwem)vijver bij.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • The house: tel: +856(0)71.255.021, [1] (e-mail: thehouselaos@gmail.com) is het enige Belgische restaurant en bar in Luang Prabang. Excellente prijs/kwaliteit. Ze hebben een uitgebreid gamma aan Belgische biertjes, cocktails en wijnen van over heel de wereld. Goed gekend voor zijn lasagne, stoofvlees met frietjes, beste frieten van de stad, en Belgische chocoladedesserts. Ook erg aanbevolen voor vegetariërs. Makkelijk te vinden aan de Nam Khan-rivier - zijde van Mount phousie. Een groene tuin van bamboe met sfeerverlichting maakt het erg populair. De sfeer is casual: voor mensen met ervaring die zoeken naar iets goeds.
  • Vila Deux Rivieres, +856(0)20 7737 8575 (), [2]. Kleinschalig Boutique hotel bestaande uit 5 koloniale villa's in het centrum van Luang Prabang. Eigenaars zijn 2 Nederlanders. Authentieke en relaxte atmosfeer.  edit

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Utopia[bewerken]

Deze ligt aan het water (niet de Mekong) en is gemakkelijk te vinden. Met je rug naar de ' night market' (eten, kleding, souvenirs) aan de kant van de tjoektjoeks ga je links en na de overdekte markt weer links, tot aan de eerst volgende kruising (t splitsing), daar ga je rechts. Na vijftig meter is het aan de linkerkant van de weg (zie bordje met Utopia). Het is aan het einde van een lang smal pad (50meter). Er is veel westers muziek, eten (35000 kip voor green curry), en drank. Welkoms shot bij binnenkomst. Trek iets met lange mouwen en broek aan ivm muggen.

Slapen[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

  • Villa Santi, Royal Sakkarine Road, Ban Wat Sene, Tel: (856) 71 252157, Fax: (856) 71 252158, E-mail: info@villasantihotel.com. [3]. Zonder twijfel een van de mooiste hotels van de stad en misschien wel van het land. Met ca. $120 per nacht niet goedkoop en reserveren is zeker wenselijk.

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites