Lourdes

Uit Wikitravel
Europa : Frankrijk : Lourdes

Lourdes is een stad in het departement Hautes-Pyrénées, in Frankrijk. Het is de grootste katholieke bedevaartplaats in Frankrijk. Het is gesitueerd in het zuiden van het land, in de uitlopers van de bergen van de Pyreneeën.

Begrijpen[bewerken]

Het hele jaar door, maar vooral vanaf maart tot oktober, komen pelgrims uit heel Europa, maar ook uit andere delen van de wereld, naar het heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes om er te bidden en zich te laven aan het heilzame bronwater van de grot. In de loop van de geschiedenis heeft de Rooms-Katholieke Kerk verschillende wonderbaarlijke genezingen erkend. Hiervoor werd in 1905 het Bureau van de medische vaststellingen en in 1947 het Internationaal Medisch Comité van Lourdes opgericht. Op 11 november 2005 werd door het Vaticaan de 67-ste officiële wonderbaarlijke genezing erkend. Vooral de lichtprocessie's en de sacramentsprocessie's zijn indrukwekkend.

Regio's[bewerken]

Steden[bewerken]

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Er zijn verschillende trein en busverbindingen tussen Lourdes en andere Franse steden. Het is ook makkelijk per auto te bereiken vanuit o.a. Spanje.

Lourdes is ongeveer 9 uur van Parijs. Lourdes is goed te bereiken per auto, alhoewel de smalle straatjes in Lourdes zelf vaak vast staan met verkeer.

De dichtstbijzijnde vliegvelden zijn die van Tarbes en Pau, ongeveer een uur rijden van Lourdes.

Rondreizen[bewerken]

Lourdes is goed lopend te zien. Ook per rolstoel is alles zeer makkelijk bereikbaar. Er staat bovendien altijd wel iemand klaar om je rolstoel te duwen.

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

Doen[bewerken]

Eten[bewerken]

Drinken[bewerken]

Het beroemde water (gratis!). Breng je eigen flesjes of koop een container of jerrycan in de vorm van een Mariabeeld in een van de winkeltjes in de stad.

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]

Dit artikel bevat informatie die niet in het Nederlands geschreven is. Het heeft vertaling nodig. Duik erin en help het vertalen!

Varianten

Handelingen

Docents

In andere talen

other sites